DoD Vad är Dragonbanes USP?

Mikl

Veteran
Joined
11 May 2023
Messages
198
As a Norwegian, for many heard, I thought «Drager og demoner» was actually the Norwegian name for «Dungeons and Dragons», earlier in life.
Jag har mött svenskar som trott det också. Minst en av dem var åtminstone lite bekant med båda systemen (den gången var på 00-talet, tror jag).
Annat exempel: jag hade på 80-talet en sån där ljudbok (bok + kassettband) för E.T. the extraterrestial där passagen där ungdomarna sitter och spelar Dungeons & Dragons översattes till att de spelade Drakar & Demoner. Om inte minnet lurar mig.

Så "It's not D&D" kanske behövs inte bara som en selling point utan även som information.
 

Professor T

The Fun Guy From Yuggoth
Joined
25 Sep 2023
Messages
368
Location
Stockholm
Jag har mött svenskar som trott det också. Minst en av dem var åtminstone lite bekant med båda systemen (den gången var på 00-talet, tror jag).
Annat exempel: jag hade på 80-talet en sån där ljudbok (bok + kassettband) för E.T. the extraterrestial där passagen där ungdomarna sitter och spelar Dungeons & Dragons översattes till att de spelade Drakar & Demoner. Om inte minnet lurar mig.

Så "It's not D&D" kanske behövs inte bara som en selling point utan även som information.
Jo precis, det var nog en ganska vanlig "felöversättning" på den tiden. Det här ju så nära "varumärkesintrång" man kan komma ;)
 

Hägerstrand

Tror fortfarande på 7WA
Joined
2 Dec 2022
Messages
800
Jag har mött svenskar som trott det också. Minst en av dem var åtminstone lite bekant med båda systemen (den gången var på 00-talet, tror jag).
Annat exempel: jag hade på 80-talet en sån där ljudbok (bok + kassettband) för E.T. the extraterrestial där passagen där ungdomarna sitter och spelar Dungeons & Dragons översattes till att de spelade Drakar & Demoner. Om inte minnet lurar mig.

Så "It's not D&D" kanske behövs inte bara som en selling point utan även som information.
Det måste väl ändå varit tanken från början - lite försiktig renommésnyltning i ett land på andra sidan Atlanten som ingen bryr sig om?

Eller påstår folk helt ärligt att det är ett sammanträffande att det blev D&D?
 

Rangertheman

Swashbuckler
Joined
15 Dec 2015
Messages
3,154
I senaste videon från KoLC nämnde Derek vad han ser som Drakar och Demoners/Dragonbanes USP: det lär ut grundläggande rollspelskunskaper utan alltför mycket brus.

Jag tror det ligger mycket i det. De flesta av dagens spel är tämligen komplexa, och även om spelaren lär sig dem så går mycket "processorkraft" åt till systemet och bara en mindre del är kvar till den grundläggande rollspelskonversationen. Det finns så klart många spel som har ett lägre "systembrus", men DoD/DB har den bästa, eller i varje fall en av de bästa, helhetslösningarna.
 

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,933
Det måste väl ändå varit tanken från början - lite försiktig renommésnyltning i ett land på andra sidan Atlanten som ingen bryr sig om?

Eller påstår folk helt ärligt att det är ett sammanträffande att det blev D&D?
Klart det inte var en slump. Men får ju anses exceptionellt framgångsrikt när man i den svenska versionen av D&D-animationen kallade det för just "Drakar och Demoner"...
Jag vill minnas att det finns en anekdot i Boken om Äventyrsspel där Äventyrsspel till och med utnyttjade detta för att hugga Titan Games i ryggen. Där Titan hade ordnat en deal med en distributör för den svenska versionen av Dungeons & Dragons. Den distrubitören tog då kontakt med Malmberg och undrade om det inte var så att Äventyrsspel egentligen ägde rättigheterna till Dungeons & Dragons. Malmberg svarade då typ (citerar fritt): “Precis, vi äger rättigheterna till det spelet. Titta bara på dessa böcker vi gett ut. Jag skulle akta mig för att ingå i avtalet med Titan om jag var ni”. Det ledde till att distributören drog sig ur, lanseringen av svenska Dungeons & Dragons försenades och Äventyrsspel hann knipa åt mer av marknaden. Nu har jag inte boken till hands så det kan vara så att jag kommer ihåg saker fel. Kanske @Oldtimer har mer detaljer och kan rätta eventuella felaktigheter?
 

