Nekromanti Vad jag tycker om Fenix nr2

Jake Steele

Warrior
Joined
17 May 2000
Messages
389
Location
Göteborg
Jag har inte läst det första numret av Fenix men tycker att det andra var bra. En väldig bredd på artiklarna och en snygg layout. Jag gillar Birger Barbaren.

Jag gillade artiklarna om Zeppelinare, Area 51 och särskilt den om Rom. Tyvärr var de för korta och slutade när det började bli intressant. Zeppelin artikeln och Area 51 borde ha haft ett längre utlägg om hur man kan använda dem med fler, längre äventyrsidéer. Rom artiklen var bättre, hade den vart två sidor till så hade jag nog ändå inte varit nöjd.

-A
 

Big Marco

Läskig
Joined
20 May 2000
Messages
6,925
Location
Sandukar
Jag tycker att artiklarna var precis lagom långa. Kittlande men inte faktabokskänsla - det är ju trots allt en tidning och inte en source-modul.

Överhuvudtaget kändes #2 bra mycket mer "tajt" än premiärnumret, med en bra balans (även om artikeln om onlinespel kändes väl mycket CS-fokuserad, men jag är kanske partisk i målet ,-).
 

Dimfrost

Special Circumstances
Joined
29 Dec 2000
Messages
8,561
Location
Fallen Umber
Det är så att Fenixredaktionen tycker att det passar bäst med artiklar på runt två-tre sidor, och jag håller nog med. I en tidning som försöker täcka upp så mycket som Fenix är det svårt att gå in på djupet med längre artiklar i ett antal ämnen. Jag hade nog kunnat skrivit lite mer om zeppelinarna, men jag var nöjd med hur artikeln blev och kände mig inte begränsad av att artikeln skulle ligga på ett visst antal tecken.


/Dimfrost, skrev :zeppelinare:-artikeln :gremsmile:
 

Rosen

Myrmidon
Joined
9 Jun 2000
Messages
5,813
Location
Jakobsberg (Järfälla; 08-trakten)
I en tidning som försöker täcka upp så mycket som Fenix är det svårt att gå in på djupet med längre artiklar i ett antal ämnen. Jag hade nog kunnat skrivit lite mer om zeppelinarna, men jag var nöjd med hur artikeln blev

Dessutom, om man vill göra ett mer omfattande utlägg i ämnet kan man ju skriva en Extended Version eller tilläggsmaterial till artikeln, som kan läggas upp på Fenix websajt.

--
Åke
 

anth

Vetefan
Joined
24 Feb 2003
Messages
10,271
Location
Fjollträsk
fenix vs sverox

Tyvärr var de för korta och slutade när det började bli intressant. Zeppelin artikeln och Area 51 borde ha haft ett längre utlägg om hur man kan använda dem med fler, längre äventyrsidéer. Rom artiklen var bättre, hade den vart två sidor till så hade jag nog ändå inte varit nöjd.
Jag konstaterar att sverox-läsare vill ha kortare artiklar och fenix-läsare vill ha längre artiklar.

Jag tycker 2-3 sidors artiklar med inte alltför mycket bilder/illustrationer är lagom.
 

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Joined
23 Feb 2001
Messages
9,914
Location
The Culture
Re: fenix vs sverox

Jag konstaterar att sverox-läsare vill ha kortare artiklar och fenix-läsare vill ha längre artiklar.
Är det sverox läsare som vill ha kortare artiklar, eller är det sveroks styrelse?

/tobias, vill oftast ha längre artiklar
 

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,468
Location
Stockholm
Ouch! Elakt! Roligt elakt (NT)

Men som sagt, nummer 2 av nya Sverox var en mer positiv upplevelse än nummer 1.

M.
 

Havoc

Swordsman
Joined
21 Feb 2001
Messages
545
Location
Stockholm
Re: fenix vs sverox

Vad jag förstått är det Sveroks syrelse som ville ha det nya upplägget på tidningen.

Det verkar som om budgivningen kring Sverox var minst sagt skum. Den gamla redaktionen hade stort stöd i förbundet i stort men Styrelsen ville absoult ha en ny redaktion.
Ny, yngre, allmännare och kortare verkar vare ledorden. Enligt vissa så åkte den gamla redaktionen ut bara för att de var för gamla. En mycket intressant artikel i ämnet finns i senaste nummret av Fëa Livia, jag kan ta med den på lördag om du vill (fet chans att jag kommer ihåg det).
 

