Varulv [USCSS Wrnu] Runda 5

fjodorsenuba

Krigarpoet
Joined
2 Nov 2020
Messages
992
Efter en snabb omröstning så släpar ni den apatiska Xyas till nödskeppet och sätter honom i kryostas. Hellzon behåller också eldkastaren efter enhälligt beslut.

(Kryostas: Xyas, Undersökning: ingen, Eldkastare: Hellzon)

Efter nattens händelser så möts ni återigen upp på kommandobryggan. Vimes saknas.
Sömnbristen börjar kännas rejält nu.

Brother-2 indikerar att ni har 2 dagar med syre kvar och att nödskeppet kan ta emot en ny att sätta i kryostas.



Runda 5 avslutas den 14/5 kl 21:00 (obs kortare rundor nu för att stressa på lite)



Rummen på USCSS Wrnu:

Varje natt måste du välja att uppehålla dig i något av följande rum via PM:
1. Kommandobryggan, ger en extra röst nästa omröstning (inom en valfri kategori)
2. Labbet, här kommer den som undersöks uppehålla sig men kan inte göra något. Man kan operera en infekterad till frisk, dock ej den som undersöks nu, och max en per kväll (kräver att en opererar och en opereras).
3. Korridorerna, får välja ett rum som de kan titta in i och se vilka som är där under natten
4. Förrådet, fylla på eldkastaren.
5. Maskinrummet, förlänga syret med ytterligare en dag, max en dag per kväll.

Övriga rum och nödskeppet kan ni ej vara i.

Ni kommer får olika information beroende på vilka rum ni befunnit er under natten.
Om ni inte skickar in något så kommer det slumpas vilket rum ni går till.









Röstning:
Röster skrivs så här (gärna på egen rad eller post för extra tydlighet):

Kryostas: @fjodorsenuba
Undersöka: @fjodorsenuba
Eldkastare: @fjodorsenuba

Vid oavgjort på kryostas och undersökning så kommer de inte ske. Vid oavgjort med eldkastaren behåller den som senast hade den.


Status inför runda 5
@Sidd
@Vimes - saknas
@Basenanji - i nödskeppet (ute ur spel)
@Xyas - i nödskeppet (ute ur spel)
@Hellzon
@Impetigo - i nödskeppet (ute ur spel)
@Martin3 - dödad av xenomorph
@Stövelkatten
@Empiricus - dödad av infektion
 
Last edited:

Sidd

”Bybo”
Joined
13 Dec 2016
Messages
3,502
Location
Oktoberlandet
Då är vi bara tre kvar.
Är alltid lika förvånat lättad över att ha överlevt en natt till på det här rymdskeppet.

Jag träffade Vimes i Labbet som sövde ner mig inför operationen.
Därefter vaknar jag med nyopererad bröstkorg som verkar lyckad och det är blod över hela mig.
I en glasbehållare är en parasit och Vimes syns inte till.

Jag var alltså infekterad av nån slags parasit (face hugger) och måste nu anses som frisk.
Jag är nu ett säkert kort att få krypa ner i Kryostasen.
Men om ni har andra önskemål kan jag låta nån av er krypa till kojs (bara ni inte är infekterade) så slåss jag mot Xenomorphmonstret till slutet.
Men då vill jag verkligen ha Eldkastaren.

Undrar vart @Vimes blev av, jag har faktiskt ingen aning?
Jag tror inte en Xenomorph har varit här. För tydligen genomförde han operationen och om en Xenomorph därefter anfallit och dragit iväg med honom så skulle väl jag också nog dödats.
Alltså har han stuckit nånstans själv eller så har nåt annat hänt.

Vad har ni att rapportera från era nattliga aktiviteter?

Jag kan gå till Maskinrummet en sista gång för att fylla på syre.

”Eder kära rymdkamrat Sidd”
 

Hellzon

Långsamma Vargen
Joined
22 Jan 2002
Messages
2,440
Location
Köping
Det hände mig inget spännande i Förrådet, förutom att eldkastaren är tankad igen.

Frågan är ju om Vimes sitter fastgeggad på väggen nånstans (som folk gör i Aliens 2) och vi kan hitta honom. Var har vi i så fall inte varit?
Korridoren och Kommandocentralen är svaret.
Sen finns ju möjligheten att Sidd lämnat hans lik i Labbet.

Men vad vi skall göra denna runda är väl att stoppa Sidd i frysen, fylla på syre för en runda till så räcker syret för mig och Katten att åka hem också. Sen blir någon av oss uppkäkad så den siste får åka hem runda 6 ändå.

