Nekromanti Utökade stigman

Kotaka

Veteran
Joined
15 Mar 2016
Messages
50
Jag har suttit och funderat på om man kunde göra korruption till något mer tveeggat istället för enbart negativt. Jag tror det har diskuterats lite tidigare, bl.a. listan med Afflictions på ordomagica.com är väldigt bra men även den saknar förmågor och krafter. Vad jag funderar på är om det vore kul med ett system som skulle kunna ge användbara förmågor i form av särdrag eller mutationer. Dels för en tydligare manifestering av styggelsen men också för att skapa lite mer intresse kring att leka med elden så att säga.

Jag har svängt ihop en kort lista med ett par varianter med utgångspunkt i ordinarie stigman samt inspiration ur Dark Heresy's tabell på mutationer. Jag vet inte hur det ska skötas regelmässigt, kanske får man slå Viljestark när man går över sin tröskel och ett misslyckat slag gör att man rullar på en mutationstabell istället för att se till de ordinarie stigman som finns.

-Länk till lista-
Tankar och synpunkter välkomnas!
 

Kotaka

Veteran
Joined
15 Mar 2016
Messages
50
Ämnet verkar ha försvunnit helt från ämneslistan på forumet via någon bugg. Kanske en bump löser saken...
 

Opoopo

Veteran
Joined
12 Mar 2015
Messages
159
Det här tyckte jag var svinbra faktiskt. Ett tema är ju just att korruption är lockande och ger makt, att det finns kulter som ägnar sig åt att leka med mörkret men hittills har det knappt funnit något spelmekaniskt som speglat det, förutom vissa svartkonstbesvärjelser. Det här är för mig att föra spelvärlden och det spelmekaniska närmare varandra.
 

Kotaka

Veteran
Joined
15 Mar 2016
Messages
50
Tack, kul att det finns intresse!

Risken är väl bara att man tappar mystiken om man konkretiserar för hårt. Och personligen känner jag nog att vissa av mina förslag ger för mycket serietidningskänsla. Det jag vill ha är egentligen behållandet/förstärkandet av mystik ihop med spelmekanik som gör stigman relevanta, men också i någon mån användbara. Kanske ska man hålla sig till mer subtila spelmekaniska effekter (inte påträngande fysiska mutationer som vingar och ödletungor) och kombinera med en rollspelsmässig effekt som de i Afflictions...
 

Zyx Zoismos

Veteran
Joined
3 Jan 2019
Messages
9
Jag är nog för grön i spelet men jag har inte fattar vad en svartkonstnär tjänar på korruptionen.
Så det kanske finns behov av möjlig uppsida för det.

Nu har jag medvetet undvikt att läsa på om annat än det min karaktär bör ha koll på så det kan vara en dum frågeställning.
 
Top