Nekromanti Välkomna till Codex internforum

Ola

Swordsman
Joined
10 Apr 2000
Messages
491
Location
Göteborg, Sverige
Hej alla nya redaktionsmedlemmar.

Jag skriver detta som ett kort intro för att förklara vad detta forum skall användas till.

Detta forum är till för att alla i redaktionen ska kunna se vilka projekt och artiklar som är i gång. Är det någon som håller på med en viss artikel så kan ni andra tex hjälpa till med idéer och uppslag.

Tanken är att jag som chefred. kan slänga ut artikelidéer där ni kan, om ni vill, åtaga er att skriva nämnda artikel.

Detta är framförallt ett arbetsforum. Jag vill inte ha allt för mycket "off topic resonemang".

Använder ni en psedonym som användarnamn så vill jag att ni signerar varje inlägg med ert riktiga namn. Det underlättar arbetet om vi vet vem som skriver :)

Alla nya inlägg bör klart och tydligt ange vad ämnet rör sig om. Helst bör varje inlägg endast handla om ett ämne. Ta bara upp en sak per inlägg, det blir lättare att följa diskussionstrådarna senare.

Alla diskussioner som utspelar sig på detta internforum är just interna och bör ej spridas. Det vi diskuterar här behöver inte nödvändigtvis senare bli publicerat i Codex, så det är mycket dumt att "läcka" till andra att just den och den artikeln kommer att komma i det eller det numret av Codex.

Endast aktiva redaktionsmedlemmar kommer att tillåtas på detta forum. Det betyder att - om man inte bidrager till Codex med texter, bilder eller annat så bör man ej heller vara med i detta internforum. Vi vill ha aktiva krafter som hjälper Codex att bli ännu bättre och snyggare!

Codex håller ständigt på att förändras. Från början var Codex enbart en tidning om Eon och Neotech. Idag är Codex en tidning som tar upp en rad olika företeelser inom hobbyn och det inkluderar rollspel, film, musik, figurrslagsspel, dataspel, samlarkortspel, fanzines, m.m. Det viktiga ni bör tänka på är att alla dessa saker kommer även i fortsättningen ha en del i Codex (och kanske fler saker). Målet måste att var att göra en så pass bra och stor och bred tidning som alla rollspelare kan tycka om samtidigt som vi öppnar på porten för en bred massa av andra läsare. Codex kommer alltid att innehålla rollspel, men Codex kommer inte enbart att handla om detta.

Codex nr 6 2000 hade en upplaga om 7.000 ex och 84 sidor + 8 sidig magic bilaga. Redan idag gör vi Sveriges största och fetaste rollspelstidning. Endast Sinkadus var vid något nummer uppe i högre upplaga, och det var länge sedan. Än så länge kan vi tyvärr inte avlöna våra skribenter (alla pengar går till tryck och distribution) men målet är att vi ska bli tillräckligt lönsamma för att belöna er för era insatser!

Meningen med denna redaktion och interforum är att vi tillsammans ska göra underverk!!!


Ola Nilsson
Chefred Codex

<A HREF="http://www.rollspel.nu" target="_new">http://www.rollspel.nu</A> ola@rollspel.nu
 

Rikard J

Veteran
Joined
17 Aug 2000
Messages
109
Location
Borlänge
Hälsning

Tänkte att jag skulle ta tillfället i akt akt presentera mig. Kanske vore en god idé om alla kunde skriva lite kort om sig själva här.

Jag heter Rikard Jespersen jag är rollspelintresserad *duh!* och spelar även magic. Mitt favoritrollspel är Earthdawn och när jag spelar magic blir det för det mesta blått eller grönt.
Jag är 22 år gammal och studerar tredje året på en grafisk teknologiutbildning i Borlänge, dalarna. Jag kommer att flytta ner till Göteborg i sommar då studierna är klara. Så om någon vet om en lägenhet eller något passade jobb så tycker jag att ni ska höra av er.
Jag ser fram mot ett långt och roligt sammarbete, visst ska vi köra den här tidningen perfekt!!!

