Vad finns det för spel där man måste spela etablerade karaktärer?

nano

Diehard, death or glory Toad
Joined
25 Apr 2019
Messages
503
Som om man skulle spela ett Sherlock-rollspel, men man måste spela som antingen Sherlock eller Watson.

Vad finns det för spel som kommer med ett gäng väl etablerade karaktärer, och där man inte skapar egna utan måste spela de som redan finns?

Hur blir det?

Det är ju så i många skrivna scenarier, särskilt till konvent, men här tänker jag att det är ett designval i spelet som helhet.
 

RasmusL

Champion
Joined
15 Jan 2012
Messages
9,642
Location
Stockholm
Det finns ju en gränsdragning där mellan vad som är ett "scenario" och vad som är ett "spel". Är Montsegur 1244 ett spel eller ett scenario? Det har ett eget regelsystem men berättar bara en ramberättelse. Detsamma gäller en ohygglig mängd Fastaval-style spel som skulle kunna vara både scenario och rollspel.
 

nano

Diehard, death or glory Toad
Joined
25 Apr 2019
Messages
503
Det finns ju en gränsdragning där mellan vad som är ett "scenario" och vad som är ett "spel". Är Montsegur 1244 ett spel eller ett scenario? Det har ett eget regelsystem men berättar bara en ramberättelse. Detsamma gäller en ohygglig mängd Fastaval-style spel som skulle kunna vara både scenario och rollspel.
Om det finns som ett fritt spel också, där man kan göra egna gubbar, så är det ett scenario när man har förgjorda gubbar. Medan om det specifika scenariot är det enda som finns, då är det ett spel.
Men låt inte kriterierna strypa dig, har du ett exempel som pockar, så skriv det bara.
 

anth

Vetefan
Joined
24 Feb 2003
Messages
10,271
Location
Fjollträsk
Som @RasmusL säger är det vanligare i enkvällsscenarion, än i längre kampanjspel.
Som @Bolongo säger är det vanligare i färdiga settings som Marvel och DC Comics; Sagan om ringen där man MÅSTE spela personer ur de nio i brödraskapet; Hogwarts där man MÅSTE spela någon elev från Harry Potter o.s.v.

Jag vet inte om du tycker att Fantasy Flights "The End of the World" räknas?
Där spelar man sig själv, d.v.s. du spelar dig själv och jag spelar mig själv.
Man skapar fortfarande rollpersoner, för man spelar sig själv och alla människor är olika.
Det är en form av point buy system så alla rollpersoner blir "lika bra".
Efter att spelarna skapat sina rollpersoner (går jättesnabbt, är ett enkelt system), för de överiga spelarna ändra saker på ens rollperson, om de inte tycker att rollpersonen liknar spelaren tillräckligt mycket. Det är alltså en fördel om spelarna känner varandra.
 

nano

Diehard, death or glory Toad
Joined
25 Apr 2019
Messages
503
Jag ville bara ta bort scenarier för att de inte skulle översvämma allt annat. Men vi kan ta såna också, fast bara om man vet något fall där de fasta karaktärerna funkar speciellt bra eller dåligt.
 

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Joined
23 Feb 2001
Messages
9,888
Location
The Culture
Är inte Smallville tänkt att spelas så?
Att man spelar Clark Kent och Lois Lane från TV-serien?
Nej, man kan göra det, men det är meningen att man ska hitta på egna figurer att spela.
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,465
Som @RasmusL säger är det vanligare i enkvällsscenarion, än i längre kampanjspel.
Som @Bolongo säger är det vanligare i färdiga settings som Marvel och DC Comics; Sagan om ringen där man MÅSTE spela personer ur de nio i brödraskapet; Hogwarts där man MÅSTE spela någon elev från Harry Potter o.s.v.

Jag vet inte om du tycker att Fantasy Flights "The End of the World" räknas?
Där spelar man sig själv, d.v.s. du spelar dig själv och jag spelar mig själv.
Man skapar fortfarande rollpersoner, för man spelar sig själv och alla människor är olika.
Det är en form av point buy system så alla rollpersoner blir "lika bra".
Efter att spelarna skapat sina rollpersoner (går jättesnabbt, är ett enkelt system), för de överiga spelarna ändra saker på ens rollperson, om de inte tycker att rollpersonen liknar spelaren tillräckligt mycket. Det är alltså en fördel om spelarna känner varandra.
Villains & Vigilantes och Supergänget spelar man också sig själv i!
 
Top