Nekromanti Utdrag från magikapitlet [EDoD]

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,512
Location
Helsingborg
ur magikapitlet said:
<div style="font-size: 1.4em; font-weight: bold;">Galenskapen</div>
Magin är dock inte dig helt till gagn. Den förändrar ditt liv, då flödena som du styr för att vrida om verkligheten till sist förvrider din egen verklighet. Det här är något som vi vet om drabbar alla magiker. Hehe, titta inte på mig sådär, för jag har klarat mig undan från det. Men tänk dig själv, allting som vi utsätts för ger oss små egenheter. Magin är inget undantag. Världsförvängningen är i regel besläktat med den sorts magi som magikern oftast utför, där en illusionist kan börja hallunicera eller i ett extremt fall som jag hört talas om, själv började leva i sin egenpåhittade värld.
<div style="font-size: 1.4em; font-weight: bold; margin-top: 0.4em">Frammaning</div>
Så vad är då dessa magiflöden som jag ständigt talar om? Det är svårt att förklara, men jag kan säga att det är som snören som lagts kors och tvärs utmed jordytan. De kan variera i storlek från mansbredd till extrema bredder på flera meter. Varför de finns är osäkert, men den mest vedertagna teorin är att de finns för att hålla saker samman och ge det en kontinuitet. Det är magilinjerna som gör att trädet sitter fast i marken och växer uppåt. Att löven faller sakta nedåt mot marken, istället för att kanske förvandlas till föremålet som de faller mot eller flyga iväg åt sidan för att sedan explodera. Ja, precis. Även med linjer närvarande så kan man ändra så att ett träd uppför sig på det sättet. Det är det som kallas för magi, du vet. Hehe.
Om det finns områden där magin inte flödar igenom? Jo, men... Ja, du har rätt. Kaos råder där. Men... Vänta nu. Gå inte händelserna i förväg. Låt mig berätta på mitt sätt. Det finns magidöda områden, som har orsakats av någon magirelaterad katastrof. Men magilinjerna strävar efter balans så år efter år så krymper dessa områden, allt eftersom magiflödena flyttar på sig för att fylla ut tomrummet. Balansutjämningen kan magiker utnyttja genom att exempelvis bygga ett torn. Då brukar i regel en magilinje resa på sig för att strömma igenom tornet och på så sätt får magikern tillgång till sin egen linje.
För du ska veta att linjerna inte är precis jämns med marken. De tar hänsyn till så stora geografiska och eventuellt astrala områden att de kan ha sjunkit genom jorden eller finns uppe i luften. Därför är det också väldigt sällsynt att två av dessa linjer korsar varandra. När de gör det så blir det en större ansamling av magi som brukar kallas för maginoder. Du kommer att erfara att det är mycket lättare att bruka magi på dessa ställen. Maginoderna kan uppkomma naturligt i och med att flöderna ständigt rör på sig i ett våglikt mönster men kan även skapas på konstjord väg genom att uppföra tornlika byggnader.
Magilinjerna kan även flyttas med magi genom att de spänns likt en bågsträng. Det är i regel kraftfulla besvärjelser, så därför är det sällan som du ser en magiker flyga eller färdas långt, långt ner i underjorden. Men det är så du frammanar magiflödets kraft. Likt en flod kan du inte stoppa flödet och tvinga det gå mot sin riktning. Det är något som ingen människa kan klara av, men däremot så kan du styra flödet dit du vill genom att låta det strömma genom din kropp. När du gör det, så får du även makten att påverka flödets inverkan på världen.
<div style="font-size: 1.4em; font-weight: bold; margin-top: 0.4em">Fluxvärde (FV)</div>
Men det är olika svårkontrollerat beroende på vilken sorts effekt som du är ute efter att skapa. Något existerande är lättare att ändra på än att skapa det. Det är exemelvis lättare att kväva raseri än att skapa det. Därutöver är det också lättare att påverka det fysiska än det mentala. Att skapa en eld är lättare än att skapa raseri.
<div style="font-size: 1.4em; font-weight: bold; margin-top: 0.4em">Kraftpoäng</div>
Ju kraftfullare du vill att magins effekt ska vara, desto mer måste du släppa dess flöde genom din kropp. Du kommer känna hur flödet sliter i dig; likt ett trasigt segel slits för vinden. Det tär på dig och gör dig utmattad. Svett kan komma att brista fram på din panna. Darrningar far genom din kropp. Du hör dina egna hjärtslag medan du försöker hålla flödet i styr. Är du inte försiktig så kan du helt slitas sönder.
I många fall kommer du bara falla omkull helt utmattad men magiker kan även dö utav detta. När kamraterna trott att magikern endast svimmat så har de upptäckt att det endast funnits ett tomt skal kvar på marken. En del dödsfall har haft mer synliga effekter där magikern börjat brinna, där dennes inneboende kraft har flytt upp mot skyn, där marken har vittrat runomkring denne eller där magikern en gång stod fanns bara dennes astralkropp kvar, som sedan lösts upp med vinden.
/Han som delger ett första utkast, men tar inte med regelbiten
 

