Nekromanti Världs Atlas

DjeVul

Warrior
Joined
8 Aug 2000
Messages
220
Vi satt och spelade Eon nu i helgen. Jag kollade på mundana kartan och tyckte att den nu kändes liten. Vi har spelat i dom flesta miljöerna och det börjar bli lite tjatigt att alltid spela på dom platserna vi tycker om att spela i. Som Camard, Consaber... eller ja. Kartan är i väldig stor skala och säger inte så mycket om världen egentligen.

Så jag som spelledare satt och sökte inspiration. Jag målade upp senario där vampyren i gruppen ska hitta en häxa för att läka sin ärr och få tillbaka sin näsa (!). Platserna som vi körde på platsade egentligen inte in i Asharien. Träsk, lövskog finns det inte allt för mycket av.

Men så fick en snilleblixt. Kan vi bara inte använda oss av världsatlasen frågade jag. Alla tyckte det verkade som en spännande ide. Så vi plockade fram en gammal atlas. Jag kollade på kartan och våran lämpar sig ganska bra för fantasy spel. Och inspiration söker man ju bara i myter och uppfattningar vi har om världen. Man är idag faktiskt väldig allmänbildad. Så sa vi så här. Cirefalierna kommer från grekiska och italiska öarna, som cicilien och dom öarna. Som faktiskt klingar med cirefalien. Tirakerna delade vi upp i olika raser för att få mer mångfald. Frakker och Bazirker är i stort sett släkt men Frakkerna är grymma primitiva varelser medans Bazirker är mer ordnade handelsmänn, sjöfarare och pirater. Manarhker (stavning?) har kvar sin roll. Sen Frakkernas Gurder är mer Gobliner som vi kallade dom, Gurder är Bazirkers Gurder. Och likande.

Sen kommer Tirakerna främst Frakk från Uralbergen och Sibirien för övrigt. Dvärgarna kommer främst från alperna. Nordmän är något nytt som kallas Nordmän i stället för vikingar. Som är mycket fruktade sjörövare och plundrare.

Västvärlden är nu mellanöstern. No problemo. Spanien är nu inte riktigt spanien utan en mer stenöken influerad plats. (Asharien). Sen för att inte bli störda på namnen som Spanien, Storbritannien, så blir helt enkelt ländernas provinser som man aldrig hört talas om länderna. Som i spanien är största landet Castilien. Så då finns det ett land i europa som heter champagne (får se hur vi gör med den biten.)

Kraggbarbarerna vet vi inte riktigt vart vi ska placera dom. I storbritannien eller Englerna som vi kallar landet så dominerar högländarna och kelterna.

Jargien har vi delat upp i en massa länder som ingår i Jargiska Republiken. Jargien är alltså flera länder som ingår under samma regim med viss självständighet. Södra Englerna och Italien (som har det namn som bergskedjan i mitten av italien) är dom största länderna i Jargiska republiken.

Alverna finns i skogarna i Frankrike vilke är mer ingemansland. Men alla provinser i europa påminner om tolkiens midgård så där vet man hur det ser ut.

Irland är för övrigt Alvernas ö. Där dom har en stor vacker stad av kalksten, glas och marmor. Den vackraste staden i världen. Där bor alvkungen. och så.

Balkan representerar Mörkmården... få se.

Men vi fick mycket ut av vårat 9 timmars långa spelmöte. Kvällen dominerades inte av något stort uppdrag utan om rollpersonernas intriger och sökanden. Jag som spelledare fick bara följa med strömmen. Alla visste vad dom var tvugna och ville göra. Det fanns inte syssellösa rollpersoner för att spelledaren var inaktiv. Spelarna ledde spelledaren alltså. Vi har kört med dom här rollpersonerna några i snart 2 år. Vilket har gjort dom väldigt levande. Men vi upptäckte det att Världsarlasen var ett perfekt kompliment, man blandar Mundana med Midgård, nordisk mytologi, världsmytologi. Högländare, Kelter, Vikingar, alla varelser i Mundana och en massa fler platsar alldeles perfekt. Länderna från mundana passar som pusselbitar. Och otilgängligheten som finns i mundana blir omdirrigerad och mycket intressantare. Det var i alla fall skitkul och roligare kommer det bli.

Vad säger ni om det här? Är det någon som har gjort något liknande? Få höra vad ni tycker?

//Martin
 

roobin

Veteran
Joined
29 Jan 2001
Messages
23
Location
Ekshärad
Jag har tänkt att göra något liknande, men det var mer att klippa ut en bit av en Jordisk karta och klistra (inte bokstavligt) fast på kartan till östra Altor. För den är kass, man ser ett par berg...
På detta sätt får man ju floder städer och berg mm väldigt lätt.
 
Top