Rösträkning: https://werewolf.florin.nu/Werewolf...as&attributes=Undersöka&attributes=Eldkastare

Kryostas: @Sidd
Eldkastare: @Hellzon
 

Sidd

”Bybo”
Joined
13 Dec 2016
Messages
3,502
Location
Oktoberlandet
Sidd har mött döden, överlevt och kontemplerar över allts mening:

Under natten (R2-R3) jag tillbringade i Labbet för undersökning kom Xenomorphen på besök men dödade mig inte så jag drog slutsatsen att jag blivit kontaminerad av facehugger och att det var kört. Jag skulle dö rundan efter då det inte gick att rädda mig med operation pga sönderslaget labb.
Jag började då formulera några poster med teorier.
Jag ville att ni andra skulle ge respons innan jag skulle berätta vad som hänt mig men fick dåligt gensvar och istället retade jag tydligen upp de flesta.
Nu är allt (om natten R2-R3) upplagt på bordet och jag är opererad så nu kan ni väl se över infon och ge konstruktiv kritik och reda ut hur allt sitter ihop.

Jag sammanfattar mina poster : ”Sidd har mött döden kontemplerar över allts mening”:

1:
  • Vi har spelare med annan målsättning än min där jag bara ska komma ner i en Kryostas och överleva denna rymdtripp innan syret tar slut.
Detta tycker jag fortfarande verkar stämma, tycker jag så pga att det är så Tematiskt från filmerna?
Varför formulerar @Vimes sig så här i R1:4 när han radar upp tre förslag men inte det jag har :
”Alldeles oavsett hur det ligger till förutsätter jag att designen ser ut såhär:
1.Byborna vinner individuellt på att läggas på is, men...” Ordet “men” efter kommatecknet stör mig.
  • Sen förutser jag ett spel som blir längre än vanligt och det visar sig stämma. Kul.
Post 2:
  • Jag skriver om hur många 1-3 sabotörer vi kan tänkas ha och jag har en teori om att är de på lag så skulle de kunna “tilta” fjodors speldiesign om de skulle få för sig att offra en kompis så en annan i “laget” vinner. Jag tror inte fjodor vill ge dem den chansen.
Vore kul å höra vad ni tror @Stövelkatten och @Hellzon.

Post 3:
Jag letar ju sabotörer och här radar jag upp möjliga gröna så att jag kan utesluta dem.
  • Utröstade: de skulle ju kunnat stoppa det ifall de hade nått annat mål: Impetig, Basse
  • Dödade: Empi
  • Utsatta för fara: facehugger: Sidd, Martin, Hellzon, Empi. Dessa personer skulle inte gå till ett rum med risk för att infekteras sig själva.
De 3 som inte ingår i dessa kategorier kan INTE grönas på samma sätt: Vimes, Stövelkatten och Xyas.
Den här postens teorier håller väl än nu så här 5 dygn in i spel?

Hellzon stämmde din röstsammanställningspost?

Post 4: Nattmord.
  • Jag börjar posten med att jag tror att fachugger är nattmördarens vapen. Och att det är en spelare som gör aktivt val (vilket även betyder att vi har spelare med annan agenda än mig).
  • Kartans betydelse för nattmord: Vi har karta med rum och spelare väljer. Det får mig att tro att det INTE bara är att nattmördaren skriver till SL typ “jag nattmördar Empi”. Jag tror även att det vore för svårt för mördaren att kunna pricka vilken spelare som går till vilket rum. Därför landar jag i att nattmördaren kan välja rum för nattmordsattacken och hoppas att en eller flera väljer det rummet. Tex när vi behöver fylla på eldkastaren så är Maskinrummet ett troligt mål.
  • Riskteorin: Sabotören själv kan undvika mål-rummet.
Hur det är om nattmord sker direkt eller med fördröjning kan jag inte riktigt räkna ut. Vad tror ni?

De ända som jag egentligen har nått meningsutbyte med denna runda är Vimes och Martin:

Martin3 är den ända som ger nån vidare respons på mina poster och det jag läser mellan raderna i dennes svar är att han har samma agenda som jag, han har en teori om att Empi styr Xenomorphen vilket jag kritiserar men överlag tycker jag Martin försöker hjälpa till här. Att han dödades av Xenomorph betyder i mina ögon inget för jag tror Xenomorphen ger sig på alla (som inte är infekterade=Martin var inte infekterad).

