Vad gör ett färdigskrivet äventyr bra?

Joined
20 Oct 2023
Messages
202
Impossible Landscapes bryter mot allt jag säger att jag vill ha.
Delta Green är verkligen ett spel där jag återkommande behöver kasta ut alla mina principer över vad jag vill ha i ett rollspelsäventyr och bara köra på.

Jag har inte spelat Impossible Landscapes utan bara bläddrat igenom det vid tillfällen. Däremot äventyret Viscid av samma skapare från "A Night at the Opera" behövde verkligen brytas ner i sina minsta beståndsdelar och sedan byggas upp igen från grunden. Allt med det äventyret är "fel". Hur det är skrivet, hur det är organiserat, hur det presenterar information och ledtrådar, vad det väljer att fokusera på, vad det väljer handväjva osv. Totalt trasigt haveri till scenario på i stort sett alla punkter, i mitt huvud finns det en tre timmar lång föreläsning på ämnet "hur man inte skapar äventyr till rollspel" med alla skräckexempel hämtade från Viscid.

Men jävlar vad coolt det är. Jag kunde liksom inte LÅTA BLI att spelleda det ändå och det hela utmynnade i nästan en minikampanj som löpte över 7 spelmöten på fyra timmar stycket för det fanns så mycket gods och idéer att bygga vidare på. Det blev verkligen allt som Delta Green skall vara, på ett helt perfekt sätt.

Jag vill aldrig behöva göra det igen, men de timmar av (egentligen helt onödig) prepp jag lade ner på att få Viscid att funka för mig och min spelgrupp resulterade verkligen i rollspelsmagi i slutändan, och jag vet inte om jag vill ge Dennis Detwiller en kram eller en smäll på truten för det äventyret.
 

Fnord

Veteran
Joined
14 Sep 2010
Messages
138
SLP:er med tydlig vilja/motivation: Går hand i hand med backstoryn! Men det ska vara tydligt att förstå vad de olika SLP:erna vill uppnå. På samma sätt ska de gärna få ha motsatta viljor; då blir det naturligt dramatiskt. Livsviktigt i sandlådor!
Det här håller jag verkligen med om. Det är så mycket lättare att veta hur en SLP bör reagera om man vet vad som motiverar den. Borde verkligen vara standard att äventyr förklarar vad alla viktiga NPCs och även alla grupper har för motivation och mål.
 
Top