Nekromanti Vad gör frimurarna?

Lindenius

Swashbuckler
Joined
10 Jun 2003
Messages
1,896
Location
Umeå
Inspirerad av ett inlägg under rollspelarkultur:
Vad exakt är det som frimurare egentligen håller på med?
Är det någon som vet?
*nyfiken*

//erik. frukostdags efter Bananer i pyjamas, supersnälla silversara och stålhenrik samt Lotte på bråkmakargatan
 

Pom

Swashbuckler
Joined
23 Jun 2003
Messages
2,926
Location
Enskededalen
Kanske bäst att låta dem svara själva .

Så, nej, jag har ingen elegant sammanfattning. De är kristna, sysslar med välgörenhet och kontaktnätsknytning, har viss intern undervisning som sker med pedagogiska knep som förlorar på att kännas till i förväg, är bara för män. Många matkhavare inom de mer traditionella delarna av etablissemanget är medlemmar, från kungen och nedåt.
 

Lindenius

Swashbuckler
Joined
10 Jun 2003
Messages
1,896
Location
Umeå
Hehe gillar den här sidan på deras sida

Ordens barmhärtighetsverksamhet


Denna sida är för närvarande tom.



//erik. tycker det är bättre att kanske inte ha med rubriken över huvud taget
 

Pom

Swashbuckler
Joined
23 Jun 2003
Messages
2,926
Location
Enskededalen
Aha, de är så blygsamma att det är hemligt [NT]

NT = No Text (Ingen text)
 

Gordeg

Hero
Joined
22 Jul 2004
Messages
1,796
Location
Västervik
De är kristna, sysslar med välgörenhet och kontaktnätsknytning (snipp)
Kontaktnätsknytandet är väl den viktiga delen av det hela? Åtminstone längre tillbaka i tiden, då en handfull inflytelserika män kunde styra en stad på ett helt annat sätt än nu.
 

Pom

Swashbuckler
Joined
23 Jun 2003
Messages
2,926
Location
Enskededalen
Kontaktnätsknytandet är väl den viktiga delen av det hela?
Kanske det. Lite beror det nog på vad man menar med viktigt.
Det är säkert en viktig anledning till att folk vill gå med. Hur viktig en enskild medlem upplever relationerna jämfört med möjligheterna till välgörenhet och annat frimurarna pysslar med får de nog svara på själva.
 

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
Joined
17 May 2000
Messages
9,854
Location
Stockholm
Aurora Orden …

Hur fasen kan du vara medlem i en särskriven orden?! :gremwink:
 

Organ

Out of time, out of mind
Joined
6 Jun 2001
Messages
5,489
Location
En mälarö
Re: Aurora Orden …

[ QUOTE ]
Hur fasen kan du vara medlem i en särskriven orden?!

[/ QUOTE ]
Bra fråga! Jag har själv ställt den och och fått svaret att stavningen hängt med sedan orden intsiftades 1815 när andra stavningregler gällde.

/Anders
 

Hunk

Hero
Joined
3 Aug 2001
Messages
1,419
Re: Aurora Orden …

Bra fråga! Jag har själv ställt den och och fått svaret att stavningen hängt med sedan orden intsiftades 1815 när andra stavningregler gällde.
Det känns dock inte helt onaturligt att uttala namnet på ett särskrivet sätt - jämför med Jesu Liv, Percy Tårar etc. Frimurar Orden hade däremot känts förkastligt...

//Henrik, som också har svårt för särskrivningar
 

Feliath

Swashbuckler
Joined
28 Nov 2000
Messages
1,905
Re: Aurora Orden …

Det kan vara en åldrig genitiv. Aurora är ju trots allt ett latinderivat, och tidigare behöll man ofta den latinska genitivböjningen i lånord. Vete fan om det inte är formellt korrekt fortfarande, för den delen.

Just thought I should point that out. Jag vet ju att du inte har så bra koll på det här med genitiv :gremelak:


/Feliath - oingo boingo
 

Mekanurg

I'd rather be different than indifferent.
Joined
17 May 2000
Messages
7,878
Location
Port Kad, The Rim
Latinsk genitiv -- besserwisser

Korrekt genitiv av aurora är aurorae.

Så då ska det heta aurorae ordus.

:gremsmile:
 

Gordeg

Hero
Joined
22 Jul 2004
Messages
1,796
Location
Västervik
Ja, jag tror knappast att ordensällskap av det här slaget är någon stor maktfaktor i Opus Dei-stil idag. Jag är själv inte medlem i någon orden men har pratat med andra som är det och fått uppfattningen att det är en ganska harmlös social aktivitet numera, men att det historiskt funkat som någon sorts patriarkal maktbas. Något för Feministiskt Initiativ att hacka på, kanske?

Gordeg
 

Organ

Out of time, out of mind
Joined
6 Jun 2001
Messages
5,489
Location
En mälarö
[ QUOTE ]
....men att det historiskt funkat som någon sorts patriarkal maktbas. Något för Feministiskt Initiativ att hacka på, kanske?


[/ QUOTE ]
Det finns flera parallella (och i vissa fall konkurerande) frimurareordrar. Bland annat något som kallas för "Samfrimurarorden" som dessutom är öppet för kvinnor. Se länk.

http://home8.swipnet.se/~w-84612/fs.html

/Anders
 
Top