Världsbeskrivning...OK...men vilket år?

VikingGamer

Warrior
När man beskriver en värld, åtminstone om men bekriver länder och liknande detaljer,så beskriver man i princip världen i ett visst skede, i ett stadie...exempelvis "innan det Hyrkaniska imperiet erövrade länderna i norr". Hur hanterar ni detta ? Gör ni 10 beskrivningar /alternativa kartor eller gör ni som i The One Ring och säger "det är 2965 i tredje åldern (om jag minns rätt) som detta spel utpselar sig?

lite "diskussionsunerlag":
Hur gör ni?
Vad är bra dåligt med att försöka vara historieneutral/specifik
Utelämnar ni detaljer för att slippa vara för specifik
HUr har ni sätt olika världsskapare göra och vad gillade/ogillade ni?

Nu gav du mig ideer, skulle gå att beskriva världen som en samling brev eller liknande, från olika personer som koresponderats med under några decenier, då blir varje plats beskriven vid OLIKA tidpunkter, och vissa flera gånger, skulle kunna vara kul att som spelledare pussla in nått i sånt.

Anyway.

Jag tycker det bästa är att utgå från "här och nu" i spelvärlden. Öppningskrälet till Conan the Destroyer är coolt i film och böcker när hela grejen kan ses som en tillbakablick. Man kan i och för sig ha den approachen till ett rollspel också, men egentligen ogillar jag när framtiden redan är skriven.

Jag har också lite svårt för årtal. Jag föredrar återigen ett "här och nu" perspektiv och att äldre händelser beskrivs som "För 10 år sedan", "för hundra år sedan", eller för all del "så länge sen att bara de äldsta minns det" eller "för tre generationer sedan" om man vill vara lite mer målande.

Då behöver jag inte sitta och räkna på årtal. Det här an möjligen bli bökigt om man räknar med att köra en längre kampanjs om sträcker sig över flera år. Då kan årtal vara bra trots allt, så att referenserna håller. Men jag har nog väldigt sällan haft ett sånt behov.

Sen gillar jag att lämna mycket öppet, så jag kan fylla på med mer saker senare allt eftersom inspirationen slår till =)

Några äventyr in i en kapanj kommer jag kanske på att det vore coolt om det fanns ruiner från en tidigare erövring. Då kan det vara trevligt att kunna smyga in den lite diskret i efterhand.

Jag gillar specifika årtal och kalendrar och räknande. Jag gillar att More than Humans officiella kampanj har ett start-år och ett start-datum; då kan man få en massa historiska händelser gratis; bara att stoppa in och referera till för att göra världen mer levande. Man kan hålla reda på vilken veckodag och vilket datum det är, och hålla det nära verkligheten. Nästan inget arbete, och automatiskt förstärkt känsla av "det här är på riktigt".

I spel som inte ger mig årtal osv så måste jag ju göra samma jobb plus jobbet med att själv välja startdatum. OK, det är inte mycket jobb, men ändå.

Jag beskriver den nu, men vilka förändringar som är på gång. Det finns konflikter överallt, och om, säg, spelledaren behöver att något ska hända i inbördeskriget i Mataraaj eller i konflikten mellan Imperiet och Freevalor, så händer det. Världen är i förändring, men spelledaren styr vilka kranar som ska öppnas.

Tidslinjer är ondska. Historia är dumt. Beskriv hur världen är NU.
Som legitimerad historier måste jag protestera!

Eller nyansera. Kommer vad som hänt förr spela någon roll kring bordet? I så fall är en tidslinje eller några hårda fakta viktiga att fastslå. Annars spelar det ingen roll, håll det kort.

Som legitimerad historier måste jag protestera!

Eller nyansera. Kommer vad som hänt förr spela någon roll kring bordet? I så fall är en tidslinje eller några hårda fakta viktiga att fastslå. Annars spelar det ingen roll, håll det kort.

Det man vill ha är Sagan om Ringen där någon går ”I det här träsket dog en massa folk i ett dumt krig”. Inte Silmarillion där vi får när det hände och varför och den politiska bakgrunden med mera.

