Nekromanti Vad hände med Ackegård

Blasphemy

Swashbuckler
Joined
4 Jul 2000
Messages
2,369
Location
Göteborg
Vad hände med Håkan Ackegård.. Har inte sett några nya alster av honom på hur länge som helst..!

Profeten från Norr
 

Rödhake

Veteran
Joined
14 Aug 2000
Messages
61
Location
Småland!
Tjaà, om du åker på konvent , så sitter han alltid där med sina hängsle byxor och pennan i hand!


Can you say kuh-THOO-loo?
 

hatten

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
2,087
Location
Luleå
Jag gillar Ackegård *ler* han var bäst under 80 talet.. Synd att han inte ritar till Eon och DoD längre..
 

Boadicea

Veteran
Joined
17 Oct 2000
Messages
185
Location
Malmö
Jo, Ackegård är duktig. Men jag fattar inte varför han bara ritar nakna alver stup i kvarten. Variation, någon?

/boddi
 

hatten

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
2,087
Location
Luleå
*hmm* typiskt om du hade tagit dig tid att titta runt lite på de bilder som Ackegård har ritat så skulle du se att det är en otroligt litet antal som inehåller lätt kläda alver de flesta bilder som Ackegård ritar innehåller bara fantasi härlig humor och action..

Skryt: Hatten har en bild som Ackegård ritade åt honom *ler* den innehåller massor av döda orcher en stor krigare och en Alviska som har kläder men ser väldigt glad och lättad ut.. ( skulle jag med vara om en riddare räddat mig från orcher.. )
 

Blasphemy

Swashbuckler
Joined
4 Jul 2000
Messages
2,369
Location
Göteborg
Jo men han är ju bra på att teckna och så... (Mer än nakna alver) Jag tycker att fler rollspelsföretag borde ta upp beställningar ifrån honom...
Hmm måste nog till att fara på ett konvent någon gång,,,,..

Profeten från Norr
 

Boadicea

Veteran
Joined
17 Oct 2000
Messages
185
Location
Malmö
Aha... Jag har tittat på vad Ackegård gör. Jag har kollat igenom hans pärmar, och jag tycker att det nakna dominerar väldigt starkt. Likaså är det de bystiga, av kläder knappt dolda kvinnorna som dominerar på de skärmar han brukar ha på konventen. Det kan förvisso vara en fördom från min sida, men jag har hört fler som har reagerat på det.

Det är förvisso upp till Ackegård att teckna vad han vill, vi lever i ett fritt land, men enligt min åsikt så visar han upp ett ganska smalt perspektiv... Och det är synd för han är en duktig tecknare.

/boddi
 

Rödhake

Veteran
Joined
14 Aug 2000
Messages
61
Location
Småland!
Ja ja ja ja, sluta klaga på karln, vi har alla här konstaterat att han är både duktig, trevlig och omtyckt. So why?

Föresten försökte jag få honom att rita på beställning i våras på gothcon, gick inte. Men det kanske berodde på tidsbrist, vem vet.

Vi får som sagt hoppas på att han fortsätter att teckna (man kan få syn på lite annorlunda alster av honom på de afischer till div student spex i Linköpings högskola[uni.?])


Ha det alla....


Can you say kuh-THOO-loo?
 

Hjonas

Veteran
Joined
12 Oct 2000
Messages
128
Location
Örebro
Har han ingen sajbersida NT ?

[ Excutioner - Slayer of the light. Desecrator, Violator, Devastator - Messenger of Death ]
 

hatten

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
2,087
Location
Luleå
Det är defenitivt en fördom hos dig Ackegård ritar lättkläda kvinnor men de är inte dominerande och inga ( nästan ) av hans bilder som kan kallas erotiska på grund av att han inte lägger in erotisk känsla i bilden.

