Nekromanti Värför är SW kult?

Netfeed

Swashbuckler
Joined
21 Apr 2001
Messages
2,273
Location
Göteborg
Vad är det some är så bra med SW?
jag ser gärna på filmerna men jag kan inte sätta fingret på vad det är som är det lilla extra i filmerna... och nu så skulle jag ilja att ni hjälper mig och talar om vad det är som är så bäst med SW-filmerna.
Jag kan tycka att (special)efeckterna är väldigt bra för den tiden då de gjordes?
men vad är det mer med filmernà?
Svara miG!!!

---------
-Netfeed-
---------
Fight for the future
---------
 

hatten

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
2,087
Location
Luleå
Man kan lika gärna fråga varför varje kultur har legenden om riddaren med den skinande rustningen som ensam räddar jungfrun....

Okej i vissa har han en revolver och rider ensam iväg i solnedgången efter att ha räddat folk och tjej.
I andra är det en riddar rustning eller samuraj pansar..
I star wars har vi den klassiska sagan i ny förpackning alla sagornas ikoner finns där den onda magiker i form av kejsaren och hans ondskfulla hantlangare i form av Vader det är en episk saga som trollbinder en..


Star Wars är en modärn saga i en fantastisk mer storslagen galax än vår egen hjältarna är sådana som vi ändå kan känna igen oss i.

<A HREF="http://www.geocities.com/hatten_jc/Hatten.htm" target="_new">http://www.geocities.com/hatten_jc/Hatten.htm</A>
 

Lord Samuel

Warrior
Joined
8 Jan 2001
Messages
261
Location
Linköping
Star Wars är bäst för att det är kult. Det är kult för att det är bäst. Låter det konstigt?? Det är det också, inte mycket är logiskt i kultförklaringarnas värld.
 

Johan K

Gammal & dryg
Joined
22 May 2000
Messages
12,401
Location
Lund
jadu..

Ett av skälen har du redfan nämnt, det är ju dessa specialeffekter.
Sen så tycker jag att själva stämmningen rockare fett åxå. Tänk er alla stjärnjagare.....
Alal karaktärer som finns... Otroligt bra, välgjorda och roliga

[color:red]Nemo saltat sobrius, nisi forte insanis !</font color=red>
 

dream

Hero
Joined
18 May 2000
Messages
1,030
Location
Portsmouth, England
Det gör det väl... ;)

SW är kult för att det är en oerhört gammal story berättad på ett nytt sätt. Det är fasen nära på så att storyn är så klassisk att vi har den i blodet!

Jmfr. Pomperipossa - Palpatine, Rödluvan - Luke, Robin Hood - Han Solo... Så kan man hålla på. Arketyper dräller det av, och alla finns med i SW! Det är därför den funkar så bra...

[color:green] //Dream </font color=green>
-------
<A HREF="http://www.offplanet.net/dreaming" target="_new">http://www.offplanet.net/dreaming</A>
 

HottenTotten

Veteran
Joined
12 Mar 2001
Messages
109
för att inte tala om:

ObiWan - dunderklumpen
C3PO - En dum en
R2D2 - lejonet med dom prickiga brallorna...

och sen barnet och farsan - det är tarkin och darth vader....

placebo junkie
 

Legioth

Swordsman
Joined
26 Apr 2001
Messages
666
Location
Esbo, Finland
Orsaken till att SW äe kult kan förklaras på olika sätt.

Ett alternativ är att säga att SW och Kult är två olika rollspel :)

Det andra, seriösa, förslaget är att det beror på smart marknadsförning, och att de rätta personerna har sagt att de tycker om SW, och efter det så har alla lättpåverkade ungdomar haft den åsikten redan för de sett filmen.

Men jag anser inte att SW är kult, men det kan ju bero på att jag jag tycker bättre om fantasy
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
"Det andra, seriösa, förslaget är att det beror på smart marknadsförning, och att de rätta personerna har sagt att de tycker om SW, och efter det så har alla lättpåverkade ungdomar haft den åsikten redan för de sett filmen."

Dessvärre håller det inte - A New Hope blev en klassiker 1976 trots att marknadsföringen inte var värre i början än någon annan film eller mediefenomen, och alla "rätta personer" avfärdade filmen som ett effektspektakel. Det var först något år senare, när populariteten för filmen steg till för Fox oanade höjder, som marknadsföringen började på allvar. Då kom action-figurerna, Star Wars Holiday Special, serietidningen och kontraktet på Empire Strikes Back.

Så jag tror helt enkelt på den tidigare lanserade teorin: Star Wars anspelar på en gemensam mytisk bakgrund, förnyar miljön och bygger vidare på den. För vad är det vi har egentligen? En prinsessa i fara, en ondskefull svart riddare, en gammal vis trollkarl som tar en bondpojk till sin lärling och sedan dör, magiska svärd, ett stort fiendeslott som intas...

...de där byggstenarna är lika klassiska som Arthur-sagan.

