Nekromanti [Utpost] Fängelsekomplexet vid slutet av universum

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,786
Location
Göteborg
Jag har just lagt på luren efter Skypesamtalet med Simon och NilsH. Vi hade en del tekniska bekymmer, men vi kom såpass långt att vi skapade en utpost att spela i när vi sätter igång. Jag kommer först att kort beskriva utposten så som den skapades, och sedan skriva några kommentarer om hur jag tyckte att det gick.

Dokumentet där vi skrev ned det vi snackade om finns här

[Insert Name Here]
Inte förrän nu inser jag att utposten aldrig döptes. Nåväl. Utposten är ett fängelsekomplex som har byggts in i vad som ser ut som en måne, men som i själva verket är en antik rymdstation, kvarlämnad av en utomjordisk ras. Komplexet härbergerar runt 200 fångar, varav 20 stycken är farliga separatister. Man har inte mottagit leveranser från den civiliserade världen på länge, och ingen kontakt med resten av universum finns. De senaste nyheterna man mottog var om upprustning hos separatisterna, vilket knappast bådar väl.
På grund av detta har högste chefen dragit åt ransonerna ordentligt. Med dåligt underhåll har även teknologin tagit sig en törn, och det mesta man använder nu ligger på ganska låg nivå (revolvrar och explosionsmotorer, typ). Stämningen bland personalen är tryckt men öppen, förutom gentemot högste chefen, som alltid behandlas med respekt. Yttre hot som kan tänkas drabba fängelsekomplexet inkluderar utomjordingar, fångarna själva, separatister och mystisk, Lovecraftisk skräck och galenskap från den antika rymdstationens outforskade sektioner. Faktum är att fyra vakter som utforskat redan har blivit galna och är nu inspärrade med fångarna, och chefen har betett sig något underligt på sistone ...

Dokumentet om hur man skapar en utpost finns här.

Hur jag tyckte att det gick
Bra. De olika överskrifterna satte igång kreativiteten och såg till att vi höll oss till de viktiga sakerna som behövde definieras. Det kommer att bli viktigt att hålla utkik under spel efter saker som vi behöver definiera, och fundera på om dessa saker borde dyka upp i det här dokumentet. Det är svårt att veta just nu om kategorierna är de rätta, men vi stötte inte på några större hinder.

Dock: Teknologiska nivåer behöver exemplifieras, och jag behöver bestämma mig för hur noggrant de resurser som finns i sektionerna skall definieras, samt vad de skall bestå i. Vi var ganska fria i hur de skapades nu, men jag försökte hålla det på en hyfsat definierad nivå (inte "fångar" utan "Stora, starka fångar"). Tanken är inte att de skall fungera som kreativa utmaningar att få in i konflikterna, utan att man skall få en rörelse mellan sektioner när man gör konflikter. Skall man forska så tar man sig till forskningssektionen, för där finns det ett labb, och så vidare.
Dessa resurser kändes inte helt klockrena som vi gjorde dem nu, men vi får se hur det funkar i spel.

Simon och NilsH, kommentarer?
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,786
Location
Göteborg
Re: [Utpost] Fängelsekomplexet vid slutet av unive

I morse gjorde jag, Simon och ChristofferL färdigt utposten och de gjorde sina rollpersoner. Vi spånade först fram några nyckelpersoner och slog fram relationer mellan dem. Därefter valde Simon och Christoffer en var och byggde ut till rollpersoner. Relationskartan såg ut såhär:



Spelledarpersonerna är:

Mister Frank
Mister Frank, eller bara "chefen" som han ofta kallas, är högsta hönset på fängelsekomplexet, och han tänker fortsätta med det. Han har ensam tillgång till den mer avancerade teknologin (som inte kan användas för vardagligt bruk eftersom den "riskerar att slitas ut") och håller på formaliteterna när han är närvarande. Han har ett antal goons som ser till att han bemöts med den respekt han förtjänar. Han tycker inte om Doktor Edmund, eftersom han är en fånge som behandlas som personal, vilket stör ordningen han har byggt upp, och han ser med avund på den respekt som Latoia Subaru får från sina underordnade.

