Vad kan rollspel göra som andra medier inte kan? Och vice versa.

RasmusL

Champion
Joined
15 Jan 2012
Messages
9,670
Location
Stockholm
Lajv skulle jag tvärtom hävda inte är en del av "rollspel". Nära besläktat, och med många likheter, ja. Men inte samma sak.
Det är inte samma sak som "bordsrollspel", men det är helt klart och likt "bordsrollspel" en delmängd av "rollspel".

Men visst, om vi enbart pratar om den delmängd av "bordsrollspel" som i sin tur är en delmängd av "rollspel" så är det sämre på fysiska grejor :)
 

zo0ok

Rollspelsamatör
Joined
13 Sep 2020
Messages
2,613
Rollspel (vanligt jävla rollspel) är både 100% spel och 100% fri lek, samtidigt.
Det går såklart inte rent matematiskt.
Men när man spelar rollspel och det funkar, så får man både och, man både äter kakan och har den kvar. Det är dubbelt så roligt, och dubbel så mycket upplevelse, som bara spel eller bara lek/fantasi.
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,693
Location
Göteborg
Kom på en annan sak. I en annan tråd var det någon som talade om hur scifi alltid är ett barn av sin tid och snabbt blir inaktuell. Här finner vi ju en annan styrka i rollspelen, att varje spelomgång skapas och konsumeras samtidigt. Utpost är ett scifi-spel, och har några år på nacken. Men ingenting i spelet är ju bundet till en viss teknologi. Vi skapar spelvärlden varje gång vi spelar. Så eftersom rollspel inte behöver innehålla färdiga spelvärldar, till skillnad från en roman eller en film, så kan man spela ett gammalt scifirollspel utan att teknologin känns inaktuell eller ute, förutsatt att skaparen inte kodat in specifika teknologier i spelet. Många traditionella rollspel gör ju såklart detta, men till exempel Utpost, Medan världen går under eller Shock har ju inga sådana grejer, och kan därmed ha en ständigt aktuell framtidsvision. Det är en styrka hos mediet och något andra medier inte kan efterapa.
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,445
Location
Helsingborg
En nackdel med bordsrollspel är väl mängden spelare. Det måste mer gå över till halvlajv eller hellajv för att det ska fungera med 10+ spelare. Jämför detta med en biosalong full med folk som (förhoppningsvis) roas. Det går inte heller att lika enkelt det är någonting som ständigt pågår och folk som hoppar in och ut.

Jag tycker det är svårt att svara på tråden utifrån perspektivet att rollspel inte klarar av någonting, för det är klart att det alltid går att fixa det på något sätt. Det man inte kan använda är direkta tekniker från film, som snabba klipp (bilder visas om vartannat), kameraföring, färganvändning, använda ljud för att skapa ett bättre sammanhang mellan olika klipp ... men det går att uppnå samma känsla i rollspel, fast på ett annat sätt. Att skapa kaos i en eldstrid gör man enklast via rollspel genom att utelämna kopplingen mellan intryck, istället för att översvämma med synintryck (eftersom detta skapar istället en känsla av slow-motion).

Tidsresor kan vara svårt att få till i rollspel, men inte omöjligt - särskilt inte i samberättarspel. Jag har till och med gjort ett berättarspel där man klipper mellan nutid, dåtid och framtid.

En nackdel med rollspel är väl att ingen kan komma överens om vad rollspel är. :p Film och musik vet vi vad det är. Datorspel är det lite svårare med (walking simulators, etc). Samma med spel. Är pussel ett spel, exempelvis?

En annan nackdel med rollspel är väl hur inkörda folk är på vad man ska göra - det gör att det inte sker någon direkt utforskning i vad rollspel kan vara.
 
Last edited:

entomophobiac

Low Prep High Play
Joined
6 Sep 2000
Messages
8,607
Location
Uppsala
Datorspel är det lite svårare med (walking simulators, etc).
En rätt stor skillnad mellan indiespelscommunityt och communityt här på wrnu tycker jag är att det första är betydligt mer positivt. Det kan absolut diskuteras genredefinitioner etc ("what's an RPG?" "what makes a soulslike?"), men överlag finns en stor vilja att utforska vad spel kan vara. Delvis härstammar det från game jams och liknande kultur, men också kring ett starkt intresse för spelskapandet i sig både som aktivitet och som uttryck.

Var nyligen en game jam i Spanien, exempelvis, som jag testade lite spel ifrån. Allt möjligt som utforskade temat på alla möjliga sätt, och massor med kommentarer kring lösningar och häftiga infallsvinklar folk hade. Det underlättas ju otroligt mycket av att spel kan deployas direkt till WebGL via itch.io och därför spelas i din browser några ögonblick efter att du klickat på länken. Rollspel är klurigare att få till och kräver organisation av Vuxna människor(tm)--alla fritidsschemans död. Men vad det leder till, kan jag tycka, är att samtalet lätt fastnar på någon sorts intellektuellt plan. I den digitala spelvärlden är den diskussionen mer bland fans och mindre bland utvecklare.

Här tycker jag det känns som att utmaningarna--den kanske närmaste jämförelsen med game jams--blir lite mer isolerade. Tveksam till att spelen som skrivs faktiskt spelas, och det blir sällan särskilt mycket samtal om skapandet i sig längs vägen (givetvis med några undantag). Något jag hade älskat att ha mer av! Vi pratar hellre om vad saker borde kallas än om folks olika projekt. Och det är rätt ont om spelrapporter som inte bara är sessioner i de stora populära namnkunniga spelen. (Utöver @Genesis hantverksklubb möjligen, som är superkul att läsa om!)
 

nano

Diehard, death or glory Toad
Joined
25 Apr 2019
Messages
503
Jag gjorde ett försök att sammanfatta tråden som ett antal olika friheter.

Frihet att
• Välja fokus
• Ändra regler
• Vara individer
• Använda medel
• Vara inkonsekvent
• Överraska författaren
• Hitta på vad fan som helst
• Brygga upplevelse med samtal
• Behandla ämnen från flera vinklar
 

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,881
Gränslösheten.

Troligen därför jag avskyr datorollspel
Även om jag inte avskyr datorrollspel förstår jag vad du menar. För mig känns det som att de antingen har en bra story, bra setting och levande miljö men är alldeles för styrda, eller en enormt stor miljö som är tom, tråkig och full av meningslösa uppgifter som utfyllnad. Här har bordsrollspel en klar fördel!
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,693
Location
Göteborg
Jag gjorde ett försök att sammanfatta tråden som ett antal olika friheter.

Frihet att
• Välja fokus
• Ändra regler
• Vara individer
• Använda medel
• Vara inkonsekvent
• Överraska författaren
• Hitta på vad fan som helst
• Brygga upplevelse med samtal
• Behandla ämnen från flera vinklar
Jag tycker att det var en bra sammanfattning, och tänkvärd om man tar den på allvar. Vore intressant att försöka skapa en spelstruktur genom att aktivt arbeta med dessa kategorier.
 

MangeW

Veteran
Joined
25 Sep 2020
Messages
44
För mig har rollspel fått mig att utvecklas i olika delar utanför rollspelandet på ett sätt andra medier inte gjort. Det har gjort mig tryggare i att prata inför andra. Speciellt i jobbsammanhang där jag från spelledande med nya människor lärt mig att vara lugn i mig själv på ett sätt jag inte var när jag var yngre.
 
Top