Nekromanti Världen år 2059?

nexussix

Warrior
Joined
23 Aug 2001
Messages
260
Location
Stockholm
Håller på att förbereda för spel och har därför lusläst reglerna och flera äventyr till Neotech. Det som slår mig är att när man kollar på teknologi och världen så verkar det inte vara så långt borta i tiden. Visst finns det superavancerade datorer och cybertech. Men mycket är åndå likt nutiden. Jag funderar på att placera min kampanj till runt 2030 istället. Det verkar rimligare att spela 30 år in i framtiden än 60. Jag menar 60 år är en väldigt lång tid, jämför 2001 med 1940! Speciellt med tanke på den enormt snabba utvecklingen av datorer och annan teknologi borde världen år 2059 vara långt mer avancerad än den är i Neotech? Vad tycker ni andra? Egentligen spelar inte årtalet så stor roll, världen är ju detsamma åndå, men om man ska vara lite petig med realismen så borde väl 2030 stämma bättre än 2059, eller?
Som någon sa i en tidigare debatt, det mesta i Neotech finns redan på prototypstadiet, då borde det väl ta mindre än 60 år att få fram det?

nexussix@hotmail.com
 

Sabelkatten

Swordsman
Joined
7 Sep 2000
Messages
653
Location
Sundbyberg
I stort sett allt i Neotech kan mycket väl vara möjligt till 2030. Det är egentligen bara en sak som är tveksam, en av de viktigaste sakerna i spelvärlden och något som inte nämns alls i reglerna egentligen:

För att kunna operera in cybertech som man gör i spelet måste den medecinska vetenskapen ligga många nivåer över dagens. Om en 10-20 år kanske man kommer kunna operera in cybernetik på det sättet, men det kommer att kosta miljoner och betyda sjukhusvistelse på bortåt ett år (eller mer!).

Så visst, Neotechvärlden kan mycket väl vara 2030, men ska den vara "realistisk" bör cybernetik då bara förekomma hos specialagenter (typ James Bond :)) eller som ersättning för skador.

/Henrik
 

nexussix

Warrior
Joined
23 Aug 2001
Messages
260
Location
Stockholm
Det låter rimligt! har faktiskt redan bestämt mig för att vara mycket restriktiv med Cybertech. Dina kommentarer övertygar mig om att det är rätt.

nexussix@hotmail.com
 

PAX

Jordisk Äventyrare
Joined
16 May 2000
Messages
3,112
Location
Tindalos
Dessutom kan man ju tänka sig att cybernetiken kanske blir mer i stil med bioteknik. Dvs förändringar på DNA-nivå och transplantation av organ som uppfyller större krav.


/Patrik

"Die gemüse sind gestorben und die sahne sind so schalk."
 

EchoFive

Veteran
Joined
19 May 2000
Messages
153
Location
Stockholm
Det är så jag tänker mig framtiden - varför satsa på cyber när biotekniken avancerar ännu snabbare?

"The more stupid people think you are, the more surprised they'll be when you kill them."
 

Sabelkatten

Swordsman
Joined
7 Sep 2000
Messages
653
Location
Sundbyberg
För att biotekniken inte kommer gå om elektronik/mekanik på flera hundra år (om ens då).

Det beror ju på vad du vill ha. Öga med ljusförstärkning?
Cybernetik: om 20-30 år. Bioteknik: om 50-100 år, men vid det laget kommer nog det biotekniska ögat vara bättre.
Inbyggt skjutvapen?
Cybernetik: om 10-20 år (egentligen möjligt idag, men inte på något bra sätt). Bioteknik: 100 år? Och det kommer aldrig bli lika bra som ett mekaniskt vapen.
Inbyggd dator?
Cybernetik: om 20-30 år. Bioteknik: om 20-50 år, ingen vet idag riktigt när man kan odla fram en biologisk dator. Det är också en öppen fråga vilket som blir effektivast.
Kosmetisk:
Kommer antagligen att gå över mer och mer till bioteknik. När det bara är utseendet man är ute efter är det bättre med levande vävnad eftersom den är mer eller mindre underhållsfri.

/Henrik
 

EchoFive

Veteran
Joined
19 May 2000
Messages
153
Location
Stockholm
Om man nu är realismjunkie, ja. I tex Shadowrun är biotekniken nästan lika avancerad som cyberteknik.

"The more stupid people think you are, the more surprised they'll be when you kill them."
 

PAX

Jordisk Äventyrare
Joined
16 May 2000
Messages
3,112
Location
Tindalos
Det där med inbyggda vapen har jag aldrig sett någon bra användning för. Speciellt då det finns så många olika scanners att tillgå som lätt söker upp sådan utrustning (i framtiden). Dvs handens flexibilitet är högre än inbyggda verktyg.