Feuflux

omjonasson.se
Joined
8 Jan 2001
Messages
4,981
Location
Linköping
Blandar du "berättelseförklaring" (som de två första bitarna) med "regelförklaringar". Du ska nog markera det som "berättas" för den som läser ditt rollspel med kursiv stil, annorlunda vänstermarginal eller whatever så man tydligt ser vad det är. Iaf om du varierar förklaringssätten ofta.

Sen gillar jag inte hehe-andet eftersom det känns som en typisk Feuflux-förklaring, dvs "det här spelar inte så stor roll egentligen så förklarar slarvigt och ser glad ut och skiter i om det går fram". :gremsmile: Magi är ju... magi. Om nån förklarade det hafsigt (med hehe-ande) för mig så skulle jag be nån annan förklara. Antar dock att oddsen att jag hamnar som magilärling irl är rätt liten. :gremtongue:
 

Johan K

Gammal & dryg
Joined
22 May 2000
Messages
12,401
Location
Lund
Jo, jag gillar att du skriver det hela i berättartext. Allt känns lite mer levande då, om jag ska vara ärlig.
Det som jag gillade mest är att den där grejen om galenskap. Känsn som det är en bra grej at sänga in, på nått sätrt så blir man ju påverkad av det man gör. Oavsett vad man pysslar med.
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,512
Location
Helsingborg
"Blandar du 'berättelseförklaring' (som de två första bitarna) med 'regelförklaringar'. Du ska nog markera det som 'berättas' för den som läser ditt rollspel med kursiv stil,"
Jag kapade bort alla regelförklaringar som kommer efter den löpande texten och regeltexten är än så länge i kursiv stil, tills jag vet hur jag ska göra med formgivningen av dokumentet.

Jag har en tendens att glömma glömma lärare till lärling-vinkeln och därmed kan de komma att bli rätt stelt förklarat, vilket du något omedvetet antydde att de två sista rubrikerna blev. Jag använder ju du-form i övriga kapitel också så just berättargrejen kanske inte blir så tydlig? Skrockandet har jag för att ge det en personlig touch, men jag antar att jag får ta bort det. Stör mig lite på det själv eftersom bryter upp läsandet.

/Han som själv inte tyckte att han fick något bra flyt i andra rubriken
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,512
Location
Helsingborg
"Jo, jag gillar att du skriver det hela i berättartext. Allt känns lite mer levande då, om jag ska vara ärlig."
Det jag vill eftersträva är att man börjar fantisera om egna effekter medan man läser och en levande text är lättare att bli levande i någons huvud. Det inbillar jag mig i alla fall. :gremsmirk:

"Det som jag gillade mest är att den där grejen om galenskap."
Ja, jag ville ett sätt att få magikerna att bli personliga med den magi som de handskas med. Dessutom så är galenskapen en begränsning för de annars rätt mäktiga magikerna. Det är ett litet orosmoment. Man vill inte bli bättre efter ett visst stadie eftersom man börjar upptäcka vad magin gör med en. Hmm, borde reflektera det i texten på något sätt. Mentalistelementarmagikern som berättar historien hade jag tänkt ska ljuga om att han inte är påverkad, men det ska märkas senare i texten. En tanke jag hade var att man i slutet av kapitlet inser att han inte pratar med någon annan än sig själv. Men det borde finnas ballare idéer.

/Han som ska läsa lite fler böcker om hur man kan förbättra sitt skrivande
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,512
Location
Helsingborg
Här är reglerna som jag skrivit än så länge. "Effekt" är det tärningen visar vid ett tärningsslag. Kraftpoäng är som PSY-poäng, förutom att alla individer har 25 kraftpoäng.

