Nekromanti Usagi Yojimbo RPG

Ashura Frenzy

Veteran
Joined
8 Feb 2001
Messages
6
Har någon testat Usagi Yojimbo RPG? Jag är väldigt sugen på att skaffa det spelet.

Är det någon som vet om detta spel finns att få tag på i Sverige, eller ska jag bli tvungen att beställa från utlandet?

Jag vill vara en Omnibot!
 

Glacius

Veteran
Joined
14 Mar 2001
Messages
131
Location
Stockholm
Jag har själv inte fått möjligheten att testa det men det verkar onekligen mycket trevligt!
Det går att beställa från www.sfbok.se /Max
 

Ashura Frenzy

Veteran
Joined
8 Feb 2001
Messages
6
Tackar! Härligt.. Nu har jag beställt! Det kvittar egentligen om det är bra regler eller inte, jag gillar Usagi så pass mycket att jag måste ha det i vilket fall. Fast visst är det kul om det är ett bra rollspel också!

Jag vill vara en Omnibot!
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
"Har någon testat Usagi Yojimbo RPG? Jag är väldigt sugen på att skaffa det spelet."

Det är synnerligen trevligt. Det är snabbt, enkelt, har helmysig stämning och gott om Usagi-fakta. Regelsystemet är en kraftigt nerbantad Fuzion med lite egna tillägg, och förutom lite knasigheter kring trästav så funkar det fint. Speciellt mysigt blir det om man har någon som kan teckna anfallskort med de rätta animorfa motiven - man har nämligen fyra kort för att vällja strategi (Fullt anfall, Fullt försvar, Försiktigt anfall och Fly!). Dessa kan vara vanliga spelkort, men det blir som sagt var mycket mysigare om man gör sina egna.

Lite mer bakgrundsfakta om Japan hade dock inte suttit fel, men har man alla fjorton samlingsvolymerna och i övrigt är på tok för mycket nippofil för sitt eget bästa så bör man kunna komma rätt långt. Själv skaffade jag Sengoku och råkade upptäcka att det funkar ypperligt som bakgrundsmodul för Usagi.

- Krille
"Never position a rock near a hard place"
<A HREF="http://www.foxtail.nu" target="_new">http://www.foxtail.nu</A>
 

Vindhand

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,253
Location
Stockholm
sengokufråga

Själv skaffade jag Sengoku

Har du testat Sengoku som spel i sig? Är det bra?

(funderar på att skaffa)
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Re: sengokufråga

"Har du testat Sengoku som spel i sig? Är det bra?"

Miljön i Sengoku är lite tidigare än Usagi Yojimbo och fylld med tillräckligt med intriger så det räcker och blir över. Reglerna är en lätt modifierad Fuzion (det var därför som det passade så bra till Usagi). Det är lite synd att det nästan förutsätts att man ska vara nippofil och ha läst minst två ton japansk feodal etikett för att man ska kunna spela spelet, men annars innehåller spelet ungefär all bakgrundsfakta som en rollspelare kan tänkas behöva veta om sengoku-perioden.

Den stora skillnaden mellan Usagi och Sengoku är att Usagi är enklare på ungefär alla nivåer, från kultur till världsbeskrivning till regler. Sengoku utspelar sig också ca 50-100 år före Usagi, så det finns vissa miljöskillnader. Framförallt är Usagi animorft, vilket Sengoku inte är.

Och nej, jag har inte spelat Sengoku separat. Det var lite för torrt för min smak (har nog att göra med nippofil-biten). Men som sagt var, som bakgrundsmodul till Usagi är den utmärkt.

- Krille
"Never position a rock near a hard place"
<A HREF="http://www.foxtail.nu" target="_new">http://www.foxtail.nu</A>
 

Tokugawa Ieyasu

Swordsman
Joined
11 Jan 2001
Messages
645
Re: sengokufråga

. Det är lite synd att det nästan förutsätts att man ska vara nippofil och ha läst minst två ton japansk feodal etikett för att man ska kunna spela spelet, men annars innehåller spelet ungefär all bakgrundsfakta som en rollspelare kan tänkas behöva veta om sengoku-perioden.

Mitt Shôgun lider nog av samma problem där, men då finns allt man behöver läsa med i texten. Och det är ju upp till SL om man ska vara extremt strikt med historian (den 5 juli 1598 var Mori Terumoto den största Daimyôn i södra Japan, och nej, du får inte döda honom), som jag skall vara, eller om man inte vill vara det.
Förresten ska jag ta med beskrivningar så att man kan spela under Gempei-kriget (1180-1185) eller Tokugawa-perioden (1603-1868). Eller varför inte Nambokuchô-tiden på 1300-talet? Jag ska också ta med så att man kan ta med mytologiska saker i spelet, om man vill. T.ex. Tengu, demoner, Magi, drakar och annat.