Mekanurg

I'd rather be different than indifferent.
Joined
17 May 2000
Messages
7,898
Location
Port Kad, The Rim
Rom artiklen var bättre, hade den vart två sidor till så hade jag nog ändå inte varit nöjd.
Kul att du gillade mitt påhitt.

Jag har i många år grunnat på hur man gör en bra övernaturlig Rom-kampanj. I denna artikel blev jag själv äntligen nöjd. Jag skulle kunna skriva mycket mer på temat, men jag har inte tid. :gremfrown:
 

Rosen

Myrmidon
Joined
9 Jun 2000
Messages
5,813
Location
Jakobsberg (Järfälla; 08-trakten)
I denna artikel blev jag själv äntligen nöjd.

Tyvärr blev den min huvudsakliga besvikelse i tvåan. Tryckeriet lyckades förstöra illustrationen genom att göra den helt åt pepprike för ljus; den var klart mörkare i originalet. Det ska ju vara en svart, kuslig miljö endast upplyst av svaga fladdrande facklor, och det är knappast det intryck den ger i tidningen.

--
Åke, som iofs fått bilder sabbade medelst överexponering rätt ofta under årens lopp.
 

Rosen

Myrmidon
Joined
9 Jun 2000
Messages
5,813
Location
Jakobsberg (Järfälla; 08-trakten)
Re: Bra illustrationer [OT]

Både Åke och Äke Rosenius har gjort bra jobb ifrån sig. =)

Tackar! Tja, vissa utländska mailservrar har fortfarande svårt att hantera svenska tecken, så mina brev kommer ibland fram med avsändaren "Eke Rosenius".
Å andra sidan har jag sett det stavas "Oakey" (eller ännu värre, "O.K.") av utländska släktingar, så jag ska väl inte klaga på en sketen bokstav. (-:

--
Åke
 

Eksem

Champion
Joined
19 Feb 2001
Messages
7,615
Location
Stockholm
Eksem kommenterar nummer 2 (vilket nummer!)

Av någon anledning har jag missat vartannat nummer av Fenix, och dessutom att de tydligen har äldre nummer ståendes framme på SF-Bokhandeln, så jag har inte läst nummer 2 förrän idag (och igår). I vilket fall: Oj vilket nummer! Det är fantastiskt mycket bättre och intressantare än de andra nummer jag läst (1,3 och 5), och eftersom jag tyckte att redan de var bättre än något nummer av Sinkadus eller Rubicon jag läst är det ett mycket gott betyg. Kanske beror det på att man verkligen ville överträffa nummer 1, kanske är det temat, kanske är det slumpen. Faktum kvarstår, fantastiskt nummer! Men nu till artiklarna:

Den digitala revolutionen
Välskrivet, informerande och ganska intressant, även om jag personligen var bekant med ämnet sedan tidigare.

Zeppelinare
Annorlunda, kul och användbart för mig som är en riktig sucker för alla sorters luftskepp.

Hemligheter och lögner
Välskrivet och kul intervju om ett något som intresserar mig men som jag inte vet så mycket om. Ska kolla in materialet på webben sen också, för jag skulle vilja ha lite mer djup.

Palavers spektakel
Den första riktigt bra artikeln, av flera. Redan del 1 var intressant, men i och med den här delen blev det knäckande på riktigt. Skitbra persongalleri, och äventyrsförslaget var nästan bedövande bra!

Skugger över Rom
Nästa riktigt bra artíkel, kanske tidningens bästa, från alla nummer jag läst. Hur en spelvärld PLUS kampanjförslag kan beskrivas så väl och så ingående på endast två sidor är nästan ofattbart. Dessutom en riktigt spännande spelvärld!

Orpheus
Ah! Så här ska produkttitt se ut! Mycket upplysande, och dessutom med en intervju med konstruktören! Mycket bra.

HeroClix-skolan
Klart godkänd, antar jag. Ihop med del 2 är det en hyfsad nybörjarguide till spelet, om än en smula uppenbar.

Area 51
Den tredje riktigt bra artikeln. Seter, Fenix bästa artikelförfattare (hittils), skriver som vanligt engagerande för nybörjare och gamla rävar samtidigt. Och det andra kampanjförslaget var så sjukt häftigt! Det är nästan litet jobbigt, vilken av numrets kampanjidéer och äventyr ska jag börja med? Jag vill spela alla nu!


Nä, nu måste jag äta, skriver ett till inlägg lite senare.
 
Top