Vad håller kvar oss i hobbyn?

Sömniga Isaac

Rollspelsinkvisitor
Joined
9 Feb 2008
Messages
1,946
Location
Örebro
Med tanke på den mycket intressanta tråden om varför vi slutar spelar rollspel eller tar uppehåll så tycker jag det kan vara intressanta att höra vad är det som håller oss kvar i hobbyn genom åren.

För mig är det nog följande:

  • Jag tycker det är kul och det ger mig något att koncentrerar mig på utöver ett krävande (men givande) jobb som lärare.
  • Jag får ett tillfälle att i dagsläget samtala och träffa min moster sedan jag började spela med henne online vilket känns skönt då hon är en av de mest kreativa människor jag mött i hobbyn.
  • Jag får utforska och se hur andra hanterar situationer och löser de olika situationerna som presenteras i rollspel.
  • Jag uppskattar och gillar att läsa regler, jag gillar att studera och förstå hur olika system fungerar.
  • Jag är något enormt förtjust i att skapa och höra på andras berättande något som sker i uppstyrd form genom rollspelandet.
  • Rollspel ger mig en möjlighet att faktiskt läsa, jag orkar inte läsa skönlitteratur på fritiden längre vilket hänger ihop med att jag är lärare. System och rollspelsböcker känns dock liksom dagstidningar som en helt annan form av litteratur vilket går hem hos mig. Samtidigt ger rollspel liksom dagstidningarna mig en chans att hålla min engelska läsförståelse levande då jag främst läser rollspel och dagstidningar på engelska.
En orsak som inte är så viktig för mig är att träffa vänner, för mig har de jag känner nära mer förstört än tillfört saker till hobbyn för mig då de inte haft tid att spela eller hålla grupper igång trots att det utgett sig för att verkligen vilja och kunna hålla en grupp levande. Missförstå mig rätt, jag har inget emot att en vän inte kan eller vill spela rollspel, problemet för mig har varit att vänner jag umgås med hellre svarar "Jag kan" än att ärligt säga "Jag vill, men har inte riktigt tiden eller möjligheten att prioritera hobbyn just nu".

Så vad har andra för anledningar att fortfarande vara kvar i hobbyn?
 

Dr_Dängrot

Myrmidon
Joined
1 Mar 2017
Messages
4,326
* Jag får utlopp för min kreativia skaparådra
*Jag älskar att skapa och berätta historier vilket jag får möjlighet att göra inom ramen för rollspelandet.
*Det ger mig en social bit att spela online nu när man inte träffar vänner längre på grund av rådande pandemi
*Det är ett avbrott i vardagen och en verklighetsflykt ifrån vuxenvärldens måsten och krav samt ett avbrott ifrån tristessen som råder vid social isolering
*Jag har hfa/asperger (högfungerande autism) så mitt behov av att ha samma rutiner som jag alltid haft samt min förmåga att snöa in på saker har säkert inneburit att jag håller mig kvar år efter år då jag inte gillar förändring .
 

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,884
Det beror på om vi pratar om själva spelandet med vänner eller det kreativa skapandet, att skriva och lägga upp äventyr.

Det finns väldigt många orsaker till att jag fortfarande spelar med vännerna. Dels har vi varit samma spelgrupp (plus och minus några stycken) sen tonåren, så det är ett bra och trevligt sätt att samla alla barndomsvänner, vilket inte händer så ofta annars. Vidare är det helt enkelt ett trevligt sätt att umgås. När jag samlar vännerna annars brukar det ofta bli att man bjuder på middag eller går på krogen (inte nu i coronatider dock) så jag tycker att det är ett bra alternativ att rollspela. Och sen såklart för att jag tycker att det är roligt!!!

Vad gäller den mer kreativa biten, att skriva äventyr och kampanjer för allmän beskådan så är jag sådan att jag inte mår särskilt bra om jag inte får utlopp för min kreativitet. Jag har tidigare gjort film, tecknat serier, skrivit noveller, gjort podcasts etc. och jag tycker att skriva rollspel är den roligaste kreativa yttringen för mig! I och med att jag vill att mina alster ska se snygga ut när de läggs upp har rollspel dessutom fått min intresserad för layout och illustrerande. Så om jag inte hade fått upp intresset hade jag inte under en period kunnat jobba med att teckna serier professionellt vilket var en väldigt rolig erfarenhet :)
 

Feuflux

omjonasson.se
Joined
8 Jan 2001
Messages
4,967
Location
Linköping
Inget annan aktivitet fyller motsvarande behov.
Vill jag passivt ta del av någon annans historia men inte orkar läsa en bok kan jag se på en tv-serie eller en film.
Går det inte att spela tennis kan jag jogga eller gå till gymmet för att få fysisk motion.

