Nekromanti Utomstånde... någon?

Pontus Löf

Veteran
Joined
1 Feb 2001
Messages
176
Location
Stockholm
Min fråga lyder: Hur ser de icke-fansinläsande rollspelarna på fansin? Stavfelsmaraton inrullat i dasspapper eller skattkista full med rollspelsmaterial?

Skriver INTE på detta forum i egenskap av medlem i Runanredaktionen.
 

Kornella

Warrior
Joined
9 Feb 2000
Messages
271
Location
(Sverige)
Nu var det länge sedan jag spelade rollspel och kanske inte då kan anses vara en "rollspelare". Däremot kan jag berätta om mina erfarenheter.

Innan jag träffade min sambo som samlat på spelfansin hade jag endast köpt och läst tre st fansin. Innan dess hade jag endast bläddrat i olika fansin som låg lite avsides i Tradition. De första "kontakterna" var väldigt dåliga, nästan usla. Bilderna var anskrämliga och materialet var även det uselt, för att inte tala om larvigt. Jag kände att det var inget jag kunde använda mig av och de fansinen var knappast enligt mitt dåvarande tycke värda pappret de var kopierade på. Den åsikten hade jag om fansin i något år tills jag upptäckte ett väldigt påkostat fansin, nämligen Hypnosis. Artiklarna var utmärkta (jag tyckte tillochmed de var bättre än "proffsens"). Bilderna drog ner kvaliten en hel del, även om Rosenius bilder gjorde att de ändå fick godkänt. Efter det insåg jag vad fansin egentligen är (eller vad jag anser det är). Fansin är ett utmärkt och billig möjlighet att få inspiration till och nya möjligheter i sitt rollspelande.

Ändå köpte jag endast två ytterligare fansin. Detta berodde på att fansinen hade för brett innehåll, jag koncentrerade mig endast på ett spel åt gången.

Fansin kan helt enkelt hålla extremt hög kvalitet på artiklarna eller så kan de vara totalt värdelösa. Stavfelen har jag aldrig noterat som ett större problem (jag förstår trots allt vad som menar) och "proffsens" produkter kan till och med vara värre.

Där fansin oftast förlorar emot "proffsprodukter” är på illustrationerna. Många om inte de flesta fansin har så usla illustrationer att artiklarnas kvalitet (ja, även om de är jättebra skrivna) blir lidande, tragiskt nog. Ett annat problem jag själv ser med fansin är att det kan tendera till att vara för mycket injokes och larv, vilket kan bidra till att eventuella köpare ryggar tillbaka i tron om att det är för oseriöst.

Jag personligen anser att vi alla i vår hobby är amatörer (även de som kallas för ”proffs”) och fansinen är en viktig del av hobbyn, ett sätt för kreativa rollspelare att komma ut och visa vad de kan, och de kan ofta minst lika bra som de som publiceras kommersiellt. Dessutom har de flesta som anses vara ”proffs” idag, startat sin bana som medverkande i något fansin.

Tummen upp för fansin!

Kanske inte riktigt var vad du frågade efter, men lite kan det kanske hjälpa;).

Kornella


*
 

Warduke

Warrior
Joined
14 Jun 2000
Messages
297
Location
Enköping
Spännande fråga, hur ser de som inte läser fansin på dem? Hur ska de då ha en åsikt? Man måste väl ha någon form av inblick, erfarenhet, för att ha en meningsfull åsikt? Hur som helst tänker jag svara trots att jag läst en del fansin i mina dagar och även producerat en del. För referens skull är de jag har läst Runan, The Beholder och ett fåtal andra jag inte kan minnas namnet på just nu.
Det första som skrämmer mig är bilderna. Jag vet att det inte är lätt att hitta folk som är bra på att teckna och som är villiga att göra det gratis men jag ser hellre inga bilder än dåliga sådana.
Förutom bilderna brukar språket vara om inte dåligt så i alla fall bristfälligt korrekturläst och grammatiskt inkorrekt på sina ställen.
Viktigast av allt är dock att innehållet sällan håller hög standard; äventyr, recensioner, berättelser och vad annat lider alla av inkonsekvent uppställning, relevans för en bredare publik och bristande kvalité.
I spelprukter från spelförlagen kan man ofta finna mycket gott att använda i sina kampanjer men i fansinen får man leta länge för att finna något användbart.

Men detta är bara min åsikt. När jag själv gör mina fansin är det inte för att jag tror jag kan trollbinda min publik utan snarare för att förmedla det som jag vill att mina spelare ska känna till om mina kampanjer.
Jag tror också att med rätt redaktion så kan fansinen tävla mot de professionella utgivarna, men då behöver man de bästa av de bästa, och om man ändå kan få betalt för vad man gör, varför jobba gratis?

Warduke
 

Pontus Löf

Veteran
Joined
1 Feb 2001
Messages
176
Location
Stockholm
Förvisso kan de inte ha någon åsikt om de inte vet om att fansin existerar som fenomen, men det jag menade var de som bara hört talas om begreppet och kanske sett ett fansin i en butik.

Jag kan hålla med dig om att bildkvaliteten inte alltid är den bästa. Detta beror även - förutom nämnda skäl - på att fansinisters ekonomi inte tillåter tryck på ett riktigt tryckeri.

Språket kan jag dock inte hålla med om. Jag tycker att det finns fansin som är genomarbetade och har god textkvalitet. Det är inte heller svårt att åtgärda om fallet vore det motsatta. Ge polarna en utskrift, ge dem en överstrykningspenna och låt dem gå lös med pennan på alla felstakningar när de läser utskriften!

Vad jag tror är att många som inte regelbundet läser fansin tycker att fansin håller låg klass. Där har de fel!

--
Skriver INTE på detta forum i egenskap av medlem i Runanredaktionen.
 

[HSM]

Warrior
Joined
21 May 2000
Messages
350
Varför jobba gratis? Ja, det kan man ju fråga sig, men man kan inte heller komma ifrån det faktum att göra fanzines är kul - det är själva tidningsgrejen många brinner för, inte pengarna. Vidare är det nog så att det är väldigt få personer som har möjlighet att tjäna pengar på spelhobbyn i Sverige. Den är för liten helt enkelt, och rymmer definitivt inte alla duktiga skribenter och tecknare som finns. För en del blir fanzines ett alternativ, dvs ett sätt att få ägna sig åt det man brinner för.

- Hans
 
Top