Vad går spelet ut på?

Zire

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
3,344
Location
Umeå
Jag har insett att mina spel alltid har gått ut på att spelarna ska försöka lista ut SLs plan. Är det Drakar och Demoner, lista ut att det är värdshusvärden som ligger bakom kulten och stoppa honom. Är det Mutant, lista ut varför det plötsligt finns så väldigt mycket asgnagare runt Arken och stoppa hotet. Är det Noir, lista ut vem som mördade servitrisen, vad hon hade fått veta, konspirationen bakom och stoppa dem (eller die trying åtminstone).

Det andra sättet är play to find out. Det finns ingen hemlighet, målet är inte att komma på SLs plan (för SL har ingen plan). Målet är istället att se vad som händer. Vi har rollpersonerna, vi har någon beskrivning av en värld och sedan börjar rollpersonerna göra saker och så ser vi vart vi landar någonstans.

Min egna resa är att jag väldigt sent fattade vad play to find out är för nått. Jag försökte få det till att det också omfattar att spelarna ska play to find out vad SL har planerat för någonting (alltså att jag gör precis samma sak som jag har gjort de föregående årtiondena). Jag har fortfarande emellanåt svårt att inte plötsligt av gammal vana börja göra planer på saker som spelarna ska försöka lista ut. Men övning ger färdighet och det går bättre och bättre.

Men jag blir också nyfiken. Finns det andra huvudsakliga mål som man kan ha med spelandet än dessa två?
 
Jag skulle vilja komma tillbaka min teori om engagemang. Vi har fem WHY och fem WHAT. Alla dessa skapar 25 olika spelstilar, många som är ständigt med oss när vi rollspelar.

WHY: utforska, förstöra, besegra, uttrycka, uppleva
WHAT: mening, struktur, grupp, fiktion, värld

Jag menar "play to find out" är mest utforska mening (via rollpersoner), fiktion eller värld. Spelarna listar lösningen ut är besegra fiktion eller värld. Det finns givetvis en massa annat inbakat i detta. Spelarna kan exempelvis uttrycka sig själva genom sin kreativitet, hur de använder struktur (regler), beskriver saker i fiktionen, etc. Vissa spelare gillar att förstöra struktur (paja spelet) eller besegra den (hitta vinnande kombo).

Det är sllan vi talar om uppleva - det finns inbakat passivt men det går att uppleva aktivt också, något jag har utforskat rätt mycket och skrivit väldigt mycket om senaste åren. Uppleva via fiktion behöver inte vara passiv rälsning utan kan vara aktivt genom att spelledaren låter spelarna få fantisera. Uppleva en värld är culture gaming.

Det är ännu mer sällan vi talar om att förstöra. Att ge efter för vår förstörelselusta.

Slutligen, något vi sällan pratar om är grupp - att utforska gruppen, besegra gruppen (vinna mot andra), uttrycka sig själv utifrån gruppen. Vi har session zero, men tänk spel som riktar sig helt mot detta.
 
Back
Top