Nekromanti Världsboken?

luddwig

Lawful evil
Joined
30 Jan 2013
Messages
5,514
Ni som läst världsboken, vad tycker ni om den? Vad är bra? Vad är mindre bra? Vad finns? Vad saknas?
 

Erebus

Veteran
Joined
7 Oct 2006
Messages
174
Eftersom det är flera som bidragit till den så är det inte så förvånande att den är både bra och mindre bra.
Det handlar lite om vad man är ute efter vilka delar som är bra och vilka som är mindre bra.

För mig så var den värt pengarna helt klart men vissa delar var totalt oanvändbara pga världen som våran kampanj utspelar sig (vissa av länderna passar helt enkelt inte in).
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
Världsboken är ju långt ifrån komplett, och är egentligen mer startpunkter för spelande, eller saker som man kan sno till sin egen kampanj.
 

illuzive

Veteran
Joined
8 Aug 2018
Messages
155
Arfert;n320327 said:
...saker som man kan sno till sin egen kampanj.
Det är ofta detta jag är ute efter när jag läser Världsböcker. Jag orkar sällan läsa in mig på en hel värld med religioner, historia och kultur - men jag snor gärna olika delar från "färdiga" världar till mina/spelargruppens egna skapelser.

Nu gissar jag ju bara, men jag tror att många som spelar Fantasy! kanske delar min uppfattning om att man inte behöver 300 sidor världsbeskrivning för att kunna spela i en intressant värld. Med det sagt är det väldigt praktiskt att kunna ta en genväg eller två, och i denna världsbok finns det många att välja på.
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
Världsboken ska vara en lapptäckersvärld, och grejen med Fantasy! är ju att ska egna kampanjer. Så vi har alltid bara gjort startpunkter, som Fjärran dalar. Det är även därför att vi spridit ut länderna i Världsboken över hela kartan, med rejäla mellanrum mellan dem. Som man kan fylla med egna grejer. Det är ju alls inte säkert att länderna har kontakt med varandra alls.
 
Top