Nekromanti Vad är Svavelvinter?

Joined
27 Nov 2000
Messages
936
Location
Vintergatan, Jorden, Europa, Norden, Sverige, Dala
Vad är Svavelvinter? Jag vet, det är ett äventyer, men? Är det en box eller separata böcker och vilka ingår? Om jag har förstått detta rätt så är det, 1:a, Svavelvinter 2:a, Oraklets Fyra Ögon 3:e, Kristaltjuren & 4:e, Den Femte Konfluxen.

Respektera Alla, Frukta Ingen...
 

snygglo

Veteran
Joined
4 Nov 2000
Messages
73
Location
Malmö
Du har rätt gällande de olika äventyren. Svavelvinter är den första delen. En äventyrsbox till Expert skriven av Erik Granström. Innerhåller fyra deläventyr som utspelar sig på ögruppen Trakorien. De andra är fristående fortsättningar i kampanjen som slutar med Den Femte Konfluxen.

Max Wallinder
www.galactichero.com/kryptan "There is no spoon"
 

Milrik

Veteran
Joined
6 Aug 2000
Messages
184
Location
Västerås, Sverige
Det är en serie äventyr som utspelas på ögruppen Trakorien och isön Marjura.
Det är separata böcker, och har du tänkt spela serien råder jag dig starkt att införskaffa modulen "Trakorien" som är ett måste för andra delen - Oraklets fyra ögon.
Trakorien modulen är iofs ingen del i serien - men en viktig grund för att spela en långvarig kampanj i Trakorien - där "Svavelvinter serien" som jag förstått det hela endast ska utgöra en del av kampanjen.
De två första delarna (samt Trakorien) släpptes till Expert DoD, de andra två delarna släpptes till DoD '91 - men eftersom skillnaderna är små så går det alldels utmärkt och använda vilket av reglerna som helst.

Vad kan man annars säga om serien - Erik Granström är en ruskigt bra författare (vilket han visar i Trakorien), däremot tycker jag att han krånglar till äventyren på tok för mycket. Tycker också att deläventyren i Svavelvinter och Den femte konfluxen saknar en röd tråd - det är ett jäkla flängande fram och tillbaka letandes efter en massa magiska föremål samtidigt som man tvingas lösa mycket långsökta gåtor och tampas med en mängd fällor (vilka jag tror herr Granström fått från gamla avsnitt av Batman :)

Min personliga favorit del i serien är "Oraklets fyra ögon" med "Svavelvinter" på god andra plats. Däremot är jag mindre förtjust i "Kristalltjuren", "Den femte konfluxen" känns bara framstressad och känns långt från färdig...
Dessutom är Bergtings bilder stundtals bedrövligt usla...
Det märks att "Den femte konfluxen" var det sista som släpptes till Drakar o Demoner innan man gav ut Katastrofia!

Milrik av remos som undrar om det är hans tur att dansa med Shagul

Ph'nglui mglw'nafh Cthulhu R'lyeh wgah'nagl fhtan
 
Top