Vimes: Grön med tvek när han nu verkar opererat mig (för inte har han lossats stycka i mig, sytt igen, låit mig överleva och letat fram en annan facehugger och lagt i glasburken), han har varit aktiv men väldigt avig mot mig och betedde sig konstigt i slutet med regelvirrigheter tex påstod han att han inte hade en aning om att den med eldkastaren behövde fylla på den i Maskinrummet MEN han själv i början av spelet hårt kritiserat Basse för onödigt startval av maskinrummet för att just eldkastaren inte ännu behövde fyllas på (då var han minsann klar med Maskinrummets betydelse när han jagar Basse), sen bemöter han inte mina designposter alls vilket förvånar, jag tror starkt att Vimes har en annan agenda. Försvinnandet nu har kanske med det att göra: jag kollade upp natthändelser och de ser ut så här:

”Nattrundan

Utförs i följande ordning:

- Besättningsmedlem sätts i kryostas på nödskeppet
- Rumsaktiviteter utförs
- Scenario aktiviteter sker”

Jag tolkar det som att Vimes fullföljde rumsaktiviteten (ville ha mig frisk och opererade mig) men sen hände nån senarioaktivitet som har med Vimes lilla extra-agenda att göra. Om han försvann frivilligt eller tematiskt vete tusan.
För mer gräv från mig på Vimes se R3:55.
Med det sagt så har jag förr (Yesterday) gjort gräv på Vimes som visar sig vara tokfel.


Så nu vill jag höra era åsikter om detta.

@Hellzon
@Stövelkatten

”Eder kära rymdkamrat Sidd”
 

Sidd

”Bybo”
Joined
13 Dec 2016
Messages
3,502
Location
Oktoberlandet
Sömnbristen börjar kännas rejält nu.

Visst betyder nog Xyas katatoniska agerande på skräckfylld besättningsman utan nån konstig agenda.
Vi har ju inget mer att gå på om denne.
Om han var frisk eller sjuk har vi väl ingen aning om.
Han ville nog bara hem i frid.

”Eder kära rymdkamrat Sidd”
 

Stövelkatten

Mästerkatt
Joined
13 May 2005
Messages
801
Location
STHLMKRTLLSTHLMKRTLLSTHLMKRTLLSTHLMKRTLLSTHLM!!!!!
Ja, det faktum att Vimes opererade dig innan han försvann är ju intressant. Det skurkiga hade ju varit att dra direkt.
Men det skulle ju kunna ha med win-conditions etc.. Han kanske gjorde bedömningen att vi var på sista rundan nu och drog innan det var för sent eller nåt.

Jag uppfattar inga medvetna virrigheter kring eldkastarens påfyllning från Vimes. Det var otydligt huruvida den behövde vara med i förrådet.

Du nämner inget om att Martin3 sannolikt var android men att ni delar agenda. Hur tolkar du androidfrågan? Inte rödande?

Jag tror vi plockat två, hm, ”udda
Basenanji och Martin3.

Den enda av dessa som betett sig som en sabotör är Basenanji så det skulle ju kunna finnas roller som har andra förmågor/mål. Androiden kanske bara är android men utan att vara ulv. För enkelhetens skull är det nog bäst att klumpa ihop den med ulvarna dock. Gagnar ju inte byn att ta hänsyn till eventuella oliktänkares väl och ve.

@Sidd Om du inte kryostasas denna runda, vem skulle du skicka ner i frysen isåfall?
 

Sidd

”Bybo”
Joined
13 Dec 2016
Messages
3,502
Location
Oktoberlandet
Ja, det faktum att Vimes opererade dig innan han försvann är ju intressant. Det skurkiga hade ju varit att dra direkt.
Men det skulle ju kunna ha med win-conditions etc.. Han kanske gjorde bedömningen att vi var på sista rundan nu och drog innan det var för sent eller nåt.

Jag uppfattar inga medvetna virrigheter kring eldkastarens påfyllning från Vimes. Det var otydligt huruvida den behövde vara med i förrådet.

Du nämner inget om att Martin3 sannolikt var android men att ni delar agenda. Hur tolkar du androidfrågan? Inte rödande?

Jag tror vi plockat två, hm, ”udda
Basenanji och Martin3.

Den enda av dessa som betett sig som en sabotör är Basenanji så det skulle ju kunna finnas roller som har andra förmågor/mål. Androiden kanske bara är android men utan att vara ulv. För enkelhetens skull är det nog bäst att klumpa ihop den med ulvarna dock. Gagnar ju inte byn att ta hänsyn till eventuella oliktänkares väl och ve.