Att kalla hans lätt kläda tjejer erotiska är likvärdigt med att gå ner till en badstrand och säga till den första tjejen i bikini "Hej tjejen DU vill helt klart ha sex med mig"
Det Ackegård gör och vågar är att på ett neutralt och roligt sätt rita andra kulturer och roliga cituationer samt snygga tjejer hjältar och skurkar magiker och krigare i vardags/hemska/roliga/lustiga/imponerande situationer.

Tanken på att rita en nymf eller dryad med kläder är lika absurd som de kristnas fanatikernas ständiga tjat och tvång på infödingarna i afrika asien och sydamerika att de ska klä på sig dölja sina "behag" och så vidare..
Vad kristna idioter till misionärer/präster ( läs misionär/präster = idiot ) inte kan fatta är att de där nere har de i en annan kultur som inte lägger sex betydelse av att en kvinna visar brösten...

Så varför klaga över lättkläda Alver ?
De är en ras som lever i årtusendet och att förvänta sig att de har samma kulturera stigmas som oss människor i svea är idiotiskt de är sago figurer ohc att teckna sago figurer med annorlunda eller frånvarande klädsel samtidigt som de gör vardags grejer är ett smart sätt att förmedla känslan av en annorlunda kultur.
National geografich tar ibland och visar foton från infödings byar där kan man se män och kvinnor extremt lätt kläda och män som bär penisfodral vars format antyder att antagligen har de en penis i åsne storlek eller så är modet att ha extra,extra,extra,large.
Och man kan se kvinnor i alla åldrar vars enda kläder är en kort kjol.
Infödingarna verkar inte direkt störas av bristen av kläder utan ser det som en vardag och har andra sexuella symboler som de använder sig av..


Så vad vill jag säga är att Ytterst få av Ackegård bilder där kan man lätt föreställa sig främande skyar fylda med främade kulturer och roliga sagor där alver nymfer kentaurer alla lever i högsta vämående och sådana sago bilder är aldrig fel...
 

Illern

koppariller
Joined
22 May 2000
Messages
2,061
Location
Linköping
Att kalla hans lätt kläda tjejer erotiska är likvärdigt med att gå ner till en badstrand och säga till den första tjejen i bikini "Hej tjejen DU vill helt klart ha sex med mig"

Jag måste faktiskt säga att jag inte riktigt hängde med där...

Beträffande om Ackegård ritar många lättklädda eller nakna tjejer så är det väl så at de faktiskt är ganska många. Däremot tycker jag det är upp till Ackegård hur stor procent naket/lättklätt han vill ha.

Dessutom så är det väl så att erotiskt ligger till stor del hos betraktaren. Oavsett vad alven på bilden tycker är normal klädsel så kan väl betraktaren uppleva bilden som erotisk vilket inte på något vis behöver vara fel, vare sig från betraktaren eller konstnären.

[color:green]Putoris Vulgaris Astrabo, legionär med eklövskrona
Illerlyan:<A HREF="http://www.surf.to/ferret" target="_new">http://www.surf.to/ferret</A>
 

Riddaren

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
2,944
Location
Vintergatan, Universum
Fabula

Håkan har illustrerat det norska rollspelet Fabula.

http://www.fabula.no/tegning.html Riddaren En person som glömmer allt, är väldigt bra på att minnas att denne glömt bort allt.
 

Boadicea

Veteran
Joined
17 Oct 2000
Messages
185
Location
Malmö
För det första har jag aldrig påstått att jag tycker att de är erotiska, jag sade att de var nakna. Det är som du så riktigt påpekar inte jämställt med erotik.

För det andra så anser jag det vara synd att han inte varierar sig mer. Och det hade du sett om du hade läst mina inlägg. Ackegård får teckna hur mycket annorlunda kulturer han vill, jag tycker bara att det är tråkigt att han, liksom så många andra fantasytecknare, aldrig kan komma på några dräktskick som inte involverar push-up bh och genomskinliga underkläder.

Jag har aldrig sagt ett ord om erotik eller sex. Det är du som lägger de värderingarna i mina inlägg.

/boddi
 
Top