"Men jag anser inte att SW är kult, men det kan ju bero på att jag jag tycker bättre om fantasy"

Vad du tycker om har inget att göra med huruvida något är kult eller inte. Kult blir något utifall att många gillar det, trots dess taskiga förutsättningar. Vad individen tycker har faktiskt ingenting med saken att göra. Med tanke på att Star Wars utgångsläge 1976 var allt annat än gott så får vi nog anse i alla fall A New Hope varande kult. Man kan ganska lätt känna igen en kultrulle med att en recensent säger något i stil med "filmen har visserligen läcker scenografi/snygg koreografi/bra specialeffekter/whatever, men hur den har kunnat bli kult övergår mitt förstånd" eller något i den stilen. Att du gillar fantasy bättre är ditt val och din rättighet, men Star Wars är nog faktiskt kult i alla fall.

Sen vill jag nog hävda att Star Wars har mer gemensamt med fantasy än SF, men det är jag det... /images/icons/wink.gif

- Krille
"Never position a rock near a hard place"
<A HREF="http://www.foxtail.nu" target="_new">http://www.foxtail.nu</A>
 

Mikael Sol

Swordsman
Joined
24 Mar 2001
Messages
404
Location
Stockholm

hatten

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
2,087
Location
Luleå
Re: Det finns ytterligare en orsak

Som jag har hört om *ler* det är en av orsakerna att Star Wars blev så kult är att folk ofta känner att vi går emot ett allt för teknologiskt ande löst gudalöst samhälle där bara teknik och fakta existerar och Star wars presenterade för oss ett teknologiskt samhälle där det mytiska och "magiska" ( I form av kraften ) existerar sida vid sida med teknologin.

Det är en av de många bidragande orsakerna till att star wars är så kult.. *ler*

Själv kan jag tänka mig att denna förklaring kan vara en liten ledtråd till star wars styrka men den förklarar inte allt ensam utan star wars är som den är på grund av många många orsaker...
Främst att den knyter ihop de gamla myterna och ger oss dom i ny förbackning..

<A HREF="http://www.geocities.com/hatten_jc/Hatten.htm" target="_new">http://www.geocities.com/hatten_jc/Hatten.htm</A>
 

Äventyr

Världsbyggare
Joined
9 Jun 2000
Messages
1,006
Location
Bureå
Star Wars gick upp på biograferna 1977, och inte 1976. Däremot släpptes boken som baserades på filmmanuset 1976, spökskriven av Alan Dean Foster i George Lucas namn.

- daniel

"The force will be with you. Always."
 

Foggmock

Myrmidon
Joined
26 Aug 2000
Messages
4,596
Location
Malmö
Re: för att inte tala om:

och
leia: dockan
Vader: enöga
älskar den filmen...!
sen har vi juh humlan och den där flygande saken Malte eller va de var... och hon somm snackar med vatten fallet..... usch jag har visst hamnat i en sentimental nostalgiperiod...jag har skrivit masor om min barndom... BLÄ
hejdå!

Jag vet att jag har rätt!
 

Eleas

Hero
Joined
31 May 2000
Messages
855
Location
Malmö
Re: Det finns ytterligare en orsak

"Som jag har hört om *ler* det är en av orsakerna att Star Wars blev så kult är att folk ofta känner att vi går emot ett allt för teknologiskt ande löst gudalöst samhälle där bara teknik och fakta existerar och Star wars presenterade för oss ett teknologiskt samhälle där det mytiska och "magiska" ( I form av kraften ) existerar sida vid sida med teknologin.

Det är en av de många bidragande orsakerna till att star wars är så kult.. *ler*"


Faen om jag inte tror att du har helt rätt här. Det skulle också förklara varför många fans avskyr de nyare böckerna. Där behandlas Kraften som ett kvantifierbart ickemystiskt verktyg...

--
Björn


"Supporting the right to arm bears.
After all, the rangers have guns; the bears should, too."
--Colin Brian Witz
 

Hasse

Hero
Joined
13 Jan 2001
Messages
1,684
Location
Göteborg
"Så jag tror helt enkelt på den tidigare lanserade teorin: Star Wars anspelar på en gemensam mytisk bakgrund, förnyar miljön och bygger vidare på den. För vad är det vi har egentligen? En prinsessa i fara, en ondskefull svart riddare, en gammal vis trollkarl som tar en bondpojk till sin lärling och sedan dör, magiska svärd, ett stort fiendeslott som intas..."

Håller helt med men vill påstå att det inte enbart räcker med detta utan även att Lucas lyckades med konsstycket att dramaturgiskt riktigt sätt förmedla detta på bioduken, dvs Lucas hantverkarförmåga i att göra film spelar oxå in och i de tre första filmerna gjorde han allt rätt. Tillsammans bildar hantverket och dramat en helhet som är större än var del för sig.

Hasse

So you think you can tell heaven from hell, blue skies from pain.
Pink Floyd
 
Joined
13 Apr 2001
Messages
1,325
Location
Djupaste småland
Hmm, har man sett filmerna o inte förstår varför, då kan man inte förklara det hela, egentligen, på samma sätt som man inte kan förklara varför de(n) nya inte är riktigt lika bra, (det går kanske, men det blir nog ett ganska så långt inlägg.)
 
Top