@Sidd Om du inte kryostasas denna runda, vem skulle du skicka ner i frysen isåfall?
Om du går tillbaka och kollar Vimes frågor till Basse (i början av spelet) så kritiserar Vimes honom för att gå till förrådet i onödan för där ska man ladda eldkastaren = ergo = Vimes vet då tidigt i spel att man ska vara med eldkastaren i förrådet. Senare nu på slutet har Vimes ingen aning om detta. Det tyckte jag var motsägelsefullt. Stämmer min bild av situationen?

Jag har faktiskt inte tänkt nåt på det här med Martin som android.
Klantigt av mig då det nog påverkar spelmekaniken.
I första Alienfilmen tror jag androiden Bishop inte försöker förstöra för besättningen utan tom offrar sig för dem.
Alla verkar dock veta att denne är hubbot och det kan nog vara så att Martin visste det själv.
I vilket fall så kunde han ju inte bli infekterad av facehugger.
Följande Alienfilmer har med androider med blandade agendor.
Men visst Martin behöver ju inte vara rädd för facehuggers så där faller mitt argument om att han varit utsatt för fara (facehugger-attack-alla nattmord).
Martin är ej längre i mina ögon grönad.
Att han blev attackerad av Xenomorph och dödad tror jag alla i besättningen riskerar förutom den som har eldkastaren.
Jag tror vi nog bara hade en android på rymdskeppet.

Basse med fingrarna i ventilationsgallret är det bara du som vet sanningen på. Jag kan inte bedöma vem som talar sanning ang det.
Vad gäller hans poster så är det i mitt tycke väldigt sparsmakat denna gång för att vara Basse. Han ger ingen respons på mina poster och verkar lite lågflyga.

Ja alla med annan agenda än överleva i kryostasen innan syret tar slut är scummisar.
Alla dessa scummisar kanske inte är sabotör som planterar facehuggers vilket jag varit inne på att scummisarna har olika agendor och inte samarbetar.

Tack för responsen @Stövelkatten
Ge mig mer av sånt här!
 

Sidd

”Bybo”
Joined
13 Dec 2016
Messages
3,502
Location
Oktoberlandet
Ja, det faktum att Vimes opererade dig innan han försvann är ju intressant. Det skurkiga hade ju varit att dra direkt.
Men det skulle ju kunna ha med win-conditions etc.. Han kanske gjorde bedömningen att vi var på sista rundan nu och drog innan det var för sent eller nåt.

Jag uppfattar inga medvetna virrigheter kring eldkastarens påfyllning från Vimes. Det var otydligt huruvida den behövde vara med i förrådet.

Du nämner inget om att Martin3 sannolikt var android men att ni delar agenda. Hur tolkar du androidfrågan? Inte rödande?

Jag tror vi plockat två, hm, ”udda
Basenanji och Martin3.

Den enda av dessa som betett sig som en sabotör är Basenanji så det skulle ju kunna finnas roller som har andra förmågor/mål. Androiden kanske bara är android men utan att vara ulv. För enkelhetens skull är det nog bäst att klumpa ihop den med ulvarna dock. Gagnar ju inte byn att ta hänsyn till eventuella oliktänkares väl och ve.

@Sidd Om du inte kryostasas denna runda, vem skulle du skicka ner i frysen isåfall?
Faktumet att Vimes inte syns till men jag tror han är i spel fortfarande leder väl till att han är i nått av de röda rummen.
Dit har vi ej tillgång men Vimes själv kanske kan ta sig tillbaka.
Har nån av er koll på huvudfigurer i senare Alienfilmer? Hur är det i Prometheus, har inte nån av huvudfigurerna (manniskogudar) typ tillgång till övermänskliga förmågor och kanske Vimes kan beblanda sig med Xenomorpher och inte har nåt problem med facehuggers osv.

Från wiki:
Det är nån figur kallade ”Space Jockeys” i Prometheus som ska resa till Jorden för att utrota mänskligheten med ett virus och i processen samtidigt rekonstruerar människans DNA. Denne verkar ha övermänskliga förmågor.

Vimes kanske har nån agenda att hjälpa besättningsmän hem friska och i säkerhet men behöver själv inte krypa ner i Kryostas för att klara den här resan.

Vad tror ni?
 

Hellzon

Långsamma Vargen
Joined
22 Jan 2002
Messages
2,440
Location
Köping
Ni tänker att Vimes gjort nåt skumt med Sidd och sedan dragit i nån privat liten escape pod? Men som sagt, varför fanns det då en liten alien i en burk bredvid Sidd?