Alessander Eckhart
Alessander är kanske den hårdaste killen på hela stationen, fångarna inräknade. Han är säkerhetsansvarig och tar sin roll på stort allvar. Han är den ende som inte verkar ha något emot chefen, och får därför tillgång till högteknologiska prylar till sig själv och vaktstyrkan. Alessander är illa omtyckt av de flesta, och han själv har problem med Djovanna, som ständigt sätter stationens personal i fara genom att försöka utforska de antika hemligheter som redan gjort tre personer galna. Alessander motsätter sig Djovannas förslag benhårt, men de är båda sängkamrater, och har antagligen ett rejält stormigt förhållande ...Doktor Edmund, fången som behandlas som en av personalen, tycker Alessander otroligt illa om. Han bör veta sin plats.

Latoia Subaru
Latoia är ledaren för det 20-tal separatister som sitter infängslade på komplexet. Hon åtnjuter obetingad lydnad från sina undersåtar, och de flesta fångarna ser på henne med fruktan. Hon är farlig och beräknande, och vill inget hellre än att övermanna vakterna och ta rymdskeppet härifrån.

Galaxy Jones
Galaxy är en fånge som en gång i tiden var farlig och våldsam, men som har nått upplysning, enligt henne själv, i cellen och konverterat till ett nytt liv. Hon har blivit många av fångarnas religiösa ledare, framförallt bland dem som ångrar sina brott. Hon åtnjuter också stor respekt, men av en helt annan sort än Latoia, och relationerna mellan Galaxy och Latoia är allt annat än bra.

Dexi Ping
Dexi är stationens tekniker, en skicklig tjej som inte är rädd för att skita ner sig. Hon är ung och har inte varit på stationen så länge, men har redan lärt sig avsky Alessander, som helhjärtat besvarar känslorna. Dexi känner vi inte till så mycket om ännu, men det kommer säkert att ändras snart.

Simon och Christoffer, ni får gärna skriva något om era rollpersoner. NilsH, du kan ju fundera på om du vill välja någon av spelledarpersonerna som rollperson, eller om du vill skapa en ny och slänga in i mixen.

---

Mina kommentarer om hur det gick. Genereringen gick fint, även om tärningarna gav ganska extrema resultat -- väldigt mycket negativa relationer. Vi hittade på listan som genererade relationerna på stört, och jag tror att det kanske var onödigt med både "rivalitet" och "fiendskap", eftersom de enderade att se likadana ut när vi väl förklarade dem. Att ha två skiljda negativa relationer är kanske inte fel, men de kan ha mer olika karaktär. Å andra sidan kanske det visst är fel -- spelet är tänkt handla om en mängd människor som möter hot och hur de måste kämpa för att hålla ihop. Tanken är ju att sprickorna skall föras in av spelledaren, inte finnas där från början. Men speltestet kommer ju att visa om det fungerar, eftersom vi har väldigt många negativa relationer här.
 

Christoffer

It's all pig.
Joined
18 Mar 2008
Messages
4,004
Location
Umeå
Re: [Utpost] Fängelsekomplexet vid slutet av unive

Doktor Edmund Richter
Efter att utpostens ansvarige läkare förlorade förståndet efter en expedition på månen/rymdstationen hade ledningen inte mycket till val annat än att vända sig till den för mord dömde Doktor Edmund Richter. Dr Richter tar sitt nya uppdrag på mycket stort allvar och försöker så långt som det går smälta in bland personalen på fängelsekomplexet. Men han har inte glömt vart han kommer från och ställer regelbundet krav på Mister Frank att förbättra fångarnas situation, något som inte gör honom allt för populär i chefens ögon. Men utposten behöver en läkare och han är den enda som finns att tillgå. Att Alessander Eckhart ständigt ifrågasätter hans lämplighet och försöker få honom skickad tillbaka till sin gamla cell bland fångarna gör inte heller hans sits enklare. Med höga krav, ständigt för mycket arbete och ständig övervakning av Eckhart har Dr Richter åter börjat bekanta sig med utpostens utbud av mediciner och kemiska substanser. En för Dr Richter mycket behaglig lösning, men också samma lösning som gav honom biljetten till fängelsekomplexet från början.
 
