Nekromanti Vad minns vi om Titan Games?

Jag ringde honom istället, och så här sa han:

Detta var 1981 — han var helt säker på att DoD inte kommit ut, för hela grejen var att det inte fanns rollspel på svenska. Han gick på högstadiet och tog helt enkelt reda på TSRs adress och skrev till dem. Han fick svar direkt, för TSR var jätteintresserade av att få ut översättningar. De letade efter någon som kunde dra igång direkt, och i svarsbrevet efterfrågades saker som företag, distributionsmöjligheter och så vidare. Och då gjorde min kusin helt enkelt så att han hittade på (!!!) ett företagsnamn — ”Crysta Ball” — och sa att han höll på att starta det. För säkerhets skull lade han till ”Limited” eller "Unlimited" efter, för det hade han hört att det skulle vara :). Hahaha! Dock bekände han färg när det gällde ålder — av någon anledning som jag inte förstår, för han ljög ju om företaget. Hur som helst kom det inget ytterligare svar (så det var ju ingen långtgående kontakt), och min kusin kan inte komma ihåg kontaktpersonens namn, mer än att titeln helt enkelt var ”Director”. Han är hyfsat säker på att han slängt det arkiv där brevet låg, men det kan också vara så att han tagit ut brevet först och lagt det i nån låda. Så om han hittar det ska vi scanna det och dela med oss!

Hälsar

Christian

ps. Det var B/X han ville översätta.

Fantastiska berättelser!

Det som gör mig så glad och varför jag tycker det här är så spännande är att jag växte upp i lilla Borlänge, och där hade vi inte de här dynamiska föreningarna (innan vi själva drog igång dem), och inga butiker med sådana här eldsjälar.

Det är så himla roligt att lära mig mer om den stora bilden, att inse att vi var en del av en mycket större grej än bara spelgänget i källaren.

/Magnus

Jag håller med! Jag växte upp i Nässjö och mötte rollspel första gången genom att min kusin berättade om dem när vi var på besök i Husqvarna. Detta var kanske -79/80. Det fanns en konfliktspelsförening där som importerade allt från TSR och även andra spelföretag. Eftersom det här var en tid när en pojke blev helt till sig om någon så mycket som viskade "svärd" i örat blev jag helt såld, och på den vägen är det :). Min kusin handlade för övrigt på Titan när han besökte Göteborg. Själv var jag tyvärr aldrig där, utan första besöken var leksaksaffärer i Nässjö samt småningom Tradition i Götet. Men jag har Oldtimers översättningar i hyllan allihop, och det är fina grejer.

Hälsar

Christian

Var det ingen annan som hade några minnen från Titans åtta år i Göteborg? :confused:
Jag minns spänningen när jag och mina kompisar hittade till din butik på Gibraltargatan 22, vi gick i mellanstadiet då. Det var som ett tempel fyllt med det allra heligaste för oss, spel, figurer och alla tillbehör . . . helt magiskt!

Har du några bilder från butiken kvar? Det hade varit riktigt kul att se!

Vilket år flyttade ni från Gibraltargatan ned till Kronhusgatan? Var det 1988, året efter att Tradition öppnade i Nordstan?

Jag minns spänningen när jag och mina kompisar hittade till din butik på Gibraltargatan 22, vi gick i mellanstadiet då. Det var som ett tempel fyllt med det allra heligaste för oss, spel, figurer och alla tillbehör . . . helt magiskt!
Det värmer mitt hjärta att höra. Jag träffar då och då på personer som var kunder till Titan i sin ungdom och som får något blankt i ögonen när de talar om den tiden. Roligt att man lyckades skapa sådana minnen.
Har du några bilder från butiken kvar? Det hade varit riktigt kul att se!
Tyvärr var jag (och är) kass på att dokumentera med kamera, så jag har själv inga foton liggande.
Vilket år flyttade ni från Gibraltargatan ned till Kronhusgatan? Var det 1988, året efter att Tradition öppnade i Nordstan?
Japp, det var 1988. Kundströmmen försvann nästan helt efter att de öppnade och när jag frågade en tidigare stamkund om varför, var svaret att det var så långt att åka upp till Johanneberg. Så jag tog en chansning. Som inte funkade.

Det värmer mitt hjärta att höra. Jag träffar då och då på personer som var kunder till Titan i sin ungdom och som får något blankt i ögonen när de talar om den tiden. Roligt att man lyckades skapa sådana minnen.

Tyvärr var jag (och är) kass på att dokumentera med kamera, så jag har själv inga foton liggande.