Layout och Design, Codex
 

Blasphemy

Swashbuckler
Joined
4 Jul 2000
Messages
2,369
Location
Göteborg
Hälsning

God dag från min sida även.
Mitt namn är Petter Nallo och är en rollspelsintresserad norrläning på 23 år.
Spelar inte Magic eller Warhammer (har helt enkelt inte råd och efter en avskräckande artikel i Codex av Rikard Jespersen så skall jag akta mig), men har fastnat i korträsket tidigare och då var det Doomtrooper och Vampire tES fel.
När det gäller rollspel så är mina Favoriter: Gemini, Ars Magica, Eon, Ravenloft (till AD&D systemet) osv, det beror mycket på vad jag känner för att spela för tillfället.
Ogillar regler, särskilt dumma och ologiska regler och njuter att klaga på regler som jag ogillar (skall inte klaga något på detta forum dock).
Mixtrar annars gärna med en Fantasyvärld som jag håller på att bygga inne i mitt huvud (skriver ned en del saker iofs) och lyssnar gärna på musik.
Gärna Metal, och lite udda musik… den mesta Mainstream musik går bort direkt om den inte är väldigt bra. Men grupper som Britney Spears och A Teens har jag inte mycket för.
Sysselsättning: Just nu går jag en tidningsmakarlinje på Ålsta folkhögskola (i samma klass som Björn Andreasson för den delen, Magic ansvarig alltså) och lär mig där journalistik och andra roliga saker.
Ehhh ja det var väl det.

Petter Nallo

Only dead fish float with the stream.
 
G

Guest

Guest
g'kväll igen då! ;)


Kan också ta och presentera mig jag också. Heter alltså Johnny Särkkä och är en kille på 19 år från Stockholm.
Gillar rollspel och figurspel men hinner inte pyssla med
det lika mycket som jag önskade att jag hann.

Har suttit med i SVEROKs förbundsstyrelse i ett och halvt år. Varit med och byggt upp det nu så stabila SiT (Sveroks IT grupp) och pysslat med en hel del annat vid sidan av.

I dagsläget jobbar jag för CityPendeln här i Sthlm och det tar just nu upp mycket av min tid - därför behöver jag bygga upp ett litet nätverk av recensenter som jag kan förlita mig på. Och det kanske är just du! ;)

Är som sagt ansvarig för recensioner när det kommer till nya spel (exkluderat Magic) och litteratur. Vänd er jättegärna till mig med frågor och liknande.

---
Johnny
Redaktör - rollspel.nu
 

Scorpion

Veteran
Joined
26 Jul 2000
Messages
161
Location
Stockholm
jag har bara en liten fråga; varför i hela världen blev jag just 'utvald' till att vara me här. Jag e förstås väldigt smickrad och så, men jag skulle vilja veta. ag ser fram emot att få dela mina åsikter med folk som verkligen lyssnar på vad man säger och tar en på allvar. Nu känns det som om jag kan förändra vissa saker i tidningen..... jaja, jag förklarar senare.

MVH
 
Last edited by a moderator:

ripperdoc

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,399
Location
Tokyo
Re: Hälsning

Jaja...då får väl jag klämma ut några rader om mig då.
Jag heter Martin Fröjdh men kallas alltid RipperDoc på nätet (och utanför också, har jag märkt). Tyvärr Ola, jag kommer nog inte signera mina inlägg med namn :) RipperDoc räcker, IMHO.
Jag bor i Karlstad och är född så sent som -83, vilket jag inte vill kännas vid :)
Lyssnar också på "anti-mainstream"-musik, även om jag är en allyssnare. Jag spelar främst Eon och Neotech (mer har vi inte tid eller spelare till) men på konvent är jag öppen för det mesta.
Mixtrar också med en fantasyvärld samt oräkneliga noveller och romaner.
Jag är även medlem i redaktionen är på www.rollspel.nu, där jag...tja, jag vet inte riktigt vad _exakt_ jag gör :)

/RipperDoc


<A HREF="http://www.nogo.nu" target="_new">http://www.nogo.nu</A>
 

chrull

Stockholm Kartell
Joined
17 May 2000
Messages
8,418
tjaba!

Hej hej,

Mitt namn är Christian Sahlén, men är mer känd som chrull, och det överallt och snart i halva mitt liv... så ni får förlåta mig om jag glömmer ta med mitt riktiga namn i mina inlägg.

Jag är för tillfället 17, men arbetar på rätt bra med att bli 18, har 13 dagar kvar tills arbetet beräknas vara klart :o)

Jag går tredje året på gymnasiet, natur med IT-gren på Huddinge Gymnasiet, som jag precis upptäkte ligger brevid RiotMinds adress...