Sen har jag alltid varit av den åsikten att cybernetik är av ondo. (Därför tycker jag att "psykospoäng" av cybernetik har sin fulla plats i cyberpunkspelen.) Även om cybernetiken kan förbättra en människa. Men var går då gränsen mellan människa och maskin.

"You´re more like a machine" " You´re not realy human, or are you?" - Nemesis

Hade mer att skriva men hinner inte. Mat och sovklockan ringde just.



/Patrik

"Die gemüse sind gestorben und die sahne sind so schalk."
 

Staffan

Myrmidon
Joined
7 Jun 2000
Messages
4,228
Location
Lund
<blockquote><font size=1>I svar till:</font><hr><p>Sen har jag alltid varit av den åsikten att cybernetik är av ondo. (Därför tycker jag att "psykospoäng" av cybernetik har sin fulla plats i cyberpunkspelen.) <p><hr></blockquote><p>
Problemet med denna approach är att den inte har någon som helst verklighetsförankring. I dag har vi cybernetik på prototypstadiet (proteser som kan röra på sig och styras av personen som har protesen), och mig veterligen har inte de som använder dylika proteser några direkta psykologiska problem. Jag har inte heller hört något om psykologiska problem hos folk som har pacemakers, vilket väl också torde klassificeras som cybernetik.

Jag kan tänka mig att om man självmant hugger av sin arm för att ersätta den med en metallprotes så är det något som inte står rätt till i huvudet. Detta har dock ett omvänt orsak/verkansförhållande: man blir inte bäng för att man har en protes, man skaffar en protes för att man är bäng.

/Staffan
"Real stupidity beats artificial intelligence every time." - Terry Pratchett, Hogfather
 

PAX

Jordisk Äventyrare
Joined
16 May 2000
Messages
3,112
Location
Tindalos
Hmm!
Då är det väl helt OK att slita ut alla organ från nyfödda och ersätta dem med bättre sofistikerade maskiner som pumpar och pyser. Det är ju för deras eget bästa...

Eftersom cybernetiken gör rollpersonerna mycket överlägsna (jämfört med ordinare SLP:S) så tycker jag att det skall finnas någon form att spärr som förhindrar koboldismen som lätt uppstår. Därav psykospoängen, eller vad man nu vill kalla begränsningen. Jag skiter fullständigt i om det har någon förankring med dagens verklighet. Vi talar om spel och fantasi. (Jämför med CoC där RPna går "locko" och förlorar Sanity för att de råkar läsa en okult bok om vampyrer.)

Annars kommer troligen vissa RP:s att mer likna Robocop än de människor de var från början.

Sen kan man ju alltid dumpa vissa regler som man ogillar, eller hur...?



/Patrik

"Die gemüse sind gestorben und die sahne sind so schalk."
 

Staffan

Myrmidon
Joined
7 Jun 2000
Messages
4,228
Location
Lund
<blockquote><font size=1>I svar till:</font><hr><p>Då är det väl helt OK att slita ut alla organ från nyfödda och ersätta dem med bättre sofistikerade maskiner som pumpar och pyser. Det är ju för deras eget bästa...<p><hr></blockquote><p>Problemet med att byta ut organ och liknande på nyfödda är att man får hålla på och byta ut dem stup i kvarten, eftersom barn har den jobbiga tendensen att de växer.

<blockquote><font size=1>I svar till:</font><hr><p>Eftersom cybernetiken gör rollpersonerna mycket överlägsna (jämfört med ordinare SLP:S) så tycker jag att det skall finnas någon form att spärr som förhindrar koboldismen som lätt uppstår. <p><hr></blockquote><p>
Vad sägs om ekonomi? Om man ser det hela från sin rollpersons synvinkel: skulle du hellre leva tio års lyxliv på Bahamas eller skaffa dig rustningsplåtar under huden och en pistol inbyggd i armen?

<blockquote><font size=1>I svar till:</font><hr><p>Annars kommer troligen vissa RP:s att mer likna Robocop än de människor de var från början.<p><hr></blockquote><p>Släng på dem negativa sociala modifikationer om de har klart märkbar cybernetik då.

/Staffan
"Real stupidity beats artificial intelligence every time." - Terry Pratchett, Hogfather
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Ekonomi som begränsning

"Vad sägs om ekonomi? Om man ser det hela från sin rollpersons synvinkel: skulle du hellre leva tio års lyxliv på Bahamas eller skaffa dig rustningsplåtar under huden och en pistol inbyggd i armen?"