Occam säger att rumsaktiviteten skedde = Sidd opererad och parasitfri, och sedan skedde scenarioaktiviteten att xenomorfen anfaller och snor Vimes.
Då är alltså "saknas", "dödad av xenomorf" och "dödad av infektion" olika sätt för fjodor att säga att personen är ur spel och blivit "nattmördad" av scenariet. Eftersom ingen såg Vimes benämns han bara som saknad men vi kan räkna med att han är jävligt död.
Det dör då bara en spelare per natt, även om det fluffmässigt varit en enkel sak för xenomorfen att slakta alla i rummet.
 

Stövelkatten

Mästerkatt
Joined
13 May 2005
Messages
801
Location
STHLMKRTLLSTHLMKRTLLSTHLMKRTLLSTHLMKRTLLSTHLM!!!!!
Ni tänker att Vimes gjort nåt skumt med Sidd och sedan dragit i nån privat liten escape pod? Men som sagt, varför fanns det då en liten alien i en burk bredvid Sidd?

Occam säger att rumsaktiviteten skedde = Sidd opererad och parasitfri, och sedan skedde scenarioaktiviteten att xenomorfen anfaller och snor Vimes.
Då är alltså "saknas", "dödad av xenomorf" och "dödad av infektion" olika sätt för fjodor att säga att personen är ur spel och blivit "nattmördad" av scenariet. Eftersom ingen såg Vimes benämns han bara som saknad men vi kan räkna med att han är jävligt död.
Det dör då bara en spelare per natt, även om det fluffmässigt varit en enkel sak för xenomorfen att slakta alla i rummet.
tänker att det borde blivit mer av en gorefest, men ja, detbehöver ju inte vara så
 

Sidd

”Bybo”
Joined
13 Dec 2016
Messages
3,502
Location
Oktoberlandet
Ni tänker att Vimes gjort nåt skumt med Sidd och sedan dragit i nån privat liten escape pod? Men som sagt, varför fanns det då en liten alien i en burk bredvid Sidd?

Occam säger att rumsaktiviteten skedde = Sidd opererad och parasitfri, och sedan skedde scenarioaktiviteten att xenomorfen anfaller och snor Vimes.
Då är alltså "saknas", "dödad av xenomorf" och "dödad av infektion" olika sätt för fjodor att säga att personen är ur spel och blivit "nattmördad" av scenariet. Eftersom ingen såg Vimes benämns han bara som saknad men vi kan räkna med att han är jävligt död.
Det dör då bara en spelare per natt, även om det fluffmässigt varit en enkel sak för xenomorfen att slakta alla i rummet.
Nej jag tror inte Vimes dragit iväg från skeppet.
Jag håller det öppet att han kan befinna sig i nått av de ”röda” rummen på kartan tex i nått lastutrymme där säkerhetsventilerna till skeppet håller.

Din teori är att fjodors senario dödar 1 varje natt? På slump eller?
Tror inte Occam är så på att Xenomorphen bara skulle tagit Vimes och inte mumsat i sig mig till efterrätt.
Så det stämmer inte utifrån vad vi (jag) vet.
Hur kan du vara så säker på att han är ”jävligt död”?

Om händelser bara är tematiskt fluff utan betydels, hur ska vi då kunna klura i det här? vore 😝
Jag tycker fjodor lagt upp det här undebart med att händelser beskrivits samma i stora drag för de som varit i samma rum men med lite olika smådetaljer som tex sett vid situationen i Maskinrummet när Empi dog och vi såg lite olika vad gäller facehuggern. Det ger krydda med frågetecken om ifall allt stämmer.

Vad hände mer i era rum denna natt, ingenting?

”Eder kära rymdkamrat Sidd”
 

Sidd

”Bybo”
Joined
13 Dec 2016
Messages
3,502
Location
Oktoberlandet
@Stövelkatten Du frågade om kryostas och röstning.
Vill du hoppa ner i frysen så kan vi rösta på dig.
@ Hellzon
Vore kul att vara med en till natt.
Som sagt så tar jag gärna över eldkastaren och jag kan fixa syre en sista gång.
Om ni vill annat så kan jag backa.
Bara vi är överens.
 

Sidd

”Bybo”
Joined
13 Dec 2016
Messages
3,502
Location
Oktoberlandet
Kryostas: @Stövlkatten
Eldkastare: @Sidd

Stövelkatten får avgöra om vem som ska få fingra på eldkastaren.
Vi vill inte ha oavgjort på Kryostas eller att det blir nån konstig snajpning.

Jag ser gärna att ni gör slag i saken och röstar nu.
 
Top