Nekromanti Världsprojekt: Oh sköna land

Man Mountainman

Storsvagåret
Joined
17 May 2000
Messages
7,891
Location
Barcelona
Nu ska jag göra något som har gjorts många gånger förr. Jag ska berätta om ett världsprojekt jag har i tankarna.

Oh sköna land är ett rollspel som utspelar sig i i Sverige början av artonhundratalet. Av detta kan den allmänbildade läsaren sluta sig till en del saker: vi är i början av industrialiseringen, franska revolutionen är just slut och napoleon härjar ute på kontinenten, och hemma i Sverige sitter Karl XIII på tronen, elller hur?
Nä, inte riktigt.

För det första så har franska revolutionen inte alls ägt rum nyligen. Den har inte ägt rum överhuvudtaget. faktum är att det inte finns något som heter Frankrike; den kända världen slutar någonstans strax söder om den danska arkipelagen, som är bebodd av nomader, stråtrövare och kvacksalvare.

För det andra finns det ingen kung i Sverige. Sverige är en magnifik republik och har så varit så länge någon kan minnas. det är frihetens och framstegens bastion i denna dystra värld (som slutar i norskehavet i väster, Finland i öster och vid nordkapp i norr). Från den strålande huvudstaden Mariestad, världens största stad med nästan tio miljoner innevånare, spretar sig det svenska rikets fingrar av järnvägsräls och ångbåtstrafikerade kanaler över ett område minst lika stort som hela den kända världen i övrigt. Från rikets otaliga hamnar avgår dagligen hundratals skepp, vissa för att bedriva ahndel längst kusterna, vissa för att utforska okända länder bortom horisonten.

Och det var skepp ur den senare kategorin som för omkring femtio år sedan upptäckte Gotland; en obetydlig ökenkontinent mitt ute i Österoceanen. Det enda ön dög till var fåruppfödning och fångkoloni, och dessa två användningsområden exploaterar nu den svenska staten hejdlöst utan tanke på öns urinnevånare, det godmodiga, didgeridoospelande, förfäderstalande, kängururidande bumerangkastande visboriginerna.

I övrigt är Sverige en strålande industrination, med befolkningen centrerad till de båda sjöarna i väst och huvudstaden Mariestad. Sitt agrara centrum har landet längst västkusten från mälaren och norrut samt i de på papperet självständiga jordbruksnationerna Själland och Blekinge. I norr ligger järngruvorna täta i ett område som hemsöks av sitt bistra klimat, men samtidigt var det här som civilisationens vagga låg en gång i tiden då det krigiska drakryttarfolket Vwålårina tågade söderut och underkuvade det mer eftergivna frihottofolket. Allra längst i norr lever de nomadiska samerna, och i öst, på andra sidan Bottenoceanen, ligger det mystiska Uuriäntä, som de flesta bara hört talas om i sagor och legender. Det vi kallar Danmark är bara en enda stor arkipelag bebott av ett nomadiskt båtfolk, och bestiger man fastlandet i söder slukas man snart av de ändlösa söderskogarna.

Frågor? Kommentarer? En extra poäng till den som kan finna de namnlekar som gömmer sig i texten (ska nog hitta på fler allt eftersom tiden går, men jag var inte på mitt mest språkdribblande humör när jag skrev det här)

/Dnalor, din finne på hornhinnan
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,777
Location
Göteborg
Extrapoäng

En extra poäng till den som kan finna de namnlekar som gömmer sig i texten

Tja, Visborgiginerna är väl en blandning mellan visborg och aboriginerna, vilket som är ordskämtet kan jag inte avgöra :)

Uuriäntä är väl finska för Orienten, eller?

Vwålårina och frihottofolket undgår mig dock, om det finns några ordskämt att hitta här.

"All fled, all done, so lift me to the pyre,
The feast is over and the lamps expire"
 

Man Mountainman

Storsvagåret
Joined
17 May 2000
Messages
7,891
Location
Barcelona
Re: Extrapoäng

<I>Uuriäntä är väl finska för Orienten, eller?</I>

Inte direkt. Det är en finskklingande omskrivning av Orienten. vad finnarna verkligen kallar det har jag ingen aning om.

/Dnalor, din finne på hornhinnan
 

smaffy

Hero
Joined
24 Jun 2000
Messages
950
poäng + kritik

frihottofolket är nog hottentott-folket.. eller nått.

det verkar hur som hellst väldigt kul. jag tror att det rollspelets värld skulle bli otroligt kul att spela i.. skriv upp det på en attgöralapp och gör det nån gång i framtiden, jag skulle bli väldans glad ifall du skrev klart din ide... aaa...

[VARNING!! tänk inte! låt någon annan tänka åt er! VARNING!!]
 

Man Mountainman

Storsvagåret
Joined
17 May 2000
Messages
7,891
Location
Barcelona
Re: poäng + kritik

Frihottofolket var faktiskt något jag grep ur luften.

Så däri finns inga extrapoäng att hämta.

Tack för dina vänliga ord iallafall.

/Dnalor, din finne på hornhinnan
 
Top