[Utmaning] Köpfritt 2026

Rangertheman

Myrmidon
Precis som tidigare år går den frivilliga utmaningen ut på att spela mer, och konsumera mindre. Reglerna som @Christoffer drog upp i begynnelsen är dessa:
  • Inga rollspel eller brädspel får köpas om de inte ingår i listan som du själv sätter upp med undantag (max tre st).
  • Spel som undantas måste vara rätt specifika och kan inte gälla en hel linje av spel.
  • Det är själva transaktionen av ett köp som räknas, så en gammal kickstarter som droppat ner eller en beställning som ligger och väntar på att den ska bli komplett för att skickas räknas inte.
  • Gratisspel eller gåvor är såklart undantagna om det inte sätts i system att köpa och ge bort spel till varandra.
Jag misslyckades litegrann 2024 och alldeles fullständigt 2025. Men jag känner på mig att 2026 är mitt år :D

Mina undantag för 2026:
  1. Drakar och Demoner: Trudvang
  2. Marius Storfots sista plundring (DoD)
  3. Symbaroum 1.5 (kommer troligtvis inte att backa den, men sätter upp den som frikort för säkerhets skull)

Jag har klarat mig på tre texter (som jag lovade mig själv) i år.

Ställer upp 2026, men ger mig själv tre undantag.

Lämnar det öppet vilka dock, det skulle kunna bli att jag spelleder 5e 2026 och då behöver jag kunna köpa DMG och MM, annars blir det nog några OSR-verk som inspiration för eget skapande.

Jag är på, har två kampanjer som går i hamn så då har tillfälle att spela igenom lite backlog. Ger mig de tre undantag som vilket verkar vara kutym (Kanske Trudvang, Mythic Bastionland ifall tomten inte är snäll och något jag inte kan leva utan.

Last edited:
I år misslyckades jag och köpte 3 spel utöver min lista. Nu är ekonomin som den är så det kommer kanske att gå lättare att hålla denna gången.

• Symbaroum 1.5 på svenska
  • Svärdets Sång: Alderland
  • -
Än så länge finns inga planer att släppa Symabroum 1.5 på svenska, men jag har den på listan ifall.
Jag är bara intresserad av Svärdets Sång Alderland om jag också kommer kunna köpa allt tidigare material, i vilket fall jag kommer misslyckas med denna utmaning.
Jag lämnar den sista öppen då jag inte kan komma på något mer jag är taggad på just nu.

Som vanligt lämnar jag det öppet att alla köp som görs på Gothcon inte räknas.

Jag "misslyckades" genom att jag köpte och spelade två av tre spel jag haft på min bucket list i mer än 20 år.
  • Little Fears
  • Paranoia
  • Itras by (ej spelad)
Itras by fick jag tag på för att jag gjorde en Norge-resa eftersom den inte går att få tag på utomlands. Insåg en månad senare att jag borde ha köpt Draug också.

Spontanköpte och spelade:
  • Shadowrun Anarchy 1ED
  • Köpte även 2ED vilket jag kommer att spela nästa år
Så egentligen inget misslyckade, eftersom jag fick spela dom också. Jag har min ståndpunkt att jag inte köper spel om jag inte kan se mig själv spela dom inom tre månader.

---

Nästa år blir det Mutant Chronicles: City Blues (som jag redan hoppas kan släppa saker till) och kanske några små indiespel i efterforskningssyfte i hur man kan skriva rollspel som en procedur.

Jag fortsätter med min egna variant med att sikta på under 2000kr.

Under 2025 backade jag arkand/magi boken till DoD och nu spelleder jag DoD för en grupp för yngre. Köte det nya starter set till One Ring. Har en plan att spellleda den under början av nästa år.

Har inte köpt Ereb Altor än men det blir nog så vilket spräcker budgeten i så fall men det skulle förmodligen spelas eftersom jag har en kampanj pågående redan och om jag skulle dra ihop en gammal grupp igen så skulle det passa utmärkt. Arkand och Ereb skulle nog tllsammans ge mig massor av material utspelar sig nära vatten.

Har inget emot att spräcka budgeten bara jag köper saker som används.

En bra köpfri sak är att jag har lånat och läst lite rollspel från biblioteket under 2025.

Med undantag från crowdfunders som kommer anlända under året så har jag tre saker jag tänkt köpa/backa:
  • Luna City Blues
  • Scenarioguiden till Kutulu
  • The Music of the Spheres is Chaos till Dungeon Crawl Classics Silent Titans till Into the Odd
Får se hur det går, jag brukar inte köpa särskilt mycket.

Last edited:
Jag har misslyckats kapitalt 2025. Jag tror dock 2026 kan gå bättre, då jag dels redan har köpt det mesta i min backlog (som Unknown Armies 3ed Deluxe Edition, Itras by – tack @Rickard som ombesörjde detta inköp! – samt KULT DL-boxen + äventyr i sin nya svenska utgåva), och dels backat flera KS som räknas till 2025 även om de kommer nästa år, t.ex. flera nya KULT-böcker och Cosmic Dark.

Nästa år vet jag egentligen inget jag är säker på att jag kommer att köpa, men avser kika på följande – om det blir köp beror på vad jag tycker när jag ser de färdiga produkterna:

- Luna City Blues
- Trudvang
- Symbaroum

EDIT: Jag kommer även att kika på Operation Reset. Det blir då ett spel för mycket, men det är kanske ok om jag bara köper tre av dem ;-) Det jag är mest tveksam till att ha med på listan, om jag måste krympa den till tre spel, är Symbaroum, då jag vill ha det spelet på svenska, inte engelska.

Last edited:
Jag gillar ansatsen att spela mer och köpa mindre men liksom tidigare år tänker jag göra min egen tolkning av utmaningen. Min ambition kommer att vara att spelsamlingen inte ska växa. För varje spelprodukt jag köper eller får ska jag därför också sälja eller ge bort en produkt. Undantagen är I reptilmännens klor och Järnringen som jag saknar i min Mutant-samling, samt Into the Odd som jag länge tänkt införskaffa i Ligans fina version. Sannolikt kommer jag även att köpa Magiboken och Arkand till DoD. För övrigt börjar det där med att sälja eller ge bort spelprodukter bli knepigt. I år har jag sålt bort en hel del dammsamlare så samlingen har krympt med drygt 40 böcker och boxar. Det innebär att jag inte har så värst mycket kvar som jag vill göra mig av med. Western III lär dock inte komma till spelbordet och inte heller Twilight 2000 så där kan jag skapa lite utrymme.

Back