Joined
15 Nov 2004
Messages
3,428
Location
Maastricht
Re: [Utpost] Fängelsekomplexet vid slutet av unive

Jag får oerhört starka Alien 3 vibbar av den här stationen.

Det verkar i vilket fall coolt !
 

Christoffer

It's all pig.
Joined
18 Mar 2008
Messages
4,004
Location
Umeå
Re: [Utpost] Fängelsekomplexet vid slutet av unive

Ja Dr Edmund Richter har ju en klar förebild från Alien 3, så det är en rätt naturlig association. :gremsmile:
 

Simon

Swashbuckler
Joined
10 Oct 2000
Messages
2,602
Location
Malmö/Stockholm
Re: [Utpost] Fängelsekomplexet vid slutet av unive

Djovanna Starburg
Djovanna har varit vakt på Fängelset sedan det förra supply-skeppet från civilisationen kom, det vill säga i närmare ett år nu. Strax efter att hon kom så ställde hon upp som frivillig för att vara med och utforska de okända delarna av komplexet utanför fängelsedelen, men det blev så illa att alla de övriga såg för mycket av de sinnesförvridande målningar och karvningar på väggarna i asteroidens inre och förlorade förståndet - flera vakter och utpostens läkare är nu dregglande mongon som blivit inspärrade med de riktiga fångarna i det riktiga fängelset.

Kommentarer
Det var inga konstigheter i skapandet av utpost och rollpersoner - effektiv procedur med relevanta punkter och bra vägledning, liksom. Men Genesis är ju en klok typ, och jag hade blivit förvånad om det varit några större dåligheter i den delen.

Den biten som kändes lite osäker var ju, som sagt, att definiera prylar, installationer och utrustning, både hos rollpersonerna och för utposten. Jag tror att problemet är krocken mellan viljan att ha väldigt konkreta, specifikt definierade saker och komponenter, och viljan att en väldigt begränsad uppsättning saker, med ett begränsat antal tärningar fördelat mellan dem.

Vill man åt det med det noggrannt uppspecade att man säger, "shit, vi måste ta oss till rymddockan, för där finns en tung exolastare vi kan använda", så riskerar det att bli konstigt i uppfattningen av fiktionens verklighet ifall det betyder att det specifikt inte finns elkablar, extra rymddräkter, brandsläckare, interkom, luftsluss, rymdsläde, lastkärror, isoleringstejp med mera, med mera. Man kan se det, som med rollpersoners karaktärsdrag, att de saker man definierar är de man väljer ska ha impact på historien, men när det gäller rekvisita så blir det inte riktigt samma sak. Då riskerar det att bli just konstigt när man vill använda en brandsläckare, vilket borde finnas, men en gissning vid skapandet av utposten innebär att det enda man kan ha spelteknisk nytta av är exolastaren.

Jag har ett par varianter jag kom att tänka på just nu, men du får säga var du vill prata om det. Här eller i -makande eller i GDocs eller hur du vill.

Men, för att konkludera, så verkar spelet ASFETT!!! :gremlaugh:
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,786
Location
Göteborg
Re: [Utpost] Fängelsekomplexet vid slutet av unive

Simon said:
Kommentarer
Det var inga konstigheter i skapandet av utpost och rollpersoner - effektiv procedur med relevanta punkter och bra vägledning, liksom. Men Genesis är ju en klok typ, och jag hade blivit förvånad om det varit några större dåligheter i den delen.
Jag håller inte med. :gremsmile:
Jag tycker, såhär i efterhand, att teknologinivågrejen är rätt poänglös. Den tillför egentligen ingenting. Bort med den.

Den biten som kändes lite osäker var ju, som sagt, att definiera prylar, installationer och utrustning, både hos rollpersonerna och för utposten.
Den största anledningen till detta var ju att jag inte hade tänkt igenom den biten alls. Jag hade bara konstaterat ATT det skulle till utrustning i sektionerna, inte HUR.

