Vad är en ramhandling?

Frågetecken

Veteran
Joined
31 Mar 2023
Messages
2
Hej! Jag har en fråga gällande ramhandlingar för rollspel eller vad man ska nu säga. Jag förstår inte riktigt vad det är och behöver hjälp typ akut för att jag måste besvara en fråga gällande ramhandlingar. Hittar inget på google, så hittade det här forumet för att kanske få svaret.
 

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,466
Location
Stockholm
Jag skulle säga att en ramhandling i rollspel är en övergripande berättelse, som så att säga pågår "ovanpå" eller "inuti" de enskilda äventyr man spelar. Alltså en slags berättelse som knyter ihop händelser och äventyr.

Säg att jag spelar tre äventyr, Vampyrborgen, Drakborgen och Orchborgen. I äventyren hittar jag olika ledtrådar till en större övergripande berättelse, där det visar sig att Demonkungen har skapat de här borgarna och när man klarat de äventyren så har man upptäckt att allt bara var en del i en större "ramhandling" och så kanske man spelar "Demonkungens slott" som en avslutning.

Hmmmm, lättare tänkt än skrivet kanske. :)
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,925
Location
Ludvika
I Sagan om ringen är ramhandlingen att Sauron försöker få tag på sin ring, och goda sidan försöker stoppa honom.

Det leder sedan till deläventyren "flykten från Fylke", "Desitination vattnadal", "Mord i Moria", etc...

Den övergripande story som utgör "ramen" (och gränsen) som kampanjen ryms inom.
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,504
Jag skulle säga att en ramhandling i rollspel är en övergripande berättelse, som så att säga pågår "ovanpå" eller "inuti" de enskilda äventyr man spelar. Alltså en slags berättelse som knyter ihop händelser och äventyr.

Säg att jag spelar tre äventyr, Vampyrborgen, Drakborgen och Orchborgen. I äventyren hittar jag olika ledtrådar till en större övergripande berättelse, där det visar sig att Demonkungen har skapat de här borgarna och när man klarat de äventyren så har man upptäckt att allt bara var en del i en större "ramhandling" och så kanske man spelar "Demonkungens slott" som en avslutning.

Hmmmm, lättare tänkt än skrivet kanske. :)
Är inte det en metahandling? Är inte en ramhandling typ grejen i Tusen och en natt där det är strukturen andra saker äger rum i?
Någon berättar sagor som ramhandlingen, de enskilda sagorna har sedan en handling. Typ som The Final Revelation använder.
 

JohanL

Myrmidon
Joined
23 Jan 2021
Messages
6,089
Är inte det en metahandling? Är inte en ramhandling typ grejen i Tusen och en natt där det är strukturen andra saker äger rum i?
Någon berättar sagor som ramhandlingen, de enskilda sagorna har sedan en handling. Typ som The Final Revelation använder.
SAOB håller med dig här - ramberättelsen är det inom vilket resten av berättelsen framställs, så att Sagan om Ringen är innehåll i Västmarks röda bok, Canterbury Tales, Decamerone eller Hyperion är de berättelser folk berättar för varandra inom ramberättelsen, och så vidare.
1680270886683.png
Men jag kan nog se att innebörden kan ha kommit att utvidgas på det vis som gärna händer när folk inte är så precisa.
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,476
Location
Helsingborg
Jag har en fråga gällande ramhandlingar för rollspel eller vad man ska nu säga. Jag förstår inte riktigt vad det är och behöver hjälp typ akut för att jag måste besvara en fråga gällande ramhandlingar. Hittar inget på google, så hittade det här forumet för att kanske få svaret.
I vilket syfte ställer du frågan? "Ramhandling" är ingenting som man brukar prata om det när det kommer till (bords)rollspel, så att du måste besvara en fråga om det känns konstigt.
 

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,466
Location
Stockholm
Är inte det en metahandling? Är inte en ramhandling typ grejen i Tusen och en natt där det är strukturen andra saker äger rum i?
Någon berättar sagor som ramhandlingen, de enskilda sagorna har sedan en handling. Typ som The Final Revelation använder.
Aha så kanske det är. Har aldrig tänkt på det på det sättet. Bra tänkt!
 
Top