Nekromanti Välja spel…

Parmardil

Veteran
Joined
15 Oct 2000
Messages
19
Location
Borås
Okej jag vet detta handlar inte om rollspel men jag tänkte att folk kanske vill hjälpa till ändå.

Ska köpa ett strategispel. Har funderat på:
Settlers of Catan
Civilization
Diplomacy eller
Axis & Allies.
Vad ska jag köpa? Är även tacksam för andra förslag på spel.



Dovie'andi se tovya sagain…
 

Honken

Hero
Joined
19 May 2000
Messages
906
Location
Umeå
jag har egentligen bara spelat 2 av dessa spel. Civilization och Diplomacy. Jag skulle vilja saga att Diplomacy har lägs inlärnings tröskel, och har de enklaste reglerna. Så egentligen tror jag nog att jag gillade Diplomacy bäst.

/Honken
 

Rosen

Myrmidon
Joined
9 Jun 2000
Messages
5,813
Location
Jakobsberg (Järfälla; 08-trakten)
<I>Ska köpa ett strategispel. Har funderat på:
Settlers of Catan
Civilization
Diplomacy eller
Axis & Allies.
Vad ska jag köpa?</I>

Har aldrig tittat närmare på Settlers, men den och Civ går väl båda ut på att bygga upp samhällen och låta dem konkurrera mot varandra. Vill man hitta andra spelare är det nog lättare med Civ.
A&A kan liknas vid en mer avancerad version av gamla Risk.
Dip(py) slår mig mer som ett <I>intrig</I>spel än ett strategidito, men är väldigt enkelt att lära sig. Det har också fördelen av att ha en aktiv following i Sverige, med fanzines, mailinglista, möten etc.

--
Åke
 

PAX

Jordisk Äventyrare
Joined
16 May 2000
Messages
3,107
Location
Tindalos
A&A är ett spel jag testade för många år sen. Mycket bra om man är flera spelare som vill delta. Har för mig att det går att vara 4 personer. Håller till viss del med om att det liknar RISK men A&A är mycket bättre. Tyvärr har det väl en prislapp som avskräcker.
A&A finns även som online-spel tror jag.

/PAX
 

Illern

koppariller
Joined
22 May 2000
Messages
2,056
Location
Linköping
Jag håller med Rosen, Dippy är nog mer ett intrigspel än strategispel men det är kolossalt kul (roligare ju närmare maxantalet spelare (7) man kommer).
Av de andra har jag spelat Settlers of Catan och Civilisation. Civilisation är kul men jag tycker att Settlers of Catan vinner på att det är enklare och går snabbare, i vilket fall så tycker jag det är jättekul.

[color:green]Putoris Vulgaris Astrabo, legionär med eklövskrona
Illerlyan:<A HREF="http://www.surf.to/ferret" target="_new">http://www.surf.to/ferret</A>
 

Devastator

Veteran
Joined
21 Aug 2000
Messages
122
Location
Linköping, Sverige
Jaa, jag har spelat allihop, och jag föredrar Dip. Det SKA spelas på sju, aldrig färre, och det är jävligt coolt. Lätt att lära sig, men svårt att bemästra :gremsmile: Men som sagt, det är mer social manipulation än strategi.
Settlers ska du akta dig för, det är ett Gamer´s light. Det är visserligen ganska kul, men eftersom det är så enkelt och går så snabbt är risken överhängande att ni slutar spela riktiga spel, och bara kör parti efter parti med Settlers pga slöhet! Det är spelvärldens knark!
Civ kan faktiskt jämföras med Settlers, fast Civ är "vuxenversionen". Det är jävligt mycket roligare, bara man är tillräckligt intresserad för att orka spela hela partiet.
A&A är kanske det spel av dessa fyra som mest handlar om ren krigsstrategi. Det går oftast fortare än båda Dip och Civ, men är inte lika kul.

Devastator - Köp Dip...

We shall double our efforts!
-Commander Jerjerodd, Return of the Jedi
 

Discordian

Swordsman
Joined
7 Jun 2000
Messages
621
Location
Uppsala, Sverige
* Settlers of Catan om du vill ha ett lättsamt och snabbspelat sällskapsspel som kan intressera andra än inbitna spelmänniskor. Fördelar: kort speltid, enkelt.

* Civilization om du vill ha ett riktigt bra spel för 4-7 spelare som kan lägga ner en dag eller så på det. (Obs! Se till att skaffa Advanced Civilization (eller så kanske det är inbyggt i den nya utgåvan, för visst finns det väl en sån?), det förbättrar spelet enormt.) Fördelar: jämrarns bra spel, mycket interaktivt.

* Diplomacy om du gillar att hugga dina vänner i ryggen. (Bör inte spelas med folk som är långsinta.) Fördelar: mycket enkelt. Stor nackdel: vissa spelare slås ut relativt snart medan andra håller på ett par timmar till.

* Axis & Allies om du vill ha ett enkelt andravärldskrigsspel. Fördelar: Tanks! Nazister! Ubåtar! Achtung Spitfire! Die, Nazi bastards, die! We will fight on the beaches... ähum. Jag tror att den nya versionen (A&A Europe) är rätt bra.

"Hellre kul i kaos
Än sur i kosmos" - Jenny Morelli
 
Top