Nekromanti Vad anser zoologerna om människan?

Rosen

Myrmidon
Joined
9 Jun 2000
Messages
5,813
Location
Jakobsberg (Järfälla; 08-trakten)
Re: Man har sin randiga själ

<I>Hari Seldon? (Låter som en häst-krängare från Western, Harry Seldon...) Fåsenu, äh, Stiftelsen?</I>

Men hallå - <B>Asimov</B>, mänska. Lite <I>kultur</I> vettu.

--
Åke
 

Nightowl

Champion
Joined
17 May 2000
Messages
8,341
Location
Avliden, Tristerbotten
Isaac och Nightowl (OT)

Har aldrig läst Stiftelsen. Har läst en del av Isaacs andra stuff; gillade bara serien om Eliah Bailey och Daneel Oliwah (felstavat, antagligen):Stålgrottorna, vaffandenuhette, Död Robot. Resten var, tja, ganska kul att läsa men det mesta har jag glömt.

Men Isaacs populärvetenskapliga grunkor, inklusive diverse kolumner i Jules Verne-magasinet, Analog (tror jag bestämt att det var) osv, de rockade!

Nightowl, ingen större LotR-fantast heller, fastän han har den djupaste respekt för både John Ronald Reuel och Isaac. Men Farmer Gillis of Ham, däremot...

"If there are White Dwarfs, why can't there be Black Ducks?"
Fansinet Black Duck's valspråk
 

Nightowl

Champion
Joined
17 May 2000
Messages
8,341
Location
Avliden, Tristerbotten
Re: Vad anser teologernaom människan?

Hum. Kom på en sak. Även om "racial supremacy" inte vunnit insteg i deras kultur än, torde väl _rasfördomar_, förutfattade meningar om att alla av arten/rasen/kulturen X är si och så, vara förekommande?

Jag menar, bor man i närheten av Mirak, och de enda minotaurer man träffar är raidande slavjägare, så torde man ha ganska hätska åsikter om minotaurer - det är fullt mänskligt, men givetvis orättvist mot den stackars minotauren från låglandet som INTE är medskyldig till sina kusiners härjningar...

Samma sak (för att fortsätta med extrema exempel) tegrier och kentaurer.

Nightowl, efterklok

"If there are White Dwarfs, why can't there be Black Ducks?"
Fansinet Black Duck's valspråk
 

Mekanurg

I'd rather be different than indifferent.
Joined
17 May 2000
Messages
7,900
Location
Port Kad, The Rim
Re: Vad anser teologernaom människan?

Javisst, men det är nog snarare det begrepp som kallas tribalism än rasism.

Anders
 

Nightowl

Champion
Joined
17 May 2000
Messages
8,341
Location
Avliden, Tristerbotten
Re: Vad anser teologernaom människan?

?????
Tribalism trodde jag var när folk skaffade sig pseudokeltiska tattoos. :)

Nightowl - lär sig något nytt varje dag

"If there are White Dwarfs, why can't there be Black Ducks?"
Fansinet Black Duck's valspråk
 

Rosen

Myrmidon
Joined
9 Jun 2000
Messages
5,813
Location
Jakobsberg (Järfälla; 08-trakten)
Re: Vad anser teologernaom människan?

<I>?????
Tribalism trodde jag var när folk skaffade sig pseudokeltiska tattoos. :)</I>

Tribalism är svjv tendensen att sortera folk (och annat också, för den delen) i grupper och fack som man etiketterar med vissa egenskaper. Kombinera sen det med gammal vanlig "vi och dom"-mentalitet.

Fast om de enda minotaurer man träffar är raidande slavjägare så är det väl ren empirism att anse att minotaurer är raidande slavjägare? (-:

--
Åke
 

Astaroth

Veteran
Joined
22 May 2000
Messages
12
Politik

Nja, anarkister var väl kanske inte riktigt rätt ord. Gamla hederliga fascister möjligen fast med en mer internationalistisk framtoning, vore kanske mer passande.
Dan-Si-mystikerna är väl det närmsta man kommer anarkisterna, IMO. Dessa anser just att det perfekta samhället uppnås genom att folk inte styrs av lagar utan av sunt förnuft och respekt för varandra.