Grejen var att jag hade en vision för hur det skulle vara, men jag tappade bort den medan vi satt och hittade på hur det skulle gå till. Ni hade idéer jag tyckte lät vettiga, för man kan tänka sig att det var så det skulle fungera, men egentligen var det inte riktigt så det skulle vara. typ. Jag kollrade bort mig, helt enkelt. Tanken var att det skulle vara såhär:

Utrustning du har från början ger ju litet bonusar. Två tärningar i strid för ett vapen, typ. Och plockar du upp elkablar och hittar ett kreativt sätt att använda dem i en konflikt så, visst, de ger en extra tärning.

Går du till lasthamnen och använder exolastaren i konflikten så får du fem tärningar.

Tanken är att bonusarna man får av utpostens teknologi är feta och gör rejäla skillnader. Men de är till för specifika saker. Du kan inte bara säga att du använder exolastarens kraftkälla för att överbelasta elnätet. Eller, det kan du, och du får kanske en tärning för det. Men exolastaren ger fem tärningar för att lyfta saker, och that's it. Vill du överbelasta elsystemet, då tar du dig till generatorn, för den ger sex extratärningar när det gäller el.

Det var så det var tänkt att funka. Inte en tärning här och två där.
 

Simon

Swashbuckler
Joined
10 Oct 2000
Messages
2,602
Location
Malmö/Stockholm
Re: [Utpost] Fängelsekomplexet vid slutet av unive

Genesis said:
Utrustning du har från början ger ju litet bonusar. Två tärningar i strid för ett vapen, typ. Och plockar du upp elkablar och hittar ett kreativt sätt att använda dem i en konflikt så, visst, de ger en extra tärning.

Går du till lasthamnen och använder exolastaren i konflikten så får du fem tärningar.

Tanken är att bonusarna man får av utpostens teknologi är feta och gör rejäla skillnader. Men de är till för specifika saker. Du kan inte bara säga att du använder exolastarens kraftkälla för att överbelasta elnätet. Eller, det kan du, och du får kanske en tärning för det. Men exolastaren ger fem tärningar för att lyfta saker, och that's it. Vill du överbelasta elsystemet, då tar du dig till generatorn, för den ger sex extratärningar när det gäller el.

Det var så det var tänkt att funka. Inte en tärning här och två där.
Ahaa, det var ju väldigt mycket bättre!

Men då har jag ändå ett förslag till hur man bestämmer vilka prylar som är etablerade på olika platser. För att bestämma det när man sitter och spånar fram utposten tillsammans är lamt. Det ska naturligtvis göras i spel. Som i Aliens! I lastrummet på skeppet sätter sig Ripley i en exolastare och lyfter tunga grejer, därmed vare bestämt att det finns en exolastare där som ger bonus när man... lyfter tunga grejer!

Alltså, förslaget är att man kan etablera en pryl, som rimligtvis kan finnas på platsen, och använder den på ett specifikt sätt som har betydelse i den scenen, mer eller mindre avgörande. När man har planterat en pryl och dess användningsområde på detta sätt så kan man sedan skörda nyttan av det längre fram, då man får fettobonusen du nämner om man använder prylen på dess givna sätt.

Hm?
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,786
Location
Göteborg
Re: [Utpost] Fängelsekomplexet vid slutet av unive

Simon said:
Det ska naturligtvis göras i spel. Som i Aliens!
Waah! Coolt! Det diggar jag stenhårt. Det finns en viss risk, dock. Dels finns risken att man introducerar en hel bunt grejor bara för att man kanske får användning av dem senare, vilket är töntigt. Dels finns risken att man när det är dags för konflikt först springer iväg och etablerar ett par praktiska saker. Men bägge dessa kan naturligtvis byggas bort med smarta regler.

Typ att man har bara en eller två föremålsetableringar per session, och att man delar upp spelet i en etableringsfas och en konflikfas. Kanske. Måste fundera på saken.

Dock är det synd att man blir av med sektionernas regelmässiga påverkan. Jag gillade sektionerna, men att definiera dem när man skapar utposten och sedan inte göra något med dem är lamt. Kanske blir kill your darlings här.
 