Jag lyssnade idag på Bad Books for Bad People avsnittet om Kane där podcastersen positivt jämför Bloodstone med Game of Thrones för att Bloodstone bara kör med politikandet utan att förklara varenda liten grej och hela historien.

Det är annorlunda i verkligheten känner jag. Liksom, är vi i Italien på 70-talet vill jag ha grejer om hur extremhögern nästan kuppade landet även om vi spelar spökjägare.

I så fall är en tidslinje eller några hårda fakta viktiga att fastslå
Inte alls. "Hårda fakta" brukar skilja sig mellan gränslinjer, särskilt i sin samtid. John Wick pratade om det här för L5R, att olika klaner har lite olika "fakta" i sin historieskrivning gällande övriga klaner. Något som vissa fans klagade på som inkonsekvenser i canon, men något som han såg som ett mer "realistiskt" sätt att bygga värld.

Tidslinjer är ondska. Historia är dumt. Beskriv hur världen är NU.

Ibland ja. Ibland nej.
Middle-earth hade inte varit den samma om det inte hade funnits bölig alver som är redo på att klanka ner på alla mänskliga åstakommande med omänskligt långa tidsåldrar, försvunna städer och kungariken och ett påminnande om att de minsann var födda i Trädens tidsålder och är son/dotter till den och den som dog för 6000 år sedan.

Lika så hade Mechwarrior inte varit detsamma utan sin historiesyn som samtidigt är väldigt konservativ (i ett samhälle som är ofta teknologiskt och socialt rätt så statiskt) men samtidigt har en approach till samhället som är väldigt "nyhetsrapportering som den var på 80-talet". Vilket inkluderar att media i sig själv använder tidslinjer in-universe som nyheter/propaganda.

Inte alls. "Hårda fakta" brukar skilja sig mellan gränslinjer, särskilt i sin samtid. John Wick pratade om det här för L5R, att olika klaner har lite olika "fakta" i sin historieskrivning gällande övriga klaner. Något som vissa fans klagade på som inkonsekvenser i canon, men något som han såg som ett mer "realistiskt" sätt att bygga värld.
Okej, så här: det finns kampanjer där SL bör veta vissa historiska fakta. I det kan så klart ingå att dessa fakta är bortglömda (men upptäckbara) och att det som folk diegetiskt tror är fakta är fel. Fakta kan också vara omstridda, som de är i verkligheten.

Jag har kört en VtM-kampanj vars premiss var att kardinalen fått sin status pga hade dibbat en Ventruemetusaleh - vilket alla brittiska sabbatmedlemmar utom två trodde var den historiska sanningen - men att detta var en fet lögn. Han hade dibbat en mäktig setit och det påstådda mordoffret låg i torpor. Kampanjens dramatiska höjdpunkt var stunden spelarna/rollfigurerna såg igenom ett halv årtusende historieförfalskning.

Last edited:
Jag lyssnade idag på Bad Books for Bad People avsnittet om Kane där podcastersen positivt jämför Bloodstone med Game of Thrones för att Bloodstone bara kör med politikandet utan att förklara varenda liten grej och hela historien.
Jag tycker det är en överdrift att säga att GRRM förklarar varenda grej. Tycker han använder settingens förflutna på ett utmärkt sätt som en central faktor i många av huvudpersonernas drivkrafter.

Jag gillar specifika årtal och kalendrar och räknande. Jag gillar att More than Humans officiella kampanj har ett start-år och ett start-datum; då kan man få en massa historiska händelser gratis; bara att stoppa in och referera till för att göra världen mer levande. Man kan hålla reda på vilken veckodag och vilket datum det är, och hålla det nära verkligheten. Nästan inget arbete, och automatiskt förstärkt känsla av "det här är på riktigt".

