Nekromanti Utmattning, återhämtning...

k7e9

Hero
Jo, återhämtning av utmattning som ämnet så vagt antyder...

I reglerna så återhämtar man ju 1 utmattning på 12 minuter, alltså 5 i timmen... Detta blir tråkigt för de som har 10 UK och har samlat på sig lite, då de kan springa runt med extratärningar väldigt länge, det försvinner 1 rad per två timmar...
Dessutom, en väldigt uthållig person återhämtar väl sig från fysisk ansträngning fortare än en person som inte är speciellt uthållig.

UK är för att förtydliga, UtmattningsKolumner...

På Rollspelssmedjan finns ju ett regelförslag som säger att:
Folk med 1-6 UK återhämtar 1 per 12 minuter (som reglerna är i grund)
7-8 UK återhämtar 2 per 12 minuter...
9-10 UK återhämtar 3 per 12 minuter.

Och eftersom min spelgrupp inehåller ettpar exceptionellt uthålliga personer (9 UK, typ) så har det vart aktuellt med återhämtningshastigheten... Dock tycker jag att återhämta 15 Utmattning på en timme är ganska mycket... Då återhämtar ju en med 10 UK 1½ rad per timme... Det e ganska brutalt...

Så jag funderade såhär:
En "normal" människa har 5 UK, därmed återhämtar han/hon en hel rad per timme (5 utmattning)...
Skulle man då inte kunna tänka sig att man återhämtar en rad per timme.

Vad tycker ni? Då skulle en med 10UK återhämta 10 på en timme o.s.v.
Ganska lätträknat, och hyfsat smidigt...
Vi har inte speltestat det än, men jag tror att det kan vara en idé... Någon som har egna erfarenheter av det här med återhämtning av utmattning... Eller egna modifieringar av reglerna...?

k7e9

Hero
Nej, tror inte det iallafall. Kan inte minnas att jag skulle ha läst det, kan ju ha missat det... Men tror inte det, jag har nästan kollat upp återhämtning allt för många gånger för att det skulle vara möjligt att jag missat det...
*kollar upp det igen*

Nej, reglerna säger:
1 utmattning (långtid) på 12 minuter... Det står inget om att det skulle modifieras pga. hur mycket UK man har...
Stridsutmattning återfår man med 1 per stridsrunda...

Men det som känns viktiga var Långtidsutmattningen, stridsutmattningen hade jag inte tänkt ändra på, då den försvinner relativt snabbt efter en strid...Dessutom hade det blivit ganska hårt att återhämta den mycket snabbare tror jag...

Jag glömde nog skriva det i första posten, att det var långtidsutmattning som var det intressanta... Men det framgick nog ganska väl av uträkningarna och så... Det var underförstått... :gremwink:

nordan

Swordsman
För att få det riktigt realistiskt kanske man skulle dela upp det i olika typer av utmattning, men det skulle bli för mycket regelbjäfs.

Till exempel kanske en lärd man orkar sitta uppe en hel natt och läsa, medan en större krigare som har betydligt bättre kondition skulle somna av.

Å andra sidan kanske en liten missla orkar hålla andan mycket längre än den lärde om de skulle ramla över bord.

Osv...

k7e9

Hero
Väldigt sant...
Dock var jag inte ute efter att skapa någon 100% realism... Jag bara satt och funderade över om det skulle kunna gå att ändra...

Som det vart nu, så har vi någon med 5 UK, som vart mer utmattad (haft fler extratärningar pga. utmattning) och en med 9 UK som har haft något färre extratärningar... Men när den med 5 UK har blivit av med all sin utmattning är den med 9 UK fortfarande utmattad...

Det känns inte rätt på något sätt. Känns faktist väldigt bakvänt att den som lätt blir utmattad är utmattad väldigt mycket kortare tid när de från början är lika utmattade, eller det till ock med varit så att den mer utmattningstålige vart mindre utmattad...

Avslagen_Cola

Warrior
Har faktiskt kört med detta system, vilket innebär att folk som har många UK blir grymt uthålliga! De kan marschera det snabbaste hur länge som helst i princip.
Därför tog jag bort regeln och körde det vanliga.

Min tolkning när en med färre tärningar är utmattad längre för att han har fler kryss utmattning är bara att han kan hantera sin utmattning bättre. Dock skulle det nog vara bra om man återfick fortare, fast tiraker och dvärgar blir för bra då, de kan klara för mkt.

Fast å andra sidan kanske man vill ha det så att en marsch utan grov packning är som söndagspicknick för dvärgar och tiraker och att de får problem först när de börjar bära på x2 och x3 av sin bärförmåga.

