Jarl
Hero
Krille said:I fornengelska var ordet för människa "man", ordet för män var "wæpenman"
Var det inte "wermann" (där den första delen finns kvar i "werewolf")?
Krille said:I fornengelska var ordet för människa "man", ordet för män var "wæpenman"
Jarl said:Krille said:I fornengelska var ordet för människa "man", ordet för män var "wæpenman"
Krille said:Jarl said:Krille said:I fornengelska var ordet för människa "man", ordet för män var "wæpenman"
Det finns många olika antonyma betydelser av "wer". En har med försvar att göra, och det kan vara den som den första "werman" skulle kunna åsyfta även om jag inte har hört den förut.
En annan är mer i betydelsen "person", och det är den vi hittar i "werewolf". Den betydelsen återfinns också i exempelvis wergild eller mansbot, som även kvinnor hade, och sceawere eller åskådare (bokstavligt "seende person"). Jag tror dock inte att det är den betydelsen som finns i "weremann", då det bokstavligen skulle bli "person-person".
Jarl said:Krille said:Jarl said:Krille said:I fornengelska var ordet för människa "man", ordet för män var "wæpenman"
Det finns många olika antonyma betydelser av "wer". En har med försvar att göra, och det kan vara den som den första "werman" skulle kunna åsyfta även om jag inte har hört den förut.
En annan är mer i betydelsen "person", och det är den vi hittar i "werewolf". Den betydelsen återfinns också i exempelvis wergild eller mansbot, som även kvinnor hade, och sceawere eller åskådare (bokstavligt "seende person"). Jag tror dock inte att det är den betydelsen som finns i "weremann", då det bokstavligen skulle bli "person-person".
Nu blire ju väldans OT, men vad jag hört av både lärare och wikipedia så är det tvärtom, att just "wer" betyder "man" (manligt kön) och "man" är människa/person. Därav "werman" som "manlig-människa".
Dnalor said:Pronomenet "man" är besläktat med substantivet "man", ja. Dock har substantivet först senare i historien fått den exklusiva betydelsen "människa av manligt kön" som det har idag. Historiskt sett har det det använts mer allmänt om människor, som man fortfarande gör i Engelska ("mankind" osv).