Vaccination och smittspridning

Status
Not open for further replies.

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,562
Kortformen av den förklaring jag fått av insatta personer:

* Är du inte vaccinerad och blir sjuk så konverterar viruset din kropp till en virusfabrik som tillverkar och sprider massor av virus.

* Är du vaccinerad så kan du sprida vidare virus som någon annan placerat på dig, men du producerar inte nya. Så, teoretiskt, om någon nyser dig i ansiktet, och du sedan blir slickad i ansiktet av någon annan (Hey, wierd shit happens when yoou party naked, jag dömer ingen...) så kan du lämna över lite av de virus du fick ta ta emot. Virus är dock inte en "ett virus är nog", utan det behövs en viss grad av exponering.

Så, sammantaget, en teoretisk risk, ja, men inte en praktisk risk jämfört med, säg, att gå över gatan eller att gå i en trappa.
 

Minimoni

Homelander
Joined
6 Mar 2003
Messages
3,300
Location
Karlstad Sverige/Hiroshima Japan
Jag är personligen inte vidare rädd för covid, men jag och min fru vaccinerade oss så fort vi hade möjlighet då jag inte vill vara ansvarig för att smitta eller rent av ”döda” någon annan på grund av att avstå vaccin. Vaccin har genom historien varit en enorm framgång för mänskligheten och jag har ingen anledning att tro annorlunda gällande de vaccin som nu finns mot covid.
 

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,370
Location
Stockholm
MODERERING

Jag inser att jag är otroligt fyrkantig här, men "Hjälp mig med en sak"-forumet är inte en ersättning för OT-forumet.

Frågan som är ställd är:

Jag skulle vilja läsa studier/artiklar som behandlar just detta, alltså i vilken omfattning vaccinerade individer är mer eller mindre benägna att sprida smitta. Några tips?
Bredda inte diskussionen till att handla om allt som har med covid eller vaccinationer att göra.

Har ni tips på studier/artiklar? Om "ja", posta dem. Om "nej", posta inte.


Tack

MVH


/Magnus
 

JohanL

Myrmidon
Joined
23 Jan 2021
Messages
5,930
Det pratas en hel del om vaccinationspass nuförtiden. I samband med det dyker det ofta upp personer som påpekar att även de som är vaccinerade kan sprida smitta. Jag skulle vilja läsa studier/artiklar som behandlar just detta, alltså i vilken omfattning vaccinerade individer är mer eller mindre benägna att sprida smitta. Några tips?
 

JohanL

Myrmidon
Joined
23 Jan 2021
Messages
5,930
Kortformen av den förklaring jag fått av insatta personer:

* Är du inte vaccinerad och blir sjuk så konverterar viruset din kropp till en virusfabrik som tillverkar och sprider massor av virus.

* Är du vaccinerad så kan du sprida vidare virus som någon annan placerat på dig, men du producerar inte nya.
Nej, det här är helt fel. En breakthrough infection innebär att du blir smittad och får virusprodultion fast du är vaccinerad (eftersom vaccinet bara stärker immunförsvaret mot viruset, inte gör det perfekt och omedelbart). Du kan då förstås också sprida det, och det går att bli sjuk och till och med dö med vaccination.

Men eftersom risken att bli smittad är runt 80% lägre (eventuellt något lägre, det är en av de oklara sakerna) om man är vaccinerad, kommer en vaccinerad person att vara sjuk (inklusive presymptomatiskt) mindre ofta, och därmed sprida smitta mer sällan. Eventuellt sprider den personen också färre viruspartiklar när smittad.
 
Last edited:

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,562
Nej, det här är helt fel. En breakthrough infection innebär att du blir smittad och får virusprodultion fast du är vaccinerad (eftersom vaccinet bara stärker immunförsvaret mot viruset, inte gör det perfekt och omedelbart). Du kan då förstås också sprida det, och det går att bli sjuk och till och med dö med vaccination.

Men eftersom risken att bli smittad är runt 80% lägre (eventuellt något lägre, det är en av de oklara sakerna) om man är vaccinerad, kommer en vaccinerad person att vara sjuk (inklusive presymptomatiskt) mindre ofta, och därmed sprida smitta mer sällan. Eventuellt sprider den personen också färre viruspartiklar när smittad.
Enligt min fru (sjuksköterska) så ligger för närvarande andelen smittade som är vaccinerade på 0.04%. Det är så lågt att jag, utifrån min mättekniska erfarenhet, ur en rent statistisk synvinkel skulle se det som signalbrus, och troligen felregistreringar.
 

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,370
Location
Stockholm
MODERERING

Nu struntar ni i min moderering. Eftersom ni inte klarar att hålla er på banan låser jag tråden. Ni kan be trådstartaren om ursäkt i PM.

/Magnus
 
Status
Not open for further replies.
Top