Nekromanti Vägen

Parmardil

Veteran
Joined
15 Oct 2000
Messages
19
Location
Borås
Har hört talas om ett rollspel som heter Vägen.
Nån som vet om detta spel har någon hemsida,
eller vem det är som gör det?
 

Riddaren

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
2,944
Location
Vintergatan, Universum
Hemsida för Vägen

Västerås Stift har inte en hemsida för det iaf, men en sammarbetssida finns där man också kan beställa:
http://w1.521.telia.com/~u52106363/vagen/info.htm Riddaren En person som glömmer allt, är väldigt bra på att minnas att denne glömt bort allt.
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,748
Location
Göteborg
Ska jag vara ärlig så tycker jag inte att Vägen är särskilt bra... Det är till för att användas som konfirmationsundervisning, vilket betyder att det är så enkelt och basic som möjligt för att folk som inte har spelat rollspel förut ska kunna spela det. Detsamma gäller för Quo vadis, som också ges ut av Västerås stift. De funkar som konf. undervisning, men för oss rollspelsrävar så är det lite väl begränsat. Hela spelvärlden är byggd runt tre äventyr som man spelar och det finns ingen beskrivning av resten.
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Gammal räv

"Hela spelvärlden är byggd runt tre äventyr som man spelar och det finns ingen beskrivning av resten."

Undrar hur sjutton jag klarade mig med de första två utgåvorna av Drakar&Demoner: ett äventyr, en kasse monster och ingen värld utöver det...

- Krille
<A HREF="http://www.foxtail.nu" target="_new">http://www.foxtail.nu</A>
 

Sodivra

Champion
Joined
15 Sep 2000
Messages
12,406
Location
Göteborg
Re: Gammal räv

Aaah just typiskt krille att paja en möjlighet att gnälla..



The faith of our song lies deep in the dark
When Times Stand Still At The Iron HIIIILL

The faith of our song lies deep in the dark
When Times Stand Still At The Iron HIIIIIILL


Tja.. Men den är ju så bra. Kan inte låta bli.
 
Joined
17 May 2000
Messages
1,364
Location
Stockholm
Hela Vägen-serien ges ut av Västerås Stift och är tänkt att fungera i konfirmationsundervisningen för folk som aldrig spelat förut. Därför är spelsystemet väldigt enkelt och världsbeskrivningarna helt integrerade med äventyren. Den första delen heter just Vägen och är i fantasymiljö. Denna del har även getts ut på engelska. Därutöver finns Quo Vadis, som utspelar sig i antikens Rom, och Ansgar som är Birka och svensk vikingatid. Det finns en presentation av The Way på www.rollspel.com /anders & tove

<A HREF="http://www.rollspel.com" target="_new">http://www.rollspel.com</A>
 

Vindhand

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,253
Location
Stockholm
Ska jag vara ärlig så tycker jag inte att Vägen är särskilt bra... Det är till för att användas som konfirmationsundervisning, vilket betyder att det är så enkelt och basic som möjligt för att folk som inte har spelat rollspel förut ska kunna spela det.

Nu har jag inte studerat Vägen närmare (och jag avskyr att man lurar folk att konfirmera sig, men det är en annan fråga), men det låter som de gjort lätt på en punkt i.a.f. Jag vet många som känt sig överväldigad av den stora informationsmängden man verkar vara tvungen att smälta för att kunna spela ett vanligt rollspel. Alla som spelar verkar ha läst hyllmeter efter hyllmeter med olika regler.
Då är det bra med ett enkelt litet spel som man kan använda som övergång till andra mer traditionella spel.
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,748
Location
Göteborg
Vad menas?

ett enkelt litet spel som man kan använda som övergång till andra mer traditionella spel
Vad menar du med mer traditionella spel?
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,748
Location
Göteborg
Jag klagade inte på att det var enkelt. Det är bra, det ger folk som aldrig spelat rollspel förut chansen att prova på utan att bli ivägskrämda. Men jag tror att man bör spela mer etablerade och utarbetade rollspel när man kommit så långt som till rollspel.nu's rollspelsforum
 

Riddaren

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
2,944
Location
Vintergatan, Universum
"Jag klagade inte på att det var enkelt. Det är bra, det ger folk som aldrig spelat rollspel förut chansen att prova på utan att bli ivägskrämda. Men jag tror att man bör spela mer etablerade och utarbetade rollspel när man kommit så långt som till rollspel.nu's rollspelsforum"

Vem har sagt att alla som är på detta forum är rutinerade rollspelare? Det finns en och annan som knappt spelat rollspel, eller är nybörjare som varit här... Det vet jag.

Riddaren


En person som glömmer allt, är väldigt bra på att minnas att denne glömt bort allt.
 

Man Mountainman

Storsvagåret
Joined
17 May 2000
Messages
7,884
Location
Barcelona
Re: Vad menas?

Spel som inte är framtagna av Västerås stift i konfirmationsundervisningssyfte?

På tal om stift: "Vatten är ett farligt gift, vilket omger Visby stift". Med det där vill jag bara säga att <B>Falstaff Fakir äger</B>!

/Dnalor, din finne på hornhinnan
 

LeJonklev

Swordsman
Joined
30 May 2000
Messages
520
De lurar väl inte precis folk att komfirmera sig utan det är väl så att man gör det för att "alla andra gör det" och för att man får presenter av släktingar. Har nog aldrig träffat någon som gjort det för sin tro.

Följ strömmen!


LL - som inte är komfirmerad och som inte ens läst en halvmeter med regler.
 

Vindhand

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,253
Location
Stockholm
Konfirmation (OT)

De lurar väl inte precis folk att komfirmera sig utan det är väl så att man gör det för att "alla andra gör det" och för att man får presenter av släktingar.

IMHO är det att lura dem. Man manipulerar folk med presenter, grupptryck, roliga aktiviteter osv.

Men låt oss inte börja tala om religion här... jag blir lätt litet onyanserad om det ämnet /images/icons/crazy.gif
 
Top