Grafik Vad händer med Affinity?

clarence redd

FrostByte Books
Sedan 1 oktober går det inte längre att köpa Affinity Photo, Designer och Publisher. Och Serif berättar inte varför.

Canva köpte Serif för ett tag sedan, så många är oroliga för att programmen ska byta till prenumerationer. Ett stort no-no bland Affinity-fans.

30 oktober kommer info om vad som händer. Någon som har en teori redan nu?

Jag ser två möjligheter:

Den ena är den som alla just nu är oroliga för: Prenumerationstjänst och mer AI-blajj. Det vore såklart att skjuta sig ordentligt i foten givet hur många av Serifs kunder som flytt Adobe specifikt för att slippa sånt. Det skulle gå emot löftet Canva gav att det alltid skulle finnas perpetual-licenser osv, men att bryta icke-juridiskt-bindande löften gör ju företag rätt ofta.

Det som talar emot det är att jag sett skapare med insyn verka positiva. Och det känns också som en möjlig ledtråd att Affinity-sviten vad jag förstår just nu är gratis till iPad.

Så en möjlig tolkning av "creative freedom" är väl att de helt enkelt kommer att släppa 3.0 och där ha (en variant av) sviten gratis och/eller i molnet. Det är också den snällaste, mest positiva och generösa tolkningen jag kommer på.

Eller OK, den allra snällaste är väl att de bestämt sig för att släppa källkoden via en typ GPL-licens eller något. Men det tror jag är helt orimligt.

Att de släpper 3.0 den 30:e känns som en no-brainer. Så frågan är ju mest om det är subscription eller om det är en freemium-version eller om det helt enkelt bara är marketing speak för "number go up".

För egen del hoppas jag på gratis/cloud-versionen, men förbereder mig på besvikelsen att de kör prenumeration.

(Men ja, det kändes som att alla teorier täcktes ganska bra i den länkade artikeln)

Släpp av 3.0 (med Linux-stöd) var väl den naiva förhoppningen.
Släpp av 3.0 med extra AI och prenumerationsbaserad betalningsmodell var väl den stora skräcken.

Men som artikeln också påpekar – jag undrar om Affinity verkligen tycker att det är en bra grej att göra folk skitoroliga i en hel månad. På ytan verkar de ju försöka sälja in det här som att vi borde bli hypade, baserat på just ingenting. Och det känns ju verkligen blockdumt.

Gratis är min gissning också. Antagligen med en koppling till Canvas webbtjänster, som väl är en bättre inkomstkälla än Serifs fasta licenser. Helheten blir en starkare konkurrent till Adobe. Spännande utveckling.

Det jag hoppas på med gratis-varianten är för övrigt just att de fortsätter ha en betal-perpetual-license också. Att gratisversionen är begränsad, eller så. Jag hoppas på att fortsätta kunna betala en gång och sedan fortsätta använda så länge jag vill. Går de ifrån det är det nog många som tänker "fuck this shit, ska jag ändå betala prenumeration kan jag lika gärna göra det till Adobe".

Men exakt. En långsiktig lösning, som man alltid kan falla tillbaka på. Och hoppas att Publisher får bra uppdateringar. Eller de kanske lägger ihop de tre programmen i ett?

Back