Jag är rollspelare som även är och petar lite i lajv världen dåochdå. Dessutom s¨å är jag gravt musikberoende, till min sambos stora förtvivlan, jag lyssnar på det mesta som är elektroniskt, helst synth, industri och EBM, inte gärna Metal :o)

det var väl jag det..

Christian 'chrull' Sahlén
 

Karl Nilsson

Veteran
Joined
27 Sep 2000
Messages
24
Location
Sandviken, Sverige
Hälsning!

Hej, jag heter Karl Nilsson och är 22 år gammal/ung. Jag bor i Sandviken och studerar in ett par ämnen på Komvux och spelar så mycket datorspel jag kan. Jag har spelat datorspel (lekt med mig själv) sedan hösten 1984 (min första dator var en VIC-20). Jag skriver en del datorspels artiklar i Codex. Mina 2 solklara datorspels favoriter är just nu Baldur's Gate II och Deus Ex (den nya patchen till Deus Ex gjorde underverk, den lade till Multiplayer stöd). Jag lyssnar på Black Metal, Death Metal, Heavy Metal och lite softare musik, och jag är väldigt intresserad av krigsfilmer. Tyvärr så spelar jag inte vanliga rollspel nu förtiden, men jag har spelat i över 7år. Skyll på Ola, eftersom det var han som fick mig att bli mycket intresserad av vad rollspel är!

Jag tror att denna introduktion räcker för tillfället..

Karl Nilsson
Skribent, Codex
 

Scorpion

Veteran
Joined
26 Jul 2000
Messages
161
Location
Stockholm
Ett påstående...

Det känns som om jag är den ända som inte jobbar med Codex. Stämmer det. Isåfall undrar jag fortfarande vvad jag gör här.... Jag har visseligen en del synpunkter och förslag om förbättringar (främst NeoTech).

MVH
 
Last edited by a moderator:

Gardener

Champion
Joined
7 Feb 2000
Messages
8,445
Location
Södermalm
Introduktion

Tjenare på er allihop!

Olle Johansson heter jag, kallas för det mesta för Gardener på nätet, och jag ansvarar för Codex på nätet. Dvs webbplatsen www.rollspel.nu. Jag skriver också en och annan artikel till tidningen.

Jag arbetar som utvecklingsingenjör på ett företag i Stockholm och när jag inte jobbar tenderar jag att hålla på med webbplatsen. Har tidigare suttit i Sveroks förbundsstyrelse och var med och startade upp SiT (precis som Johnny, dock innan han kom med i bilden...). Jag har tidigare gjort ett fansin om historia och levande rollspel som heter Grunthen, som dock inte är aktiv just nu.

Själv spelar jag helst rollspel, just nu är det DoD 91 och Earthdawn, men spelar gärna även lajv, brädspel och vissa kortspel (Mythos, Star Trek TNG och Rage).

Är även ansvarig för brädspelet Ultra Ducks tillsammans med Mattias Falck.

Tror det får räcka, mer info finns på www.rollspel.nu och rätt gammal info går att hitta på min hemsida om man letar.

MVH Olle Johansson
Chefredaktör, www.rollspel.nu
 

hatten

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
2,087
Location
Luleå
Ska väl presentera mig själv..
Hej alla jag heter John Carlsson kallar mig själv för hatten_jc ni som trode att jc stod för en klädfirma har fel *ler*
Jag är född 74 och har spelat rollspel till och från sen 84.
De rollspel som jag spelar och är spelledare i är DoD, Eon, N2&N1, Mutant1-2, Star Wars, Fading Suns, Khelathar( Länge sen sist åratal sen ),
Sen förutom de spelen har jag några till som jag äger bara för att äga *ler* bland andra Krister Sunderlings gratispel och Star Trek samt Babylon projekt RPG och Gondica som jag planerar att vara SL i .. *ler*

Jag är ironisk ofta och försöker sätta in flera dimensioner än bara ont och gott i det matrial och de äventyr som jag spelleder jag har förklärlek för Filosofi och djupa tankar som "Tänk OM"

För alla er som undrar vad jag gör på dagarna när jag inte är SL så kan jag medela att jag är arbetsökande och kan det mesta vet lite om allt och är arbetsam. ( det enda jag inte är bra på är att skaffa arbete *suck* )

<P ID="edit"><FONT SIZE=-1><EM>Edited by hatten on 2000-12-10 11:25.</EM></FONT></P>
 

Ola

Swordsman
Joined
10 Apr 2000
Messages
491
Location
Göteborg, Sverige
Hej Rikard!

