Jo, återhämtning av utmattning som ämnet så vagt antyder...
I reglerna så återhämtar man ju 1 utmattning på 12 minuter, alltså 5 i timmen... Detta blir tråkigt för de som har 10 UK och har samlat på sig lite, då de kan springa runt med extratärningar väldigt länge, det försvinner 1 rad per två timmar...
Dessutom, en väldigt uthållig person återhämtar väl sig från fysisk ansträngning fortare än en person som inte är speciellt uthållig.
UK är för att förtydliga, UtmattningsKolumner...
På Rollspelssmedjan finns ju ett regelförslag som säger att:
Folk med 1-6 UK återhämtar 1 per 12 minuter (som reglerna är i grund)
7-8 UK återhämtar 2 per 12 minuter...
9-10 UK återhämtar 3 per 12 minuter.
Och eftersom min spelgrupp inehåller ettpar exceptionellt uthålliga personer (9 UK, typ) så har det vart aktuellt med återhämtningshastigheten... Dock tycker jag att återhämta 15 Utmattning på en timme är ganska mycket... Då återhämtar ju en med 10 UK 1½ rad per timme... Det e ganska brutalt...
Så jag funderade såhär:
En "normal" människa har 5 UK, därmed återhämtar han/hon en hel rad per timme (5 utmattning)...
Skulle man då inte kunna tänka sig att man återhämtar en rad per timme.
Vad tycker ni? Då skulle en med 10UK återhämta 10 på en timme o.s.v.
Ganska lätträknat, och hyfsat smidigt...
Vi har inte speltestat det än, men jag tror att det kan vara en idé... Någon som har egna erfarenheter av det här med återhämtning av utmattning... Eller egna modifieringar av reglerna...?
I reglerna så återhämtar man ju 1 utmattning på 12 minuter, alltså 5 i timmen... Detta blir tråkigt för de som har 10 UK och har samlat på sig lite, då de kan springa runt med extratärningar väldigt länge, det försvinner 1 rad per två timmar...
Dessutom, en väldigt uthållig person återhämtar väl sig från fysisk ansträngning fortare än en person som inte är speciellt uthållig.
UK är för att förtydliga, UtmattningsKolumner...
På Rollspelssmedjan finns ju ett regelförslag som säger att:
Folk med 1-6 UK återhämtar 1 per 12 minuter (som reglerna är i grund)
7-8 UK återhämtar 2 per 12 minuter...
9-10 UK återhämtar 3 per 12 minuter.
Och eftersom min spelgrupp inehåller ettpar exceptionellt uthålliga personer (9 UK, typ) så har det vart aktuellt med återhämtningshastigheten... Dock tycker jag att återhämta 15 Utmattning på en timme är ganska mycket... Då återhämtar ju en med 10 UK 1½ rad per timme... Det e ganska brutalt...
Så jag funderade såhär:
En "normal" människa har 5 UK, därmed återhämtar han/hon en hel rad per timme (5 utmattning)...
Skulle man då inte kunna tänka sig att man återhämtar en rad per timme.
Vad tycker ni? Då skulle en med 10UK återhämta 10 på en timme o.s.v.
Ganska lätträknat, och hyfsat smidigt...
Vi har inte speltestat det än, men jag tror att det kan vara en idé... Någon som har egna erfarenheter av det här med återhämtning av utmattning... Eller egna modifieringar av reglerna...?