Regler: Närhelst magi yttras i området eller det finns ett magiskt föremål i närheten så ska ett Svårt Vaksamhetsslag eller ett normalt Magiskoleslag göras. Lyckas slaget så uppfattar personen magin någon av effekterna som beskrivs ovan. Avståndet som en besvärjelse kan upptäckas 100 meter för var kraftpoäng som förbrukas på besvärjelsen Får magikern en Effekt på 7 eller mer så kan denne även känna igen vem det är som har lagt magin om denne varit med när magikern besvärjat tidigare, då alla besvärjelser märks av ett personligt sigill, precis som alla människor har en egen lukt och eget fingeravtryck.



- - -



Regler: En magiker kan starta en duell inom Psyke meter, om denne vet sitt offers exakta position. En magiduell fungerar precis som en strid, men där Magiskolan används istället för en Kampfärdighet, där Psyke används vid eventuella grundegenskapsslag och där kraftpoäng förloras istället för skadepoäng. De magiskolor som magikerna behärskar blir klart för den andre direkt när duellen inleds. Kritiska skador kan innebära att magikern stryper tillgången för magin på sin motståndare lika många minuter som anfallarens Psyke.



- - -



Regler: När en magiker uppnått ärkemagikerstatus med Magiskola 17 eller högre, så får denne ett utmärkande karaktärsdrag. Uppmuntra spelaren till att ta ett drag som ger magikern mer karaktär. En animist kan exempelvis skapa ett känslomässigt förhållande till en växt, en elementarmagikers personlighetsdrag ändras efter sitt element, häxans utseende förändras till att se ut som sagornas häxor, nekromantikern kan börja lukta dött eller se ut mer som ett lik med mera. Det behöver dock inte vara knutet till magiskolan, utan magikern kan utveckla fobier eller andra personlighetsstörningar. Till och med världsuppfattningen kan förvrängas, som att denne slutar att se färger, tror alla har vättar som följer efter dem eller att magikern ständigt börjar prata med någon inbillad person. Ta något som har funnits i rollpersonens vardag och gör så att det blir något utmärkande för magikern. När magikern nått FV 20 i sin Magiskola så bör denne få en egenhet så kraftig att den ständigt gör sig påmind.



- - -



Regler: När magikern befinner sig på en maginod, så sänks Svårighetsgraden för alla besvärjelser ett steg.



- - -



Regler: Alla besvärjelser har ett Fluxvärde som anger hur svår besvärjelsen är att lära sig. En besvärjelse i en magiskola kostar lika många erfarenhetspoäng att köpa som dess Fluxvärde och du kan maximalt spendera lika många erfarenhetspoäng på besvärjelseköp som ditt färdighetsvärde i Magiskola.



- - -



Regler: En stabil besvärjelse ger aldrig några kraftpoäng alls, men magin är nyckfull och kan vrida sig ur ditt grepp. Besvärjelsen ger alltid lika många kraftpoäng som dess Fluxvärde, men denna kostnad sänks med färdighetsslagets Effekt.



- - -



Regler: För var influens som läggs till en besvärjelse så ökar kraftpoängsförbrukningen med tre. Detta gäller endast om magikern lyckas gripa tag om magiflödet, alltså om denne lyckas med färdighetsslaget.
/Han som nog får omformulera sig lite men annars är det här ungefär ett regelstycke per rubrik
 

Johan K

Gammal & dryg
Joined
22 May 2000
Messages
12,401
Location
Lund
Det jag vill eftersträva är att man börjar fantisera om egna effekter medan man läser och en levande text är lättare att bli levande i någons huvud. Det inbillar jag mig i alla fall.
Jopp, så är det för mig iaf. Sådana texter samt nån/några bilder ger mig en välldans bra bild av vad man vill få fram. Är åxå lite mer roligare att läsa än en klinisk regeltext om magi.

En tanke jag hade var att man i slutet av kapitlet inser att han inte pratar med någon annan än sig själv. Men det borde finnas ballare idéer.
Varför skulle det inte funka ??
Jagmenar, att tillslut komma till insikt att man blivit påverkat kan ju bli nog så intressant att läsa ur det perspektivet. Så för min del så får du gjärna skirva mer om detta !
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,512
Location
Helsingborg
Den berättarmässiga biten är klar nu och finns att beskådas på hemsidan (filen "Magiundervisning"). Det finns också en onlineversion för den intresserade, men på hemsidan finns också en ljudfil där jag läser ett utdrag från magikapitlet. :gremsmile: Mycket nöje.

/Han som har besvärjelserna kvar att skriva och sedan är det speltestdags
 
Top