Vad göra med frimärkssamling?

Nion

Warrior
Joined
31 Jan 2020
Messages
305
Location
Göteborg
Jag har rensat i min pappas lägenhet då han tyvärr inte kan bo kvar där längre. När jag rensade i lägenheten hittade jag en frimärkssamling. Därför undrar jag: Hur mår frimärkssamlandet idag? Min gissning är att frimärken generellt har tappat mycket i värde men att det kan finnas enstaka dyrgripar där ute. Vad ska jag gör med samlingen? Ska jag försöka hitta någon som kan kolla igenom den eller kan jag likväl elda den för värme? Ska jag hålla i den 20 år till och hoppas på ett uppsving i frimärkssamlandet och därmed värdeökning?
 

Anchorman

Swashbuckler
Joined
28 Apr 2012
Messages
1,815
Hade samma problem för ett tag sen.
Ringde runt till olika ställen och det var svårt att ens skänka bort det.

Slutade med att jag skänkte det till en andra hands affär.

Det finns lite guider på nätet om vad som är dyrgripar bland svenska frimärken, så du kan ju kolla om du har något av dem, annars är det nog bara att skänka bort.
 

Nion

Warrior
Joined
31 Jan 2020
Messages
305
Location
Göteborg
@Anchorman tack för svar. Det bekräftar mina misstankar om att intresset för frimärkssamlande är lågt.

Undra vad det beror på. Visst vi skickar inte lika mycket brev längre men folk samlar väl ofta på saker som inte används. Det är ju ändå gamla frimärken som samlas, inte nya.
 

Nion

Warrior
Joined
31 Jan 2020
Messages
305
Location
Göteborg
Jag tycker du ska göra något kul av dom om du är pysslig så att de används, gör dig glad och påminner om din far.

Du skulle kunna få världens charmigaste pluppar till spel, eller kylskåpsmagneter utan att lägga allt för mycket tid på det.

Just frimärkssamlingen påminner inte så mycket om honom för den har han själv fått eller ärvt. Så det är inget jag förknippar med honom direkt. Men bra idé! :)
 

Nero

Warrior
Joined
24 Feb 2014
Messages
271
Frimärken är live and kicking men notoriskt svårvärderat för den okunnige. Min pappa är stor samlare och har märkt ut vilka grejer som kan ha ett värde. Gissar på att det är typ 5% av samlingen. Mycket av det av värde verkar ligga i gamla kuvert och hur de skickats. Till exempel kanske nån samlar på brev till holländska kolonier och så har det ett värde om man lägger ut det på ebay. Då är det brevets resa ihop med frimärket som är värt nåt.

Värdet beror ju på lite i vilken skala din pappa samlade. Elda upp tycker jag vore synd. Kanske kan du hellre skänka det till närmsta frimärkesförening i så fall.

Tillägg: om du inte har tid att sätta dig in i det så skänk det. Till exempel har Ersta diakoni och IM frimärksavdelning som samlare köper från. Det går även få det värderat men då ska det nog vara en ambitiös samling för att ha ett värde. Om du orkar kolla runt lite kan du ju fota av t.ex. de äldsta märkena och söka med google bildsök, då kommer ofta tradera/ebayannonser upp. Kolla lite även på tradera vad som verkar gå för mest. Ärvde själv en samling gamla leksaker och mynt. Tjänat mycket på detta. Tänk typ 7 plastcowboys fr 70-talet som går för 1000 kr.
 
Last edited:
Top