I spel som inte ger mig årtal osv så måste jag ju göra samma jobb plus jobbet med att själv välja startdatum. OK, det är inte mycket jobb, men ändå.
Ahmen va fasen! Hur ska ni ha det? Det du skriver här är ju precis lika mycket rätt! Jag gillar ju också när det är lätt att "blicka" eller räkna bakåt, det blir i min hjärna mer prydligt och relaterbart.(y)

Också: tidslinjer är bra, och historia är bra. Utmärkta grejer att hänga upp mysterier och andra äventyrsgrejer på! Ett bra scenario handlar ju om världen och dess historia, greppar tag i både nutid och historik och ger möjligheter att avslöja urgamla hemligheter såväl som nutida konspirationer.

EDIT: Och jag föredrar självklart när det faktiskt finns en riktig, officiell historia. För även om många olika grupper kan ha olika uppfattningar och berättelser så kan ju bara en sak vara empiriskt faktiskt sann. Och eftersom jag föredrar SL som omniscent, omnipotent berättare som kan se världen objektivt och utifrån, så finns ingen anledning att undanhålla den riktiga historien för denne.

Jag är inte lika dogmatiskt om detta som jag en gång var, men jag tycker att det är onödigt och inte-speciellt-roligt att som SL behöva sitta och välja mellan tidslinjer för att rekonstruera Den Riktiga™, eller att sitta och själv behöva bestämma mig för… hur Katastrofen egentligen gick till, eller vad det nu kan röra sig om. Jag som SL behöver en fast historia, där de stora händelserna är tillräckligt fast bestämda för att jag ska kunna bygga scenarier utifrån dem. Om jag måste hitta på dem själv, vad har jag då köpt någon annans spel för?

Last edited:
Jag gillar ju en holistisk syn på världsbygget.
Självklart ska alla händelser beskrivas, alla kulturer och statsbyggen förklaras i detalj. Alla grupperingar ska ha sin världsbild och historieskrivning.

Sen ska allt jämkas ihop så att det bildar en logisk helhet. Och därefter brytas ut , över tid förändras och anpassas till olika situationer och tidsepoker för att representera alla grupper, alla perspektiv och alla källor vid alla olika tidpunkter. Helt enkelt ett virr-varr av olika tidslinjer.

Först därefter kan man utifrån berättelsens behov ta fram en enskild redogörelse, historia eller myt som kan anpassas exakt till alla äventyrets krav och berättarens agendor och tillkortakommanden..

I slutändan har man en komplett världs- och historieskrivning som stödjer alla tänkbara äventyr och kampanjer. Lägre ambition än så är väl lite taffligt?

:t6b-5: :t6r-2:
//EvilSpook

Jag gillar ju en holistisk syn på världsbygget.
Självklart ska alla händelser beskrivas, alla kulturer och statsbyggen förklaras i detalj. Alla grupperingar ska ha sin världsbild och historieskrivning.

Sen ska allt jämkas ihop så att det bildar en logisk helhet. Och därefter brytas ut , över tid förändras och anpassas till olika situationer och tidsepoker för att representera alla grupper, alla perspektiv och alla källor vid alla olika tidpunkter. Helt enkelt ett virr-varr av olika tidslinjer.

Först därefter kan man utifrån berättelsens behov ta fram en enskild redogörelse, historia eller myt som kan anpassas exakt till alla äventyrets krav och berättarens agendor och tillkortakommanden..

I slutändan har man en komplett världs- och historieskrivning som stödjer alla tänkbara äventyr och kampanjer. Lägre ambition än så är väl lite taffligt?

:t6b-5: :t6r-2:
//EvilSpook
Haha! Fullt rimlig ribba. 😁 😁 😅

Jag brukar köra med upplägget: "Ni läste i tidningen att ...", och "I skolan fick ni lära er att ..."; på det sättet blir många inkongruenser en effekt av bristfällig journalistik eller bias i skolböckerna.

I vår Space 1889-kampanj har vi spelat cirka 200 äventyr från 1990 till idag (på Mars har vi gått från 1889 till 1899). Tre spelare men ingen äventyrare har varit med hela vägen. Så om någon spelare missminner något som skedde för 130 äventyr sedan, så beror det på att hennes äventyrare fick veta det genom otillförlitlig nyhetsrapportering.

Back