Vad kan man göra med omröstningar?

Dilandau

Myrmidon
Joined
27 Sep 2000
Messages
4,468
Location
Stockholm
Hej! Jag håller på att spela ”pollspel” med hjälp av twitters funktion för omröstningar. Ny omröstning varje dag.

Så här ser det ut.

Twitters poll-funktion kan hantera max 4 alternativ, och omröstning kan vara öppen mellan 1 minut och 7 dygn. 24h är standard.

Än så länge har jag mest använt mig av val av ”Vad gör du?”-typ. Men jag har även låtit spelarna välja t ex vem en slp är och vad ett magiskt föremål gör.

Jag har planer på att köra omröstningar av typen ”Vad tycker du om hobbitar?” och ”Vem litar du på?” Saker som definierar hjältens personlighet och syn på världen, lite grand i all fall.

Det är viktigt, generellt, att inget val är uppenbart bättre än de andra. Alla ska vara ungefär lika intressanta. Jag har också testat att gå ut med att ”idag kommer minst ett av valen leda till misär och elände”, vilket verkade uppskattas.


Timing-funktionen låter jag ofta vara på 24h, men jag har testat att simulera ”pressat läge” genom att ha flera snabba omröstningar i tät följd. Nackdelen med det är att man straffar de som inte hänger på twitter hela dagarna.

Nu undrar jag om det finns något kul sätt att använda dessa funktioner som jag har missat?
 

Tant Ragnar

Gamle usling
Joined
23 Jun 2016
Messages
2,108
Du kan låta alternativen etablera en sanning om världen. Det är alltså en variant av det du var inne på med hjältens syn på världen, typ: "hobbitar...." 1) är trevliga 2) äter hundvalpar 3) är en myt som man skrämmer barn med 4) styr världen med järnhand. Efter att valet är gjort kommer hobbitar att vara vänliga, elaka, obefintliga eller den mörka furstinnan som måste störtas.

Du kan skapa återvändsgränder som loopar tillbaka till föregående (eller ännu äldre) tweet, och antingen öppnar upp omröstningen igen (om det går) eller defaultar till alternativet med näst flest röster. Jag vet inte hur mycket arbete som ligger bakom, men en variant här är att om man inte kommer igenom den hemliga dörren om man inte har både kungens spira OCH den hemliga skattkartan, och då kommer man tillbaka till förra vägskälet.

En elak variant av det är den här: Ethics in Bricks on Twitter: "I have a joke about Sisyphus (thread) https://t.co/s3wfmoE7rR" / Twitter
 
Top