Fast nu till det jag kom att tänak på. vore det inte lite intressant med "fritänkare" som har en massa upproriska(liberala) ideere om hur saker och ting bör skötas.
Akademiker som anser att folket bör styras av direktvalda representanter osv. Det borde ju finnas en och annan sådan i en så högutvecklad kultur som Vidonia är. De styrande däremot måste ju vara livrädda när pamfletter som "manar till uppror" sprids i städerna, se bara vad som hände i Nagreburg.

Är det nånting att spinna på kanske?

Plebejerna hava ingenting annat att förlora än sina bojor. De hava en värld att vinna. Plebejer i alla länder, förenen eder!

/Astaroth
 

Mekanurg

I'd rather be different than indifferent.
Joined
17 May 2000
Messages
7,900
Location
Port Kad, The Rim
Re: Politik -- liberaler

Jag kan mycket väl tänka mig diverse fritänkande akademiker som lanserar teorier om ett mer "demokratiskt" samhälle. Valda styresmän förekommer ju i många stadsstater (även om väljarna är en bråkdel av stadens invånare). Sådana akademiker skulle dock bli illa sedda av furstar och andra makthavare, eftersom de hotar samhällets stabilitet. Här finns många möjligheter till märkliga äventyr med illegala böcker och annat.

Anders Blixt
 

Nightowl

Champion
Joined
17 May 2000
Messages
8,341
Location
Avliden, Tristerbotten
Re: Politik -- liberaler

Kom ihåg att ekomantin har ideer om samhällets bästa över individens som mycket väl kan leda till bondekollektiv av hyperfromma personer som äger saker gemensamt. Behövs inte mycket för att förvandla detta till en mer intellektuell form av stadsdemokrati.

Personligen kan jag tänka mig att detta var vad man urspurngligen egentligen var ute efter i Nagreburg, men det sket sig. Sådant har man ju, tyvärr, sett förr i verkligheten; störta tyranner är lätt, fixa ett rättvist styre efteråt är svårt.

Nightowl, som för övrigt anser att man inte skall dra alltför stora växlar mellan likheter mellan dan-shi-mystiker och anarkister; att Mäster Ti = Lao-Tzu är ganska uppenbart att se, och taoistiska försök att realisera sin politiska ideologi kan se annorlunda ut än anarkisternas. Fast det är en bra grund.

"Jag är inte alls konstruktiv, bara glad!"
Vindhand, rollspel.nu-veteran
 

Mekanurg

I'd rather be different than indifferent.
Joined
17 May 2000
Messages
7,900
Location
Port Kad, The Rim
Re: Politik -- dan-shi

Jag har svårt att se mystikerna som politiskt involverade. Javisst kan de bekämpa orättvisor, men deras individualistiska livsstil gör det svårt för dem att syssla med så gruppinriktade verksamheter som politik. De söker Upplysning och Insikt, inte folkstyre.

Anders
 

Nightowl

Champion
Joined
17 May 2000
Messages
8,341
Location
Avliden, Tristerbotten
Re: Politik -- dan-shi

Sant.

Chuang Tzu var en taoistisk lärd som levde under de Krigande Staternas period i det historiska Kina, i den stat som helt händelsevis hette Ch'u.

En dag när Chuang Tzu satt och metade kom två sändebud från kungens av Ch'u hov och erbjöd honom en ministerpost.
Chuang Tzu frågade: "Hur är det, är det sant att kungen har en relik, skelettet av en helig sköldpadda? Den har varit död i tusen år, och hans majestät förvarar det inrullat silke i sina förfäders tempel."
Sändebuden sa att jo, det stämde.
"Vad tror ni sköldpaddan skulle föredra: att vara ett benrangel inrullat i silke i kungens förfäders tempel, eller att leva och krypa runt i gyttjan?"
Sändebuden svarade att sköldpaddan nog skulle föredragit att vara levande och kunna krypa runt i gyttjan.
"Försvinn! Jag vill också krypa runt i gyttjan" sade Chuang Tzu.

Låter som ett dan-shi-svar.

Möjligtvis kan väl en dan-shi tänka att hans väg till upplysning kräver att han uppför sig anständigt, och att han därför protesterar mot orättvisor för att hjälpa folk han möter som utsätts för dem. Jag menar, vad är annars meningen för en mystiker att vandra omkring på landsbygden, om det inte finns en fattig änka eller hunsad bonde att rädda i varje episod? ;-)

Nightowl

"The mark of a truly excellent game is the ability to play a gorilla."
Jared A. Sorensen
 
Top