DoD Vad är en stormgång?

Joined
17 May 2000
Messages
1,300
I Trudvang-kampanjen Stenhjärta förekommer begreppet "stormgång" som någon typ av transportled genom berget. Vad är en stormgång? Vad skiljer den från en tunnel eller en grotta?

Det enda internet föreslår som förklaring är ungefär "(spontan oorganiserad) stormning" eller "snabb marsch". Samt några länkar till Stenhjärta.
 

Tre solar

Hero
Joined
8 Mar 2014
Messages
1,164
Jag vet inte, men det låter svincoolt! Om det varit min kampanj skulle det varit en gång som dvärgarna huggit rakt genom berget, och som det följaktligen är konstant vind genom. Eventuellt, om det passar in i kontexten, som en sorts bräsch in i en fientlig borg. Dubbel-storm(ning) helt enkelt.
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,448
Location
Helsingborg
Det är nog ett egenpåhittat ord. På sida 10 i fan-äventyret Stenhjärta står följande:

Dvärgarna vallfärdade från hela Tvologoya för att skåda det lilla riket som alltid tycktes blomstra. Men stor rikedom har alltid också dragit till sig de girigas blickar. Därför lät de tidiga thularna bygga ut riket med många korridorer, tunnlar och irrgångar. Det blev i stort sett omöjligt att hitta runt i riket om man inte använde sig av de speciella stormgångar som var uppförda för det syftet. Dessa stormgångar hade avancerade försvaranläggningar och många krigare som såg till att inga inkräktare tog sig långt in i riket.​
 
Last edited:

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
16,999
Location
Ereb Altor
Det är nog ett egenpåhittat ord. På sida 10 i fan-äventyret Stenhjärta står följande:

Dvärgarna vallfärdade från hela Tvologoya för att skåda det lilla riket som alltid tycktes blomstra. Men stor rikedom har alltid också dragit till sig de girigas blickar. Därför lät de tidiga thularna bygga ut riket med många korridorer, tunnlar och irrgångar. Det blev i stort sett omöjligt att hitta runt i riket om man inte använde sig av de speciella stormgångar som var uppförda för det syftet. Dessa stormgångar hade avancerade försvaranläggningar och många krigare som såg till att inga inkräktare tog sig långt in i riket.​
Typ större "motorvägar" helt enkelt?
 
Joined
17 May 2000
Messages
1,300
Jo, i sammanhangen passar det i allmänhet att översätta stormgång med "rejäl tunnel".

Jag funderade på om det fanns någon definition i officiellt Trudvang-material.
 
Top