Minimoni

Homelander
Joined
6 Mar 2003
Messages
3,324
Location
Karlstad Sverige/Hiroshima Japan
Jag vill minnas att det finns en anekdot i Boken om Äventyrsspel där Äventyrsspel till och med utnyttjade detta för att hugga Titan Games i ryggen. Där Titan hade ordnat en deal med en distributör för den svenska versionen av Dungeons & Dragons. Den distrubitören tog då kontakt med Malmberg och undrade om det inte var så att Äventyrsspel egentligen ägde rättigheterna till Dungeons & Dragons. Malmberg svarade då typ (citerar fritt): “Precis, vi äger rättigheterna till det spelet. Titta bara på dessa böcker vi gett ut. Jag skulle akta mig för att ingå i avtalet med Titan om jag var ni”. Det ledde till att distributören drog sig ur, lanseringen av svenska Dungeons & Dragons försenades och Äventyrsspel hann knipa åt mer av marknaden. Nu har jag inte boken till hands så det kan vara så att jag kommer ihåg saker fel. Kanske @Oldtimer har mer detaljer och kan rätta eventuella felaktigheter?
Att ge ut rollspel verkar vara lite som politiken i Westeros med andra ord!? Tycks vara en farlig bransch där jag är nöjd att jag bara är konsument :)
 

Theo

Hero
Joined
20 Nov 2017
Messages
963
Jag vill minnas att det finns en anekdot i Boken om Äventyrsspel där Äventyrsspel till och med utnyttjade detta för att hugga Titan Games i ryggen. Där Titan hade ordnat en deal med en distributör för den svenska versionen av Dungeons & Dragons. Den distrubitören tog då kontakt med Malmberg och undrade om det inte var så att Äventyrsspel egentligen ägde rättigheterna till Dungeons & Dragons. Malmberg svarade då typ (citerar fritt): “Precis, vi äger rättigheterna till det spelet. Titta bara på dessa böcker vi gett ut. Jag skulle akta mig för att ingå i avtalet med Titan om jag var ni”. Det ledde till att distributören drog sig ur, lanseringen av svenska Dungeons & Dragons försenades och Äventyrsspel hann knipa åt mer av marknaden. Nu har jag inte boken till hands så det kan vara så att jag kommer ihåg saker fel. Kanske @Oldtimer har mer detaljer och kan rätta eventuella felaktigheter?
Jag tror det här var ett par år innan Titan kom in i bilden - Wahlströms hade börjat intressera sig för att ge ut D&D på svenska, och Malmberg lyckades avstyra det genom att lura i dem att Äventyrsspel redan gjorde det. Det fördröjde den svenska utgåvan av D&D med ett par vitala år under vilka Äventyrsspel mutade in den svenska rollspelsmarknaden mer fullständigt.
 

Oldtimer

Slava Ukraini!
Joined
5 Feb 2002
Messages
4,303
Location
Göteborg, Lindome
Jag vill minnas att det finns en anekdot i Boken om Äventyrsspel där Äventyrsspel till och med utnyttjade detta för att hugga Titan Games i ryggen. Där Titan hade ordnat en deal med en distributör för den svenska versionen av Dungeons & Dragons. Den distrubitören tog då kontakt med Malmberg och undrade om det inte var så att Äventyrsspel egentligen ägde rättigheterna till Dungeons & Dragons. Malmberg svarade då typ (citerar fritt): “Precis, vi äger rättigheterna till det spelet. Titta bara på dessa böcker vi gett ut. Jag skulle akta mig för att ingå i avtalet med Titan om jag var ni”. Det ledde till att distributören drog sig ur, lanseringen av svenska Dungeons & Dragons försenades och Äventyrsspel hann knipa åt mer av marknaden. Nu har jag inte boken till hands så det kan vara så att jag kommer ihåg saker fel. Kanske @Oldtimer har mer detaljer och kan rätta eventuella felaktigheter?
Som Theo redan har påpekat så var det inte Titan Games, utan Wahlströms bokförlag. Vi hade dessutom ingen aning om att detta hade skett när vi fick erbjudandet om att ge ut D&D på svenska. Wahlströms valde sedan att ge ut TSR:s solospelböcker och vi hade en hel del kontakter med dem, men detta nämndes aldrig.

Titan hade aldrig någon distributör, utan stred mot Drakar och Demoner helt ensamma. Inte ens när Äventyrsspel rev kontraktet med sin distributör Jan Edman AB, lyckades vi få till ett samarbete med dem (de valde Lancelot Games och Khelataar istället)
 
Top