D&D Vad är 5es arvegods?

Jag trodde inte klasserna hade gått så långt i att likna varandra i 5e, men flera här säger och håller med om det.

Tl;dr - klasserna i sig har inte gått så långt i att likna varandra (tycker jag) men drar man ut linjen så har sådant som tidigare varit niche-skyddat i klassen smetats ut över klass och subklass samt färdighetssystem, ras (species) och bakgrund (background) som kan kombineras på olika sätt över både (sub)klass och ras. Så man kan bygga sin krigare (fighter) annorlunda idag än för 20-30 år sedan med färre/andra begränsningar.

-----------------------------------
Klasserna i grund (typ krigare, präst, tjuv och magiker) behåller sina distinktioner men bara level 1 och 2. Sen kommer sub-klasserna och det är där klasserna (numera och kanske sen 3.X) börjar mixas.

Sen gammalt fanns ju paladin och ranger som båda är kombinationer av krigare och präst/druid. Lite beroende på spelvärld fanns andra klasser som suddade ut gränserna. I 5.X har man tagit detta längre ffa via subklasser.
Exempel:
- Eldritch Knight är en subklass som låter krigare kasta wizard spells.
- Bladesinger är en subklass som låter magiker slåss med svärd.
- Arcane Trickster är en subklass som låter rogues kasta wizard spells.
Det finns många fler exempel.

Detta är, i mitt tycke, största anledningen till att klassernas roller suddas ut men inte hela. Bakgrunder (Backgrounds) kan också ge tillgång till spells (inte så kraftfulla dock, max cantrips) samt sånt som klassiskt rogues var bra på ffa dyrka lås (Thieve's tools). Slutligen får man via vissa raser tillgång till spells (High elf får 3 olika spells t.ex.).

Saker som är lite luddigare är att färdighetssystemet är helt integrerat i systemet nu och saker som tidigare var niche-skyddade (spåra eller olika tjuvfärdigheter) har flyttat dit och färdigheter är utsmetade över klasserna mer nu än tidigare versioner av spelet. Så spåra är "bara" en färdighet som andra än Ranger har tillgång till exempelvis.

Edit: Lite vettigare språk samt tydligare mellan kortare och längre svar :)

Cog.

Last edited:
Back