Nekromanti [VÄRMEDÖD Nalle Puh] - Avsnitt 1

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,573
Location
Rissne
Okej, dags för ROUND ONE, avsnitt ett, första delen i testspelandet av VÄRMEDÖD.

AVSNITTET:
1) Varje runda ska vara ett AVSNITT, motsvarande en avgränsad berättelse i världen.
2) Första rundan tar slut på SÖNDAG, alltså på juldagen.
3) Om ni inte hinner nå något slags slut i berättelsen så blir det CLIFFHANGER (unikt för forumspelsformen).
4) Det första som ska hända nu är att någon bestämmer VAD FÖRSTA AVSNITTET HANDLAR OM. Denne person är VIMES.

SCENERNA:
1) Till skillnad från i det vanliga spelet, så turas vi inte om att sätta scener. Ni får fritt samberätta fram det hela.
2) Rollbesättning är lite först till kvarn.
3) Ni får berätta vad som helst, även inklusive andra spelares valda person eller personer.
4) Om ni misstycker om något som berättas, så kan ni lägga er TÄRNING på någon av de inblandade AKTÖRERNA. Om er motståndare då backar, så vinner ni konflikten. Om motståndaren också lägger sin tärning så kommer jag att slå två tärningar här hemma och meddela vem som vunnit konflikten.
5) När ni väl lagt ner er tärning, så ligger den kvar. Minska ert tärningsantal i rutan på "pappret" och skriv "1T" eller vad det nu kan bli på aktören som var inblandad i konflikten.


ENTROPIN:
1) När rundan är slut, äter entropin upp alla element som saknar RELATIONER (Sker alltså inte första rundan).
2) Under rundan ska alla spelare meddela via PM vilken, om någon relation de vill påverka, och om de vill MJÖLKA eller KÖPA LOSS.
3) Om SAMTLIGA spelare väljer att INTE påverka någon relation, så får alla spelare en tärning.
4) Om en spelare är ENSAM om att vilka påverka en relation, så får den påverka.
5) MJÖLKA betyder att man får ta upp till 2 tärningar från de aktörer relationen binder samman.
6) KÖPA LOSS betyder att man tar bort relationen och omedelbart får TRE tärningar.


LÄNK TILL SPELBRÄDET

Något oklart eller konstigt?
 

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,373
krank said:
4) Det första som ska hända nu är att någon bestämmer VAD FÖRSTA AVSNITTET HANDLAR OM. Denne person är VIMES.
Kanins grönsaksland har två nätter i rad förstörts av okända makter. Salladshuvudena är mosade, morötterna utploppade, kålrötter och tomater ligger spridda över hela sjumilaskogen.

Kanin sitter förtvivlad i resterna av sitt livsverk. Förtvivlad men aldrig helt uppgiven. Han har redan planerat att gör något åt eländet.

Puh och Nasse är påväg till Kanin för att hjälpa honom hålla vakt under natten. På vägen sluter den studsande Tigger upp.

Vi börjar alltså i Kanins grönsaksland, jag spelar kanin.

Jag tycker det finns utrymme för att spela ut något litet mellan Tigger, Puh och Nasse innan de kommer fram, men som någon form av prolog. Första scenen är annars grönsakslandet.
 

Lukas

Smutsig hippie
Joined
25 Jan 2010
Messages
3,614
Location
Huddinge
Vimes said:
krank said:
4) Det första som ska hända nu är att någon bestämmer VAD FÖRSTA AVSNITTET HANDLAR OM. Denne person är VIMES.
Kanins grönsaksland har två nätter i rad förstörts av okända makter. Salladshuvudena är mosade, morötterna utploppade, kålrötter och tomater ligger spridda över hela sjumilaskogen.

Kanin sitter förtvivlad i resterna av sitt livsverk. Förtvivlad men aldrig helt uppgiven. Han har redan planerat att gör något åt eländet.

Puh och Nasse är påväg till Kanin för att hjälpa honom hålla vakt under natten. På vägen sluter den studsande Tigger upp.

Vi börjar alltså i Kanins grönsaksland, jag spelar kanin.

Jag tycker det finns utrymme för att spela ut något litet mellan Tigger, Puh och Nasse innan de kommer fram, men som någon form av prolog. Första scenen är annars grönsakslandet.
Jag tar gärna rollen som Tigger.

De tre små vänner traskar genom skogen, Tigger har med sig en fjärils håv och skryter högljutt om att han skall fånga Heffaklumpen som ligger bakom det massakern. " Heffaklumpen har ingen chans mot min fenomenala hastighet, det kommer bara säga swish och sedan så har jag honom"
 

Lukas

Smutsig hippie
Joined
25 Jan 2010
Messages
3,614
Location
Huddinge
För att förtydliga
jag säger inte att det är en heffaklump bakom utan att tigger tror det
 

Möller

Hubert Hortlax
Joined
28 Sep 2008
Messages
3,202
Nasse blir såklart förfärad när Tigger nämner heffaklumpen. Vad är en sådan skrämmande sak? Tigger ger sig in i långa, förvirrande utläggningar om Heffaklumpen och lyckas tillochmed skrämma upp Nasse än mer genom att antyda att det kan finnas fler än en. Puh får en syl i vädret och påpekar att det är en väldigt märklig heffaklump som stökar till grönsaksland istället för att stjäla honung.

Jag antar att jag spelar Nasse alltså.

Hur fungerar dethär med konflikter? Kan jag utmana en annan spelare på precis vad som helst som denne berättar? »Nej, Tigger säger inte alls detdär«

//Möller, som knappt minns något av Värmedöd.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,573
Location
Rissne
Möller said:
Hur fungerar dethär med konflikter? Kan jag utmana en annan spelare på precis vad som helst som denne berättar? »Nej, Tigger säger inte alls detdär«
Ja, för all del. Så snart du inte håller med om något nån säger/skriver...

Kring bordet har det oftast handlat om klassiska rollspelskonflikter (A försöker övertala/slå/dyrka upp B) men i det här formater känns det lite annorlunda...
 

Lukas

Smutsig hippie
Joined
25 Jan 2010
Messages
3,614
Location
Huddinge
Möller said:
Nasse blir såklart förfärad när Tigger nämner heffaklumpen. Vad är en sådan skrämmande sak? Tigger ger sig in i långa, förvirrande utläggningar om Heffaklumpen och lyckas tillochmed skrämma upp Nasse än mer genom att antyda att det kan finnas fler än en. Puh får en syl i vädret och påpekar att det är en väldigt märklig heffaklump som stökar till grönsaksland istället för att stjäla honung.
Tigger lugnar sig lite och gör ett försök att lugna Nasse "Du kan vara lugn vi fångar dem enkelt" och svarar sedan puh med en kommentar om att det måste vara heffklumpar för vad skulle det annars vara?

De tre vännerna börjar närma sig kanins land, och det första Tigger gör är att hoppa på kanin med en hälsningsfras.

//Lukas som tycker det här var svårt...
 

Möller

Hubert Hortlax
Joined
28 Sep 2008
Messages
3,202
Nasse, fortfarande skärrad, kommer på något annat som skräms och är otäckt. Tesslor! Kan det inte vara en tessla?

Kanin, med Tigger i famnen, stapplar bakåt och ramlar. De båda kraschlandar över en av de få kålhuvudena som inte är förstört. »Se nu vad du har gjort!«

Tigger lyssnar dock inte, han studsar iväg för att hitta spår.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,573
Location
Rissne
Inte för att nån gjort nåt, men STOPP!

Runda 2: I morgon.


//Krank, som väl inte upplever att det här funkar sådär superbra...
 
Top