Nekromanti Vad ska en rollspels klass göra?

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,603
Kanske en otydlig fråga. Men vi har pratat lite om att klasser i vissa spel ger en alla verktygen som man använder för att mekaniskt interagera med spelet ”Knapptryckande”. Exempel på den stilen är ett spel som D&D 4ed. I andra spel är klassen knappt mekaniskt påverkande, mer en ”Vi föreslår de här skillsen” grej. Och sedan finns det en skala där emellan.

Vad vill du att en klass ska göra när du sätter dig ner för att spela ett rollspel? Hur mycket ska den styra vad du kan göra och hur tematiskt smal ska den vara?
 

Zire

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
3,015
Location
Umeå
Jag tycker att det hänger ihop med hur insatt jag är i regler och spelvärld, och hur stor betydelse jag vill att rollpersonsskapandet ska ha på spelet. Är jag dåligt insatt så är det mycket lättare med väldigt strikta klasser som är starkt tematiska. Då gör det skapandet av en bra rollperson lättare. Är jag väl insatt så kan det kännas mer begränsande för idéerna när det fungerar så.

I vissa fall så är det också underlättande när andra spelare tvingas anpassa sig till spelet genom klassernas begränsningar. T.ex. om man har en spelare som alltid vill spela en viss sorts karaktär oavsett om det passar in i spelet eller inte. Strikta klasser tvingar/hjälper hen att variera sig mellan olika spel.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,647
Location
Rissne
Osorterade tankar medan jag väntar på att något på min dator ska bli klart:

Mekaniskt tänker jag att niche protection är en grej. Klasserna bör (tycker jag) vara såpass mekaniskt olika att det känns som att jag, Olle, Kim och Anna gör hyfsat olika saker. Det finns ingen annan i partyt som är bättre än min rollperson på allting.

Sedan tänker jag att en klass bör säga något om spelvärlden, helst. Är klasserna Warrior, Mage och Thief? Ja, då tänker jag "vaniljfantasy". Är klasserna Samurai, Technomancer och Shadowwalker? Då förstår jag att spelet är något lite mer weird.

Sedan bör, tycker jag, klasserna vara specifika nog att funka som pick-up-and-play-arketyper. I vaniljfantasy finns ju rätt färdiga troper som alla känner till, men även Technomancer lånar sig till en liten handfull lättillgängliga troper som man, ifall man har ont om tid, kan spela ut utan speciellt mycket jobb. Men de ska också vara breda nog att när jag skapar min femte Technomancer så liknar den inte nödvändigtvis den förste. Åtminstone om vi snackar den typ av spel man förväntas spela många längre kampanjer i. Den kan vara hur tematiskt smal som helst så länge den inte känns förbrukad när jag spelat en sådan rollperson.


När det gäller hur mycket klassen begränsar… Förr i tiden brukade jag ha svårt att leva mig in i spelvärldar där klassbegränsningarna inte var diegetiska, alltså där de låg på en ren meta-mekanisk nivå. Men numera bryr jag mig inte så mycket om det. Så så länge niche protection och/eller grejen med öppna arketyper upprätthålls så spelar det inte superstor roll. Om systemet är stort och komplext i sin helhet uppskattar jag ifall klassvalet skärmar av mig från en massa mekanik, och låter mig lära mig systemet en level i taget så att säga. När jag spelar Technomancer så kan jag fokusera på Technomancer-stuff och inte bry mig så mycket om hur Samuraiens märkliga kombo-system funkar till exempel. Bonus ifall det finns ett level-system som också introducerar mer avancerad/krånglig mekanik allt eftersom…
 

2097

deleta mitt konto tack
Joined
20 Sep 2014
Messages
3,643
Jag är egentligen rätt ok med saker som D&D 5e versionen av Talislanta där det bara finns en enda klass som alla måste använda. CoC d20 till third edition hade en del lite fucked upp grejer i sig politiskt sett men jag tyckte även där att det var vettigt att alla hade en "investigator"–klass.

Därför att klasser måste pull their weight. Dom ska vara ett totalt världsomvälvande sätt att se på sig själv, sina verktyg, och sina fiender. Och har din spelvärld bara ett sånt sätt, ja, ha då bara en klass.

Jag hackar ofta på LotFPs klasser men jag tycker samtidigt om hur dom beskriver dom olika klassernas plats i världen. Hur arcane ser på kaos och på världen.

Jag tycker också det är mycket bra att som i femman är "background" och klass två olika saker. Du kan vara en sailor fighter eller en sailor rogue eller en sailor wizard.
 
Top