Rickard
Urverk speldesign
SaknarStämband
36 dramatic situatiion? låter det bekant? Vore det något att översätta dem och förklara dem på svenska som en "hjälp" till andra?
Han
Näe. Eller ... en del har försökt men det har inte gett någonting. Grejen är att de måste omstöpas för att passa rollspelsmediet, men det är inte så många som fattar det. De ska fungera som startkablar för scenarioskrivande. Det är lite som någon skulle göra en modul om Frankrike i ett nutidsrollspel och bara tar fakta från en bok om Frankrike. Det är ingenting som är bearbetat, utan bara någonting som är utsållat. Informationen i Frankrikeboken bör istället bli omstöpt för att ge något till spelledaren.
En startpunkt att bygga vidare på. Förvisso, fantasymoduler gör precis samma fel. De ger ingen grund, bara information utan åtanke på vad det ska användas till.
SaknarStämband
Förklara hur du menar med grund?
Han
Ingen grund för att bygga ett scenario, för det är vad spelledaren ska skapa.
SaknarStämband
Något bra exempel på hur du menar. Som inte ger grund: Alver är oftast bleka, som ger grund: Alver är mycket trogna sin grupp?
Han
Ja, och när jag läser det du skriver handlar det om saker som kan förändras. Det är svårt att ändra på att alver är bleka men vad händer om en alv förråder sin grupp. Varför förräder alven gruppen?
Nu säger jag inte att man bara ska skriva en värld baserad på föränderliga saker. Det behövs beskrivningar också. Jag kom å nu att tänka på något som jag läste i en rollspelsmodul om en nation med piratverksamhet. "...och de smäckra grå skeppen..." fick mig direkt en bild i huvudet om rollpersonerna som är på en båt och det dyker upp pirater som seglar med "smäckra grå skepp" som är typiskt för piratnationen Felicien. Fem enkla ord i en beskrivning, satt i ett förhållande (piratnation) gav mig en scen.
/Han som klistrar in detta från en diskussion i vrållådan för det kan alltid ge en idé till någon
36 dramatic situatiion? låter det bekant? Vore det något att översätta dem och förklara dem på svenska som en "hjälp" till andra?
Han
Näe. Eller ... en del har försökt men det har inte gett någonting. Grejen är att de måste omstöpas för att passa rollspelsmediet, men det är inte så många som fattar det. De ska fungera som startkablar för scenarioskrivande. Det är lite som någon skulle göra en modul om Frankrike i ett nutidsrollspel och bara tar fakta från en bok om Frankrike. Det är ingenting som är bearbetat, utan bara någonting som är utsållat. Informationen i Frankrikeboken bör istället bli omstöpt för att ge något till spelledaren.
En startpunkt att bygga vidare på. Förvisso, fantasymoduler gör precis samma fel. De ger ingen grund, bara information utan åtanke på vad det ska användas till.
SaknarStämband
Förklara hur du menar med grund?
Han
Ingen grund för att bygga ett scenario, för det är vad spelledaren ska skapa.
SaknarStämband
Något bra exempel på hur du menar. Som inte ger grund: Alver är oftast bleka, som ger grund: Alver är mycket trogna sin grupp?
Han
Ja, och när jag läser det du skriver handlar det om saker som kan förändras. Det är svårt att ändra på att alver är bleka men vad händer om en alv förråder sin grupp. Varför förräder alven gruppen?
Nu säger jag inte att man bara ska skriva en värld baserad på föränderliga saker. Det behövs beskrivningar också. Jag kom å nu att tänka på något som jag läste i en rollspelsmodul om en nation med piratverksamhet. "...och de smäckra grå skeppen..." fick mig direkt en bild i huvudet om rollpersonerna som är på en båt och det dyker upp pirater som seglar med "smäckra grå skepp" som är typiskt för piratnationen Felicien. Fem enkla ord i en beskrivning, satt i ett förhållande (piratnation) gav mig en scen.
/Han som klistrar in detta från en diskussion i vrållådan för det kan alltid ge en idé till någon