DeBracy

Eventuellt helt fantastisk
Joined
21 May 2003
Messages
5,731
Re: [Utpost] Fängelsekomplexet vid slutet av unive

Genesis said:
Typ att man har bara en eller två föremålsetableringar per session, och att man delar upp spelet i en etableringsfas och en konflikfas. Kanske. Måste fundera på saken.
Det är klart att man inte ska etablera saker mitt i en konflikt utan att det är nåt som får göras tidigare. Säger man dessutom att "ni får bara si eller så många tärningar på er att etablera grejer för" så är det ju ingen risk att man bara sprutar ut dem heller... men det där är din sak att dona med. Jag tänkte bara säga "coolt" och vara tråkig och länka till en AP om Geiger Counter på Story Games. Jag har för mig att det finns ganska exakt en sånhär mekanik där och att det i praktiken visat sig att man lätt snåla på att använda bonusarna där för man vill spara dem till senare. Om ditt klur om panikstridssystem ska till Utpost så verkar det förstås mer sannolikt att man lockas att använda dem tidigare.

Nåja. Länken var det (särskilt gillar jag grejen med att använda en karta och lägga upp tärningarna på): http://www.story-games.com/forums/comments.php?DiscussionID=6712
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,786
Location
Göteborg
Re: [Utpost] Fängelsekomplexet vid slutet av unive

DeBracy said:
Jag tänkte bara säga "coolt" och vara tråkig och länka till en AP om Geiger Counter på Story Games. Jag har för mig att det finns ganska exakt en sånhär mekanik där
Damn you, Jonathan Walton!

Om ditt klur om panikstridssystem ska till Utpost så verkar det förstås mer sannolikt att man lockas att använda dem tidigare.
Fast det är det inte.

särskilt gillar jag grejen med att använda en karta och lägga upp tärningarna på
Fan, jag hade ju till och med tänkt använda kartor när sektionerna var en viktig del av spelet.

---

Jag är fortfarande osäker på hur jag vill göra med det här. En del av mig vill fortfarande ha listor på coola grejor man kan placera ut i de olika sektionerna. Jag ser framför mig att man har en karta över sektionerna och har skrivit "Automatiskt försvarssystem, 7T" i en av delarna. Det kan man i och för sig fortfarande göra om man etablerar dem under spel.

Jag hade ju tänkt att Utpost skulle vara litet traddigt, med utrustningslistor och färdigheter och skit. Men det ser inte ut som om det blir så traddigt, i alla fall.

Ångest.
 

Christoffer

It's all pig.
Joined
18 Mar 2008
Messages
4,004
Location
Umeå
Re: [Utpost] Fängelsekomplexet vid slutet av unive

Varför inte låta spelarna introducera saker med bonusar bäst de vill, men ha en mekanik för att låsa upp användandet av dem. Ex utgör tärningarna träffpoäng. Då kan du få koola scener där man battlar monster och slem undertiden mekanikern försöker aktivera försvarssystemet i tid (och därmed få användning av automatiskt försvarsdystem 7T).
 

Nässe

Myrmidon
Joined
3 Jan 2006
Messages
3,607
Location
Malmö
Hmm, ja.

Har haft lite dåligt samvete för att jag inte postat någon kommentar....

Mest så att jag nite riktigt har något konstruktivt att bidra med. Svårt när man ilksom inte ser vad det bilr av grejerna i faktiskt spel. Kändes som som att det var ett bra sätt att skapa grund för drama och action. jag kommer på tusen och ett användningsområden för systemet, man kan ju spela nästan vad som helst, utifrån premisserna Utpost, Yttre hot, och inre dynamik/ konflikt... Nästan alla äventyr skulle ju kunna klämmas in där- på ett positivt sätt....

Sen tände jag inte så jättemycket på det där utrustningstänket, kanske för att det var oklart ännu, vet ej. Blir bara lite fundersam hur det fungerar i spel. I en film går det ju utmärkt att ha en person som använder en lastare och sen får man se när samma person klämmer ihjäl aliens med den lastaren. men jag blir orolig för att det styr friheten i rollspel på ett dåligt sätt. Rollspelsfiction fungerar ju inte på samma sätt med en plantering som man sedan cashar in- eftersom handlingen inte är genomtänkt och inte skapas ur ett fågelperspektiv där man ser slutet och början samtidigt (som när man skriver ett filmmanus). Känns lite krystat att trycka in en lastare i handlinegn bara för att den planterats där (om man inte ser det som en utmaning- att klämma in alla props i handlingen...). Tristr också om saker inte används... blir liksom lösa planteringar som inte används och det är ju pissigt... Kanske skulle man kunna koppla sakerna till hotet- som i Chock- en Guddur-aliens kan bara dödas av... vitlök och en lastare som gnids med jadestenar... Nu råkar just detta finnas i dessa tre rum. När aliensen kommer så måste ni ta er hit, och hit, och hit innan ni kan slå tillbaka... Nä, det är nog en kass idé...