Men vill jag vara medberättare till en historia med flera nivåer av osäkerhetsfaktorer (medspelares infall, tärningsslump) så finns det inget annat. Nån kanske säger Lajv men det är jag alldeles för introvertbekväm för.
 

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,446
Location
Stockholm
Mina vänner och det faktum att jag spelat sen 1982.

Det kanske verkar som en trist anledning, men det är nog så att jag är kvar för att jag "alltid" hållit på med rollspel. Sen är det ju kul och spännande och kreativt, men det finns andra saker som är kul, spännande och kreativa som lockar. Jag skulle t.ex. lätt kunna ta upp möbelsnickeri som hobby om jag inte redan hade en hobby.

Men nu är det rollspel som gäller resten av livet! Kanske jag kan börja snickra spelbord när jag går i pension! Då kan jag kombinera två hobbies!
 

Dr_Dängrot

Myrmidon
Joined
1 Mar 2017
Messages
4,326
Mina vänner och det faktum att jag spelat sen 1982.

Det kanske verkar som en trist anledning, men det är nog så att jag är kvar för att jag "alltid" hållit på med rollspel. Sen är det ju kul och spännande och kreativt, men det finns andra saker som är kul, spännande och kreativa som lockar. Jag skulle t.ex. lätt kunna ta upp möbelsnickeri som hobby om jag inte redan hade en hobby.

Men nu är det rollspel som gäller resten av livet! Kanske jag kan börja snickra spelbord när jag går i pension! Då kan jag kombinera två hobbies!
Fasen du har spelat sen jag föddes😁 , big up på det 🙌
 

DanielSchenström

Swashbuckler
Joined
10 Dec 2000
Messages
3,309
Location
Enköping
Jag är kvar i rollspelandet för att det är roligt.
Det är kul att skapa (jag skapar även andra saker, text och bilder, musik och skulptur) och rollspel har en extremt låg tröskel för att få skapandet till en produkt.
Det är kul att spelleda och se ens eller andras skapelser leda till nöje eller misär, eller överraskning för spelarna.
Det är kul att spela och försöka lösa utmaningar, bete sig som en annan person ett tag, och se spelledandet från en annan synvinkel.
Rollspelsprodukter kommer ut som kittlar min fantasi.
Diskussioner på rollspelsforum för rollspelen framåt.
 

Henke

Avdankad Konventsarkeolog
Joined
8 Mar 2009
Messages
4,297
Location
Kullavik
[*] Allra mest för att få förmedla en spännande berättelse i en dynamisk spelvärld och se hur RP (och i förlängningen deras spelare) reagerar på och tar sig an berättelsens utmaningar samt när spelvärldens balans riskerar att rubbas av deras val (eller passivitet).
[*] Att lyckas gräva fram och läsa äventyr och rollspel med ovanliga och spännande teman.
[*] Att skapa och brodera ut spännande RP.
[*] Den sköna känslan när ett regelverk klickar perfekt med det centrala i spelvärlden och samtidigt inte är speciellt mycket i vägen.
[*] Det gamla spelgänget som till stor del fortfarande hänger ihop efter 30-35 år.
[*] De intressanta trådarna här på WRNU. (Hej @God45) :)
[*] Verklighetsflykt.
 

Sömniga Isaac

Rollspelsinkvisitor
Joined
9 Feb 2008
Messages
1,946
Location
Örebro
Ja det här forumet, jag har varit här och kikat till och från över åren. Suttit och läst trådar längre än jag varit registrerad, men helt klart är forumet en del i vad som håller mig kvar. Här har jag mött tankar, idéer och även funnit likasinnade i hobbyn som jag idag mins med glädje att jag spelat med.
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,192
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Rollspel är min kreativa outlet. Jag har inget annat område där jag både kan få kreativt utlopp och bekräftelse för det, och även om jag tex funderat på att börja skriva creepypastas har det inte blivit av, för alla sådana ansträngningar känns som bortslösad energi, som kommer mycket mer till sin rätt runt spelbordet. Min dröm vore att få arbeta som journalist, manusförfattare till film/tv eller content designer till datorspel, men den drömmen kommer nog aldrig gå i uppfyllelse, och därför hamnar allt mitt fokus på rollspelen.

Det finns många andra orsaker, men det är den primära, för jag lever för att skapa.
 
Top