Japp, det var 1988. Kundströmmen försvann nästan helt efter att de öppnade och när jag frågade en tidigare stamkund om varför, var svaret att det var så långt att åka upp till Johanneberg. Så jag tog en chansning. Som inte funkade.
När hade ni invigning av butiken på Kronhusgatan 1988, var det tidigt på våren? Jag minns med säkerhet att jag var i butiken på invigningsdagen i alla fall! Jag hade börjat gymnasiet på hösten 1987 och hängde en del i den nya butiken. Det slutade med att jag fick ett sommarjobb hos dig under 4-5 veckor, men jag inte säker på om det var på sommaren 1988 eller 1989 (tror det var 1988). Det var lite av en dröm som gick i uppfyllelse att få jobba i er butik, riktigt coolt för en kille i min ålder. Jag minns att det mesta av min lön den sommaren gick till inköp från butiken, bland annat ett Nintendo 8-bitars NES och spel :D

Våra vägar korsades igen av en slump för runt 10 år sedan när jag var konsult på Intraservice och kände igen dig där. Du fick signera mina böcker från den "röda boxen" av D&D på svenska, som jag tog med mig till Intraservice . . . så där har jag nog något unikt i min samlarhylla!

Vad jag minns så var det mest du och Maria som var i butiken den sommaren jag jobbade där, var Kjell Régmer kvar då? Jag minns tydligt att det var en annan, lite äldre kille än mig (20-25 år) som jobbade i butiken samtidigt, men lite mer sporadiskt. Vet inte vem det var. Jag minns också att ett par som du var väldigt bekant med dök upp i butiken ganska ofta. De hade ett nyfött barn med sig i en barnvagn . . . var det Kjell?

Tack för alla roliga och fina minnen ni skapade för oss :heart:

Last edited:
När hade ni invigning av butiken på Kronhusgatan 1988, var det tidigt på våren? Jag minns med säkerhet att jag var i butiken på invigningsdagen i alla fall! Jag hade börjat gymnasiet på hösten 1987 och hängde en del i den nya butiken. Det slutade med att jag fick ett sommarjobb hos dig under 4-5 veckor, men jag inte säker på om det var på sommaren 1988 eller 1989 (tror det var 1988). Det var lite av en dröm som gick i uppfyllelse att få jobba i er butik, riktigt coolt för en kille i min ålder. Jag minns att det mesta av min lön den sommaren gick till inköp från butiken, bland annat ett Nintendo 8-bitars NES och spel :D

Våra vägar korsades igen av en slump för runt 10 år sedan när jag var konsult på Intraservice och kände igen dig där. Du fick signera mina böcker från den "röda boxen" av D&D på svenska, som jag tog med mig till Intraservice . . . så där har jag nog något unikt i min samlarhylla!

Vad jag minns så var det mest du och Maria som var i butiken den sommaren jag jobbade där, var Kjell Régmer kvar då? Jag minns tydligt att det var en annan, lite äldre kille än mig (20-25 år) som jobbade i butiken samtidigt, men lite mer sporadiskt. Vet inte vem det var. Jag minns också att ett par som du var väldigt bekant med dök upp i butiken ganska ofta. De hade ett nyfött barn med sig i en barnvagn . . . var det Kjell?

Tack för alla roliga och fina minnen ni skapade för oss :heart:
Det är fascinerande hur andra minns mycket mer om den här tiden än vad jag gör. :D

Inviningen av Titan Center (alltså butiken på Kronhusgatan 10) minns jag inte alls. Kan ha varit tidigt på våren.

Angående personer i butiken, så jobbade Tomas Johansson sporadiskt där och senare en kille som hette Mikael Johansson. Kjell var inte kvar vid det laget. Paret som ofta dök upp med barnvagn? Jag får nog gräva djupare i hjärnvindlingarna, men Kjell var det garanterat inte.

Hahaha, ja ibland har fler runt omkring en starkare minnen än man själv har! Tomas och Mikael, var de jämnåriga? Om du var runt 30 år, så känns det som att personen jag träffade var drygt 20 år. Vilken relation hade du till dem? Nu när jag har börjat nysta i historien så är jag bara så nyfiken
:)

Jag lyckades rota fram arbetsintyget du skrev ut åt mig, så nu är det säkert att det var sommaren 1988.
Jag skickar en kopia på det i DM till dig!

Om jag minns rätt var väl Tomas drygt 20 den sommaren. Jag kände honom från de seglarläger som vi båda var ledare på. Träffade honom igen när han fyllde 50 för snart 10 år sedan och drog ihop ett rollspelsgäng med honom och några av hans kamrater. Det spelandet dog tyvärr ut när Covid-pesten drabbade oss.

Mikael var nog ett par år yngre än Tomas. Och jag tror inte att han började jobba i butiken förrän 1989. Han var bara en kille som sökte jobb.

Om jag minns rätt var väl Tomas drygt 20 den sommaren. Jag kände honom från de seglarläger som vi båda var ledare på. Träffade honom igen när han fyllde 50 för snart 10 år sedan och drog ihop ett rollspelsgäng med honom och några av hans kamrater. Det spelandet dog tyvärr ut när Covid-pesten drabbade oss.

Mikael var nog ett par år yngre än Tomas. Och jag tror inte att han började jobba i butiken förrän 1989. Han var bara en kille som sökte jobb.
Då var det Tomas! När du säger "seglarläger", så minns jag att ni pratade om detta!

Back