Ett annat sätt att använda utrustning är att koppla det till status i gruppen. Den som har kontroll över detta, vapensystemet, har maktstausen i gruppen. Den som har kontroll över... Matsalen (?) har social status-makt i gruppen eller något sådant... Ja, lite luddigt

Fast jag kanske tänker för lite brädspel... Där kan det ju få finnas resurser som det är upp till spelarna att använda...

Ja, det där kanske ni redan har löst.

Angående spel och välja karaktär så kändes det förlamande att vara The teknisk Idiot... Så innan jag ger mig in i skyp-spelandet igen så tänker jag nog att Simon får hjälpa mig att få det där programmet att fungera först. Sen är jag hemst gärna med!

Så jag kan inte annat än heja på och säga- wohoo, det här ser ännu fetare ut än Oskrivna blad (vilket inte säger så lite...)

jag skulle gärna vilja testa med lite olika typer av hot och så och se vad som kan fungera, alltså inte bara våldshot...
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,786
Location
Göteborg
Jag har fortfarande ångest över det här. Till viss del håller jag med NilsH om etableringar. Källorna fungerar ju som etableringar, men där är en viktig skillnad att det blir spelarens eget ansvar att infria dem. I en etablering av mer allmän natur, som sektionsutrustning skulle vara, så kommer ingen enskild spelare att vara ansvarig för infriandet, och det kommer att innebära dåligt spel. Det kommer att inträffa tillfällen där ingen jobbar mot att få in etableringen, och det kommer att inträffa tillfällen där flera personer jobbar mot det, och sabbar för varandra. Det finns ett enda litet designproblem i Oskrivna blad som jag stör mig på, och det är att spelet har svårt att komma igång innan någon lägger ut den första intrigen. Detta är för att ingen har ansvaret för att det skall hända. Samma sak inträffar ibland i The Shab al-Hiri Roach, mellan scener. Eftersom ingen har ansvaret att hitta på en ny scen, utan vem som helst kan göra det, så segnar spelet till medan folk tittar på varandra och säger "Har du någon bra idé på en scen?".

Därför är jag tveksam till att införa en allmän etablering för utrustningen. Man kan lösa det genom att låta varje spelare etablera en bit utrustning och sedan är det samma spelare som får använda den i en konflikt, men det är så Källorna fungerar, och det vore onödigt med en till likadan mekanism, och det skulle bli onödigt många etableringar och kaos skulle uppstå. Rent generellt så känns det som om mönstret etablera-använd redan utnyttjas av Källorna, och utpostutrustningen skulle inte tillföra något. Då tar jag nog hellre bort den helt, om den inte funkar.

Men alternativet finns fortfarande att man får placera ut ett antal specialgrejor i utposten som man kan utnyttja. Fast jag börjar inse att det nog är en poänglös mekanism. Anledningen till att jag ville ha det från första början var ju för att sektionerna skulle få en mekanisk betydelse, så att utposten skulle kännas mer bekant, eftersom de skulle besökas om och om igen. Men det måste finnas betydigt smidigare sätt att göra detta på.

Så som det ser ut nu, efter att jag skrivit av mig, så kommer sektionsutrustningen att gå bort helt. Istället skall finnas någon mekanism för platser som motiverar att man har ett antal ställen som man "lär känna". Det finns ju redan favoritplatser i frågeformuläret, men frågan är om man skulle göra något i stil med "Personal sets" i PTA, eftersom frågeformuläret till stor del gjorts onödigt av Källorna, och kanske kommer att skrotas. Kanske.
 
Top