Svarte Faraonen
Sumer is icumen in
Storuggla said:Väldigt bra inlägg, men jag skulle ändra på en sak i det:
Kejsarens garde, som egentligen är en militär organisation. Har främst politiska mål och blandar sig sällan i småsaker. Bra/bäst utrustning och träning.
Jag skulle säga att träningen kan variera. Dels har du de som tränar och förtjänat sin plats i kejsargardet, och sen de yngre adelssönerna som är där för prestigen och tack vara familjekontakter. Och de kan vara odrägliga nog för en ordinär stadsvakt...
Storuggla, det stod något om saken
Historiskt sett har palatsgarden av olika slag ofta rekryterats från folk som befunnit sig utanför maktens korridorer, till exempel väringarna i medeltida Konstantinopel. Eftersom tillresta nordbor inte var lika insyltade i de bysantinska intrigerna var de också tryggare att använda som garde. Även olika illa ansedda minoriteter, som vet att kejsaren är den som ger dem skydd så länge de lojalt skyddar honom, kan vara användbara (ett högaktuellt exempel kan ses i hur Assad använt etniska minoriteter i den syriska armén). Hade jag varit kejsare hade jag nog snarare sett till att ynglingar från ambitiösa adelsfamiljer hölls så långt bort från mitt garde som möjligt.