Du blev "utvald" för att du visat ett stort intresse för att medverka. Jag hoppas att du kan bidraga till Codex på ett bra sätt.

Det är litet av ett test. Och det gäller alla :)
Det handlar om att hitta en redaktion som jobbar på bra och som gör ett bra jobb. Och jag vet ju inte vad ni går för innan jag har gett er chansen, eller hur?

Attv driva en tidning sker på olika plan, dels finns det jobbet är och nu. Dvs man måste fylla tidningen på ett bra sätt. Men sedan finns också ett styrningsarbete och planering inför framtiden. Detta sista ligger på ett litet högre plan där jag plus ledningen tar beslut hur Codex skall se ut i framtiden.

Ola Nilsson
Chefred Codex

<A HREF="http://www.rollspel.nu" target="_new">http://www.rollspel.nu</A> ola@rollspel.nu
 

DanielSchenström

Swashbuckler
Joined
10 Dec 2000
Messages
3,309
Location
Enköping
Rollformulär

Daniel Schenström

Klass: Spelledare/student
Ålder: 26
Livsåskådning: Lagligt god

STY: 7
INT: 11
FYS: 7
VIS: 11
HÄN: 11
UTS: 12

Utrustning: Mestadels svarta kläder beprydda med diverse symboler och ord

Bakgrund: Daniel har spelat rollspel sen 1986 och mestadels av den tiden har han spellett. Bland de spel som spelats under hans ledning utmärks D&D (4th), AD&D 1-3rd, Star Wars, Marvel Super Heroes, Star Frontiers, Top Secret/S.I., Vampire tM, men det är bara en liten del av det totala. Tyngdpunkten i spelandet är på fantasy och spel från TSR och Wizards of the Coast. Totalt har han 26 kampanjer varav 3 spelas aktivt just nu.

Daniel har drivit ett eget fanzine i sin förening och klubb SK Loke som kommit ut med 35 nummer över 10 år och haft mellan 1 och 100 sidor och till och med färgomslag ibland. Trots att han nu skriver och illustrerar för Codex räkning fortsätter han jobba med fanzinet.

Trots Codex bredd försöker han hålla sig till rollspelsartiklar även om frestelsen har blivit för stor när han tillbetts att skriva om serier och recensera musik.

Han jobbar just nu på flera artiklar till tidningen, bland annat uppföljare och utveckling av Kampanjkursen, nämligen Äventyrskurs, Tennfigursmålarkurs och andra artiklar som för tillfället måste förbli hemliga. Däremot kommer inom en kort tid artikelförslag för den som vill skriva men inte har någon idé. Det är nämligen en av hans specialitéer att tänka ut saker andra är bättre på att genomföra.

Förutom rollspel är han intresserad av serier, tv-spel, musik, film, arkitektur, actionfigurer, litteratur, illustrativ konst, mode, trädgårds och landskapsarkitektur.
 

Mmm

Swordsman
Joined
7 Feb 2000
Messages
623
Location
Månen
Passar på och hälsar jag med

Tjenare!

Jag heter Mattias Falck och jobbar mest med www.rollspel.nu men har även skrivit ett och annat till Codex (mest översättningar iofs). Har hjälpt till med wrnu i ett år ganska precis och har där recenserat en hel del grejjer. Nu när Johnny kommit till oss så har livet blivit lättare =]

Jobbar just nu som IT säkerhetskonsult och får till min förtret mindre och mindre tid till saker som dessa. Ska försöka klamra mig fast länge till dock.

Spelat rollspel sen 84 (jag är 74:a) och spelar i de fall jag får välja helst Mutant 2 och EDD. Men spel beror mer på spelledaren än på värld och regler så allting går ner med lite vilja.

Läser mycket fantasy litterarut till vardags och gillar det mesta i musikväg även om jag just nu verkar ha kommit in i en period som förmörkas av gammal klassisk hårdrock som Black Sabbath.

Det var lite om mig. Jo just ja det är Olle Johansson och jag som är Outer Limit Games och gjort Ultra Ducks.

 
Top