Sen när ämnet ändå är utmattning så undrar jag hur f*n en ridhäst kan ha 10 UK? Jag har inte äldsta monsterboken, så jag vet inte om hästar har samma sätt att räkna kolumner som tiraker eller om de bara har skrivit fel.

k7e9

Hero
Jag tror de har 10UK...
Men de kan bära sin bärförmåga*2 utan att de de får extra mycke utmattning eller vad det nu är... Kommer inte ihåg exakt...

Men jo, 10 UK ska dom nog ha... (Det är max för RPs, och de flesta monster och varelser...)
Tyckte du 10 UK var för mycke eller för lite förrästen?? :gremwink:

Avslagen_Cola

Warrior
Det är bara det att ridhästars (TÅL+VIL)/4 inte blir 10 utan lägre... Men räknar de kanske (TÅL+VIL)/3?

Sen så räknar de BF som STY+TÅL för att de är fyrfotadjur, men de får fortfarande nackdel om deras BF överskrids.

k7e9

Hero
Jusste jusste, tog och kollade upp det jag läst om hästa och BF, i Neogames FAQ... :gremtongue:

"En varelse kan bära upp till BF x2 utan svårighetsökningar. ...."
och så vidare... Men dom får fortfarande extra utmattning för att de bär över sin BF, nåja nåja... Det blir nog bra det... :gremtongue:

Mjo... Hur hästar räknar sina UK vet jag faktist inget om... De kanske är satta värden som "känns rätt" rakt av?? Ne, antagligen inte... Men Vilddjur och Bruksdjur har säkert svaret (när den modulen nu kan tänkas komma...)...

Avslagen_Cola

Warrior
Har ett litet förslag här som på ett sätt är ologiskt men ändå fyller sin funktion. Att en person som ska läsa hela natten kan välja att slå mot sin färdighet i Skrift istället för VIL utifall Skrift är högre när det gäller att hålla sig vaken. Eller nåt medelvärde. Eller Skrift/5 (avrundat nedåt) i plusmodifikation till VIL.

dream

Hero
Man borde kanske se på reglerna på detta sätt istället:
En person med många kolumner är uthålligare i den meningen att han får mindre svårighetsökning när han t.ex. färdas långt än en person med få kolumner. Isf är det inte alls orimligt att det tar lika lång tid för dem att återhämta utmattningen - den uthållige börjar ju på en lägre svårighetsökning...

Exempel.
Kalle (UK 4) och Olle (UK 8) ska gå Skåneleden från Ystad till Tollarp. De får båda fyra Långtidsutmattning per timme. Vi kontrollerar deras status efter tio timmar (40 långtidsutmattning) då de slår läger:
* Kalle har kryssat i fem rader vilket ger honom en svårighetsökning på +Ob2T6. Denna kommer att finnas kvar i 48 minuter varefter den sänks till +Ob1T6. Den senare ökningen i sin tur kommer att finnas kvar i 96 minuter. Därefter tar det ytterligare 96 minuter innan han är helt återställd. Totalt tar det honom 240 minuter att bli av med sin långtidsutmattning.
* Olle har kryssat i 2 hela rader och en halv, vilket ger honom en svårighetsökning på +Ob1T6. Denna kommer att sitta i i 48 minuter varefter han inte längre har någon utmattning. Däremot tar det honom lika länge som Olle att bli av med sina kryss - totalt 240 minuter.

Tolkning: Olle och Kalle gör ju lika mycket. Därför får de lika många kryss och därför tar det lika lång tid innan de är helt återställda. Olle är däremot bättre på att agera trots att han är trött, därför får han mindre svårighetsökning. Man måste tänka på att medan Olle kanske ligger kvar på +Ob1T6 i ökning väldigt länge så är Kalle nere och nosar på +Ob3T6 (han är helt utmattad enligt mitt sätt att se det). Olle har alltså redan en stor fördel...

Avslagen_Cola

Warrior
Håller med här, det blir för överdrivet om man återhämtar fort även om det låter bra till en början.

Och när det gäller alkohol.... Tja, egentligen tycker jag att man borde tänka logiskt så att en trukh inte kan dricka sig full på vanligt öl då hans kropp inte kan innehålla så mycket vätska. Sätt lite begränsningar, en trukh kan inte hälla i sig 18 stop öl på en timma helt enkelt. Detta gör det nödvändigt att köpa typ svarta draken om man vill däcka som trukh. Men om man väl däckar med 10 UK.... då tar det tid att återhämta sig. En person med låg UK har helt enkelt inte samma möjlighet att ta ut sig och slita ner kroppen som en person med 10 UK. Det är iaf så jag ser det.