Nekromanti Vad en rubrik ska innehålla.

ZaiToh

Warrior
För att underlätta förståelsen av trådar är det väldigt viktigt att trådstartaren har en tydlig och innehållsrik beskrivning av vad han faktiskt vill med med innehållet. Dels pga att det blir så mycket lättare att hålla isär trådarna (och det förhoppningsvis inte startas femtioelva trådar om samma sak under en helg) samtidigt som det underlättar avsevärt när man söker efter tidigare ämnen.

Frågor man bör ställa sig:
1. Speglar rubriken mitt innehåll?
2. Är den tydlig/lättförståelig?
3. Kan rubriken spegla min avsikt med tråden ännu bättre?
4. Kan den bli ännu tydligare?

Innan man startar en ny tråd ska man givetvis ställa sig frågorna:
1. Tillför jag något nytt och intressant?
2. Finns svaret på min fråga redan besvarat?
3. Har jag verkligen sökt tillräckligt?

Med hopp om ännu bättre forum - ZaiToh

Verkligen bra att du tar upp hur rubrikerna ska skrivas, nu kanske vi kan få lite ordentlig ordning här på Eon-forumet :gremtongue:

/Carnin - uppskattar att någon tar sig tid att skriva ihop lite riktlinjer

Medhåll gives. Om man provar att göra en sökning på ordet fråga i rubriken så kommer man nog få en massa träffar.

Om man nu har kollat i Faqen och har gjort en sökning så kanske man ändå inte hittar något, då kan man ju starta en ny tråd. Så kanske vi slipper den 25 "Varför finns inte Alver: Förbannelsens Folk i tryck?"-tråden.

På det hela taget så värker många ha missat att vi har en sökfunktion på forumet och att det faktiskt inte blir så kraftig respons på något som man har diskuterat åttiofemtio gånger.

/Marcus rekommenderar sök funktionen, ni hittar den nederst på sidan.

Bra skrivet, jag hade snart tänkt klistra in ett standardsvar på t.ex. varför finns inte alver i tryck frågan :gremsmile:.

På det hela taget så värker många ha missat att vi har en sökfunktion på forumet och att det faktiskt inte blir så kraftig respons på något som man har diskuterat åttiofemtio gånger.

Jag tycker faktiskt att det är lite synd att moderatorerna och vi övriga tar så lätt på problemet. Om man inte kan följa sund forumsetikett som att söka innan man startar en ny tråd ska man bli påhoppad och avkapad vid anklarna i mina ögon.

/ZaiToh - som tycker att moderatorfunktionen 'radera tråd' används på tok för sällan...

Jag tycker faktiskt att det är lite synd att moderatorerna och vi övriga tar så lätt på problemet. Om man inte kan följa sund forumsetikett som att söka innan man startar en ny tråd ska man bli påhoppad och avkapad vid anklarna i mina ögon.

/ZaiToh - som tycker att moderatorfunktionen 'radera tråd' används på tok för sällan..

Jag håller inte med dig här särskilt inte då jag har skrivit på forum där reglerna är hårdare och det upplevs då som ett slag mot yttrandefrihet eller något sånt. Den bra lösningen på samma frågor om och om igen är den som tillämpas nu, att ingnorera trådar och svara med ett sök.

Lijat - som vill kunna ta upp nya vinklingar av gamla problem.

Den bra lösningen på samma frågor om och om igen är den som tillämpas nu, att ingnorera trådar och svara med ett sök.

Vilket leder till att dem som faktiskt söker om x får dras med femtioelva trådar med uppmaningen 'sök om x'.

Lijat - som vill kunna ta upp nya vinklingar av gamla problem.

Det var ju inte det jag skrev något emot heller. Att fråga en fråga som är ställd 10 gånger innan är inte att införa en ny vinkling. Tycker man däremot att den tidigare tråden inte gav svar nog ska man givetvis repetera frågan och fråga mer spcifikt. Tyvärr finns ju inte möjligheten att lyfta fram gamla trådar. Men vinkla inte allt till ytterligheterna bara för det.

/ZaiToh - Tror fortfarande att tydliga rubriker är del av lösningen (tillsammans med utbildning i forumsteknik).

Back