Värdet av det taktila

Khan

Kondottiär
Joined
23 Apr 2014
Messages
4,255
Är väldigt sugen på att köra en Mutant:År Noll-kampanj med markörer för de olika resurserna, små konserv-miniatyrer för krubb, kapsyler för vatten och tomhylsor för patroner.
Tänker att det skulle göra resurserna mycket mer levande i post-apokalypsen. Varje resurser får ju liksom tyngd.
Såg en på fb som gjort precis det (vet ej om han hänger här på WRNU). Tomhylsor som patroner, etc. Lite avundsjuk på hur sjukt snyggt allt såg ut på bordet. Min grupp som körde med pappmarkörerna från boxen kändes lite mindre true när vi såg det.
 

Lukas

Smutsig hippie
Joined
25 Jan 2010
Messages
3,608
Location
Huddinge
Jag gillar i spel där man fysiskt ska ge en annan spelare en tärning när man hjälper dem på ett slag.
Dels känns det rätt när folk sträcker sig över bordet och lämnar över ett hjälpmedel.
Men om man som min grupp alla har unika tärningar så ser den som slår också om hjälp tärningen gjorde en skillnad eller inte.
 

Brödbane

Kristallkrönikör
Joined
1 Oct 2020
Messages
773
Såg en på fb som gjort precis det (vet ej om han hänger här på WRNU). Tomhylsor som patroner, etc. Lite avundsjuk på hur sjukt snyggt allt såg ut på bordet. Min grupp som körde med pappmarkörerna från boxen kändes lite mindre true när vi såg det.
Har du lust att länka till bilden? Vore kul att se hur folk löst de olika komponenterna. 🙂
 

Khan

Kondottiär
Joined
23 Apr 2014
Messages
4,255
Misstänker att det var i FB-gruppen Titanmakten Noatun, men är lite osäker. Gjorde en snabbkoll nu och hittade bara en bild, men är säker på att det inte är den jag tänkte på.
 

Flanellkatt

Veteran
Joined
8 Mar 2009
Messages
101
I DCC-modulen "Intrigue at the court of chaos" kräver en av utmaningarna att spelarna skulpterar något av lera och spelledaren uppmanas att ha faktisk modellera på plats de kan använda.
 

Khan

Kondottiär
Joined
23 Apr 2014
Messages
4,255
I DCC-modulen "Intrigue at the court of chaos" kräver en av utmaningarna att spelarna skulpterar något av lera och spelledaren uppmanas att ha faktisk modellera på plats de kan använda.
I konventsäventyret Bli snygg eller rappa på svenska till Svenil förväntas spelarna producera en fet raptext. Inte taktilt på samma sätt som att bygga med modellera, men ett av de roligare inslagen av player skill jag stött på.
 

Oldtimer

Slava Ukraini!
Joined
5 Feb 2002
Messages
4,286
Location
Göteborg, Lindome
I CoC-modulen Pax Cthulhiana letar rollfigurerna efter ett antal lerskärvor och det rätta sättet som de skall fogas samman på. Så jag köpte lera, gjutjärnsskruvar och neodymmagneter och gjorde riktiga lerskärvor åt dem som kunde fogas samman magnetiskt. Samt målade dem med UV-färg och höll en UV-lampa redo för när de hade satt ihop dem korrekt.
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,693
Location
Göteborg
Men alltså en klassisk handpout är ju kartan, och kartor är taktila. Finns det inget rollspel som gör något speligt av fysiska kartor?
Fall of Magic är väl klassikern. Karta på en rulle som rullas upp under spel för att avslöja resan framåt. Väldigt taktilt. Reglerna är skrivna på kartan vid de platser man färdas till.
 

Khan

Kondottiär
Joined
23 Apr 2014
Messages
4,255
Men alltså en klassisk handpout är ju kartan, och kartor är taktila. Finns det inget rollspel som gör något speligt av fysiska kartor?
The Quiet Year bygger på att man tillsammans målar en karta under det att man berättar historien om en liten enklav under ett år. Det är rätt ballt att se det hela växa fram under spelets gång.

Funkar å andra sidan väldigt bra att spela över nätet (miro.com), så det är nog inte ett krav att känna och klämma på det taktilt.
 

entomophobiac

Low Prep High Play
Joined
6 Sep 2000
Messages
8,607
Location
Uppsala
Har för mig att Doomstones-kampanjen till Warhammer har ett antal mallar för sina stenar som du är tänkt att klippa ut och göra till fysiska props? För länge sedan jag bläddrade i dem. Sån kampanj som alltid hamnar i skymundan bakom storebror Enemy Within.
 
Top