Nekromanti Va ¤#"%¤%!

Gabri L

Warrior
Joined
7 Jun 2001
Messages
384
Location
Sättra, Sverige
Hittade just ngt på nätet som jag önskar att jag missat helt: DIABLO som rollspel! Vad sysslar folk med? Kan det möjligtvis ha ngt att göra med det som diskuterats på forumet tidigare: Säljer det, så gör vi det. Undrar bara vem som kan ha glädja av det. Enligt beskrivningen så verkar det vara rent Hack´n Slash, krypa i grottor osv. Varför göra ett spel inriktat enbart på det, när man, om man vill, lika gärna kan använda de vanliga reglerna? (jag kan dra mig till minnes att det i Dungeon Masters Guide 1st ed. fanns slumptabeller för grottor, monster och skatter. Det kallar jag förberedd...) Man kan ju faktiskt inte ens kalla det rollspel...

"Slå en t4:a, det går bättre då..."
 

König

Hero
Joined
28 May 2001
Messages
910
Location
Stockholm
Re: Va ¤#"%¤%, jä/%#¤lar och ski¤¤¤

Slumptabeller finns även i DM guide 3ed. Men du kommer att slippa dem;)
Ang diablo så är det ett rent Hack n' slach som du påpekade. Gillar man sånt är det väl OK, men inget som jag höjer ögonbrynen för!!!!

"When the DM laughs it is already to late"
 

Rev

Warrior
Joined
17 May 2000
Messages
326
Location
Göteborg
Re: Va €#"%€%!

Tanken är förmodligen att locka datorspelare som gillar Diablo 2 att prova på rollspel, för att sedan få dem att börja spela D&D. Fast det är bara en teori.

-R
 

chrull

Stockholm Kartell
Joined
17 May 2000
Messages
8,418
det kom nästan före PH ..

men mer intressant är det nya rollspel jag såg på Trad senast: RUNE ..

shit asså.. vikinga bashing..

chrull

.-. .- -.. .. --- .- -.-. - .. ...- .. - -.--
 

Draugin

Warrior
Joined
19 Feb 2001
Messages
262
Location
Gävle
Dumma Amerikanare...

Så går det när Hederliga rollspelsföretag som i det här fallet TSR blir uppköpta av pengargiriga-boffer-äckel-Wizards-of-the-coast..
 

Rosen

Myrmidon
Joined
9 Jun 2000
Messages
5,813
Location
Jakobsberg (Järfälla; 08-trakten)
Re: Dumma Amerikanare...

<I>Så går det när Hederliga rollspelsföretag som i det här fallet TSR blir uppköpta av pengargiriga-boffer-äckel-Wizards-of-the-coast..</I>

o_0 ... Bland svenska spelare brukar det finnas nån (fullständigt ohistorisk) mytbildning om att <I>förr</I> så gav Äventyrsspel ut spel för att det var kul, men <I>nu</I> vill spelföretagen bara tjäna pengar. Har det uppstått en liknande kring T$R nu?

--
Åke
 

Malakhai

Veteran
Joined
26 May 2000
Messages
157
Location
Kallinge / Blekinge
Diablerre?

Hmmm njaa tanken är väl god... har inte sett modden med egna ögon men den kan ju locka datanördar till att bli rollspels nördar istället... å de e ju kanon... alla vet ju inte vilken underbar hobby detta är.. =)

Malakhai
Döden är bara början
 

Gabri L

Warrior
Joined
7 Jun 2001
Messages
384
Location
Sättra, Sverige
Re: Diablerre?

Hehe! Nörd som nörd, men den ena nörden är bättre, eller...;) Seriöst, bättre med rollspel än dataspel...

"Slå en t4:a, det går bättre då..."
 

Malakhai

Veteran
Joined
26 May 2000
Messages
157
Location
Kallinge / Blekinge
Den ultimata hobbyn

Tja klart att en rollspelsnörd e bättre än en datanörd.... för datanördar kan man ju i princip gödsla med... finns fan överallt... =) känns skönt att det finns rollspelare iaf. å fler blir det.. jag menar snart kommer Sagan om Ringen... å då lär det bli många som provar på rollspel... *omptimistisk* å jag menar... hur mkt kostar rollspel.. ok ok regelböcker m.m kostar ju men när man väl har det så... GRATIS... eller tja tid kostar det ju å de har man väl ändå... =) Rollspel rokkar!

Malakhai
Döden är bara början
 

König

Hero
Joined
28 May 2001
Messages
910
Location
Stockholm
Re: Den ultimata hobbyn

Problemet är väl bara att dataspels producenterna hinner före och lancerar ett spel, som får datanördarna att köpa än mer chips och cola :(

"When the DM laughs it is already to late"
 

Nightowl

Champion
Joined
17 May 2000
Messages
8,341
Location
Avliden, Tristerbotten
Inskränkta svenskar!

Jahärreminskapare...

Snälla, TSR, ofta elakt benämnt "T$R" eftersom de bara brydde sig om pengar, har ansetts vara ett brutalt megaföretag (en viss överdrift...) sedan mitten på 80-talet eller så...

Anekdot:
I slutet på förra seklet, ni minns, gormade alla över det onda Ä-spel och deras jävla kapitalistfasoner - men tittade man in på en utländsk newsgroup om andra figurspel än GW's... DÅ! Där förklarade man lyriskt hur underbart Heartbreaker/Target Games var, hur WarZone var spel gjort av gamers, bara för att det var roligt, med kvalité, inga onda kapitalistfasoner som GAMES WORKSHOP! Nä, Target var en samling snälla farbröder som slet dag och natt med skojiga spel för det var så kul...

Mao: Inte bara svenskar som är inskränkta. Inte bara amerikaner som är dumma.

Nightowl

We're damned if we do.
We're damned if we don't.
So let's DO it, dammit!
 

chrull

Stockholm Kartell
Joined
17 May 2000
Messages
8,418
nej.. inte d20 systemet dock.. (tror jag) boken var tunn och hårdinbunden...

chrull

.-. .- -.. .. --- .- -.-. - .. ...- .. - -.--
 

Gabri L

Warrior
Joined
7 Jun 2001
Messages
384
Location
Sättra, Sverige
Re: Den ultimata hobbyn

Om man sedan är med i en grupp kan man ju splitta kostnaden. Det enda man egentligen behöver fler av i DoD är ju players handbook, för att göra saker och ting lite smidigare. Ergo: Kostnaden för tre nya, hypade dataspel är ungefär lika med hela DoD med monstermanual, FR-boken, och lite chips o cola. Och rollspelet kan du ha glädje av i flera år framöver. Vem säger förresten att chips o cola endast hör till dataspel? ;)

"Slå en t4:a, det går bättre då..."
 

Quan'talis

Swashbuckler
Joined
14 Jun 2001
Messages
2,235
Location
Utlandet
Re: Den ultimata hobbyn

En dator kostar ju också en del...

Var smartare än andra om du kan - men låt dem inte få reda på det (pseudoindiskt ordspråk)
 
Top