Nekromanti Vad har du gjort med Järn?

koraq

Swordsman
Joined
1 Jan 2016
Messages
562
Location
Uppsala
Jag har tillslut tagit mig för att börja läsa Järn efter crowdfundingen, och eftersom min dotter verkade tycka spelet ser intressant ut så kanske det även blir spela av!

Men, jag tänkte mig lite inspiration. Är det någon som spelat lite som har lust att berätta vad de gjort i form av äventyr och kampanjer som man kan inspireras av?
 

hakanlo

Hero
Joined
25 Oct 2008
Messages
976
Location
Södra stockholm
Som nämnt i min Husregeltråd i detta forum, så har jag och spelgruppen spelat en tämligen lyckat Järn-kampanj över ett antal spelmöten. Kort summering av hur det har gått där (http://www.rollspel.nu/forum/neogame...ler-och-tweaks). I korthet, jag tycker det fungerat utmärkt, och vad gäller äventyr och kampanjer har vi verkligen utgått från den skapade klanen och relationer däri. Vi har försökt läsa ut Järns intention och använt (!) ganska mycket av stämningstexterna. Tror det kan vara ett bra sätt att komma igång och få lite inspiration.
 

Sapient

Swashbuckler
Joined
26 Mar 2011
Messages
2,492
Location
Stockholm
Jag har mycket svårt att hålla mig från att skriva något i stil med "Den passade precis under det lite för korta benet under soffbordet som jag ärvde från tant Eulalia!"

Men jag vill inte såra Krille bara pga möjligheten till ett litet skämt. Och sanningen att säga så hade de inte den på SF-bokhandeln när jag senast var där vid stadd kassa, så jag har inte ens köpt det. Än.
 

koraq

Swordsman
Joined
1 Jan 2016
Messages
562
Location
Uppsala
hakanlo,

Tack, jag tycker dina husregler ser intressanta ut.

Kanske är det ännu lite tidigt för att folk ska ha hunnit spela så mycket än. Ska bli intressant att höra vad som görs, dock.
 
Joined
17 May 2000
Messages
1,300
Noga räknat så har jag inte köpt Järn, men lusläst alla betautgåvorna från Krilles blogg.
I en grupp jag spelleder har vi använt reglerna för spelvärldsgenerering. Världen spelgruppens rollfigurer bor i är visserligen annorlunda än Järns, men det gjorde inte så mycket. Rollfigurerna bor på en ö som är del av ett federalt kungarike. Jag och spelarna skapade nyckelpersoner på ön där de bor, och deras relationer mellan varandra och rollfigurerna. Med samma turordningsmekanik gjorde vi en karta över deras ö, och en annan karta över hela öriket. Kartritandet gick så där – spelarna hade inte samma stöd och riktlinjer kring vad de skulle rita eller sätta för namn på saker, så en del öar blev rätt oseriösa, och fick namn utifrån hur strandlinjen ser ut på kartan (sånt händer inte i verkligheten). SLP-genererandet funkade däremot kanon.
Jag hade innan planerat ett mordmysterium och en tronföljdsdebatt som kampanjen ska kretsa kring. Efter SLP-genererandet upptäckte jag att det kommer bli mer spännande än jag först tänkt – rollfigurerna kommer ju dras rätt in i de politiska intrigerna pga alla sina kopplingar till spelledarpersonerna. En av dem är också barn till dem som mördat öhövdingen. Kommer han att gå med på att avslöja sina föräldrar?
 
Top