Place upon my tomb the head of Minamoto Yoritomo.
/Taira Kiyomori
 

kalcidis

Hero
Joined
30 Jul 2000
Messages
893
Location
Östbergahöjden
Usagi Yojimbo RPG och Sengoku

Jag måste erkänna att de två spelen komplettera varandra. Usagi saknar beskrivningar av den japanska kulturen som Sengoku är fullt av. Usagi är snabbt enkelt och effektivt (och skoj att läsa i).

Sengoku är relativt snabbt (fuzion-systemet är grymmt bra!) och beskrvningarna av ärlden är helt klart många och detaljerade. Så den passar för vilken nivå man än vill. Det som jag känner saknas är lite mer om mytologin och berättelser som fanns den tiden. Men det är även det lättaste problemet. Man går helt enkelt till biblioteket och lånar en bok med det mest intressanta.

Det bästa är att eftersom Goldrush Games producerar båda spelen så är dom väldigt kompatibla (regelsystemet är jättebra jag lovar) och det oerhört grymma äventyret Shiki (till Sengoku) har även konverterings regler till UY. Ok, väldigt fattigt med konverteringar dock.. Den översätter alla NPC's till djur.. Men ändå..

UY RPG är 8/10 och Sengoku 9.5/10 och Shiki 8.5/10. Om ni vill ha bra recensioner av spelen kolla in rpg.net. Jag rekommenderar iaf starkt alla dessa produkter. Dessutom ska Sengoku släppas i ny upplaga.

www.sengoku.com www.usagiyojimbo.com www.goldrushgames.com www.thefuze.com www.rpg.net mvh /joakim kalcidis - fanatisk fuzionist

Veritas Odium Parit - Sanningen Föder Hat
 

kefka

Hero
Joined
17 May 2000
Messages
802
Re: sengokufråga

Jag tycker du ska hålla dig till sengoku, det är tycker jag den mest intressanta tidsperioden i japansk historia, det var ju också då de kända personerna som Nobunga och Shingen figurerade. Dessutom brukar inbördeskrig ge många intressanta intriger. Och det är ju också i sengoku perioden som de flesta filmer och berättelser utspelar sig, Akira Kurosawa samuraj filmer till exempel. Om man vill spela i en lite mer ovanlig historisk miljö kan man ju gå lite längre tillbaka i tiden och spela i Fujiwara perioden.

/Per

<P ID="edit"><FONT SIZE=-1><EM>Edited by kefka on 2001-05-01 21:23.</EM></FONT></P>
 

Tokugawa Ieyasu

Swordsman
Joined
11 Jan 2001
Messages
645
Re: sengokufråga

Du har rätt att Sengoku-Jidai-perioden är den mest händelsefyllda, och att det också var Samurajklassens högpunkt. Fast om man snarare vill spela en lite mer kultiverat inriktad rollperson (Jag påstår dock inte att Samurajerna inte var kultiverade, tvärtom.) kan nog Edo-perioden kan vara intressant. Då finns ju allt som man ser som typiskt Japanskt, t.ex. Geishan, Ukiyo-E, Kabuki- och No-Teatern, och liknande. Dessutom var inte Samurajklassen lika dominant då, så det kan kanske bli lite mer balanserat mellan RP då (beroende på vad de är, förstås). Iofs heter ju spelet Shôgun, och då vore det kanske dumt att ta med Gempei-kriget, då inte Shôgunen satts till makten än. Eller det kanske inte spelar någon roll?

Place upon my tomb the head of Minamoto Yoritomo.
/Taira Kiyomori
 

kefka

Hero
Joined
17 May 2000
Messages
802
Re: sengokufråga

Namnet spelar nog ingen roll större roll. Annars kan man ha lite mer information om de olika historika perioderna men rikta in sig på en. Viktigare än de övergripande historien som vem som slogs mot vem eller vem som var ledare för Takeda klanen, är tycker jag att man får en bra inblick om hur livet såg ut. vad man kan vänta sig att hitta i en vanlig by eller stad. Annars tycker jag att det kan vara intressant att spela i japanskt 1800-tal av den enkla anledningen att både svärdskonst och revolvrar fanns samtidigt (Yojimbo är ett bra exempel).

/Per
 

Tokugawa Ieyasu

Swordsman
Joined
11 Jan 2001
Messages
645
Sei-i tai Shôgun

Om jag känner mig rillräckligt ambitiös, så sätter jag in en hel Timeline över hela Japans Historia, från Minamoto Yoritomo's kröning till Shôgun 1193 till Tokugawa Keiki's abdikering 1868. Då får man välja vilken period man vill.

Och självklart ska jag beskriva den gemene mannens liv och leverne i det Feodala Japan. Jag ska lägga till bilder jag gjort själv också, tror jag.

Place upon my tomb the head of Minamoto Yoritomo.
/Taira Kiyomori
 
Top