Nekromanti Världsbeskrivning?

Fyaniz

Veteran
Joined
11 Jan 2001
Messages
51
Location
Stockholm, Sverige
Hur skriver man en världsbeskrivning av en värld som i princip är som vår, fast med ett antal förändringar i politiskt läge?

Att beskriva hur kontinenterna ligger och vilka länder som finns känns ju rätt onödigt(?), det är ju bara för spelarna att titta i en kartbok. Eller?

Jag är heller inte så förtjust i Vampire-modellen, som jag upplever (iaf i grundboken) som ett ständigt upprepande av samma sak. (Världen är mörk, världen är cynisk, världen är mörk, världen är cynisk o.s.v.)/images/icons/sick.gif

Vad finns då kvar? frågar jag mig. /images/icons/smile.gif
 

Insignia

Swashbuckler
Joined
8 Oct 2001
Messages
1,813
Location
Uppsala
Om den enda skillnaden är det politiska läget - beskriv det politiska läget.

Eller?
 

Man Mountainman

Storsvagåret
Joined
17 May 2000
Messages
7,883
Location
Barcelona
Tja, du kan ju förklara hur det politiska läget skiljer sig från det vi har idag. Eftersom resten av världen redan finns beskriven, så kan det räcka med att du går igenom de viktiga skillnaderna mot vår egen värld för varje enskilt område, både geografiskt, politiskt, ekonomiskt och kulturellt. Om detta inte räcker kan du alltid ge specifika beskrivingar av platser, personer och företeelser (organisationer, politiska grupperingar os..v.) som finns i din värld och som kan vara av intresse för spelledaren. Om din värld dessutom i stor utsträckning krestar kring någon företeelse från vår egen värld, som du förväntar dig att den som läser spleet inte har särskilt stor kännedom om, så kan du beskriva även detta i korta ordalag. Handlar spelet om myndighetsagenter: beskriv FBI! handlar det om politiska ränkspel i Sydasien, jamen beskriv det indiska samhället!
 

Fyaniz

Veteran
Joined
11 Jan 2001
Messages
51
Location
Stockholm, Sverige
Tackar...

Det tycker du? Ja, det verkar ju rätt uppenbart när du säger det... Jag tyckte först det kändes som en smitning (var därför jag frågade här i forumet), men tillsammans med det Dnalor sa blir det nog rätt bra, när jag väl får tid och inspiration på samma gång./images/icons/crazy.gif

Tack för hjälpen!
 

Fyaniz

Veteran
Joined
11 Jan 2001
Messages
51
Location
Stockholm, Sverige
Tackar...

Tackar, tackar... Du kanske inte tror mig, men det där hjälpte verkligen. Ibland måste någon slänga upp en tall i plytet på en för att man skall se skogen./images/icons/smile.gif

Tack så mycket!
 
Top