Om jag någonsin bygger in cybertech i Evangelium så kommer det vara ekonomin som är den stora begränsningen. Cybertech kostar inte bara pengar att bygga in - det är dyra licensavgifter, registreringsavgifter med mera byråkratiskt dravel, plus att cybernetiken måste underhållas och servas tämligen ofta. Och kvalificerat underhåll på den nivån är dyrt.

- Krille

"Shout with glee and jump with joy;
I was here before Kilroy"
 

nexussix

Warrior
Joined
23 Aug 2001
Messages
260
Location
Stockholm
Re: Ekonomi som begränsning

I framtiden kan alltså alla se ut som Kosmoniks? Eller blir alla Edenister, och i sådana fall vad säger Soldanas om det? Never mind, Joshua fixar nog det!
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,548
Location
Helsingborg
"<EM>Vad sägs om ekonomi? Om man ser det hela från sin rollpersons synvinkel: skulle du hellre leva tio års lyxliv på Bahamas eller skaffa dig rustningsplåtar under huden och en pistol inbyggd i armen? /.../
Släng på dem negativa sociala modifikationer om de har klart märkbar cybernetik då.</EM>"
Hur är det i cyberpunk? Av vad jag har hört så är RP:na de enda som är onormala för att de inte har <EM>råd</EM> att köpa mkt cyber från början..

/[color:green]Han</font color=green> som tycker <B>Krille</B> drog upp några bra saker som gör cybernetik jobbigt att ha
 

PAX

Jordisk Äventyrare
Joined
16 May 2000
Messages
3,112
Location
Tindalos
"Problemet med att byta ut organ och liknande på nyfödda är att man får hålla på och byta ut dem stup i kvarten, eftersom barn har den jobbiga tendensen att de växer."

Varför skulle inte cybernetik eller bioteknik kunna utvecklas med människan?

Själv kommer jag att införa cybernetik som bygger på morphning - cymorphs. Dvs förändringsbara kroppsdelar. (Kanske redan finns i andra spel?)

Ekonomi är en bra faktor att dämpa rollpersoners spelares koboldism med. (Men varför skall cybernetik vara dyrt om det i princip är vardagsmat? Tillgång och efterfrågan?)

Nu ser jag inte psykospoängen som ett måste för att RPs har cybernetik. Snarare som en otrevlig överraskning för spelaren. Risken att rollpersonen drunknar av psykospoäng från cybernetik är troligen mindre än att han försvinner i ett hav av psykospoäng erhållna av strid, knark och stressade moment som tillhör hans vardag.


/Patrik

"Die gemüse sind gestorben und die sahne sind so schalk."
 

Staffan

Myrmidon
Joined
7 Jun 2000
Messages
4,228
Location
Lund
<blockquote><font size=1>I svar till:</font><hr><p>Varför skulle inte cybernetik eller bioteknik kunna utvecklas med människan?<p><hr></blockquote><p>
Jag kan mycket väl tänka mig att biotekniska prylar kan utvecklas i takt med barnets naturliga utveckling. Jag har lite större problem med cybernetiska tillbehör, som ju "traditionellt" är gjorda av plast, metall och annat skrot.

Och angående psykosjox så har jag mycket lättare att se de psykisk påverkan av bioteknik, som ju i viss mån bygger på att man rubbar hormoner och liknande - steroider, någon? Jag kan även se psykologisk påverkan av enskilda specifika cybergrejer, men helst inte som en allmän konsekvens. I Alternity finns det t ex två cyberprylar som kan leda till "cykosis" som det kallas där: reflex och fast chip. Reflex är ett parallellt nervsystem som kan användas för att få tillgång till färdigheter som man egentligen inte har (via datorprogram), och ett Fast Chip ökar på ens reaktionsförmåga något enormt (a la Wired Reflexes i Shadowrun). Jag kan mycket väl tänka mig att saker som dessa har psykologiska effekter, men däremot inte en arketypisk metallarm.

/Staffan
"Real stupidity beats artificial intelligence every time." - Terry Pratchett, Hogfather
 

Sabelkatten

Swordsman
Joined
7 Sep 2000
Messages
653
Location
Sundbyberg
Medicin som begränsning

Skippa den vansinnigt snabba läkning i Neotech. Låt det ta så lång tid som det borde ta naturligt att få nerver, ben och muskler att läka ihop med de nya delarna.

Så när Cyber-putte vill ha en spinalaccellerator får han gott stå ut med att ligga i sjuksäng ett par månader - med påföljande kostnad (1000 kr/dag?).

Sen lär det dröja ytterligare ett par månader innan han får någon bonus från den...

Psykospängen borde man däremot bara få från saker som kopplas in på centrala nervsystemet.

/Henrik
 
Top