Nekromanti USA slår till igen

Ackerfors

Alas, your rapids!
Joined
21 Jan 2001
Messages
7,416
Sidan www.warbucket.com som tidigare haft en Warcraft 3-sida med bland annat serie-stripar om Warcraft 3 och gaming har stängts ner av Amerikanska staten för att de spridit "anti-amerikanska åsikter". De riskerar 3 års fängelse och 2,5 miljoner SEK i skadestånd. Såhär står det på sidan:

Tarek Alyusuf, a.k.a "DRLEGO," is the prime subject in an ongoing investigation by the United States Department of Justice and the United States Department of Homeland Security as of midnight, March 18th, 2003 for the apparent and malicious desecration of recognized national symbols. Alyusuf and his accomplices (commonly referred to as "the Warbucket staff") used www.warbucket.com as a venue for spreading anti-American sentiments to thousands worldwide. Such violations include, but are not limited to: written commentary suggesting condemnation of actions by the United States, cartoon strips satirizing the nation's role in foreign affairs, and improper display of the American flag. Due to the sensitive circumstances surrounding the impending war situation on the United states, the Department of Justice has decided to immediately cease operations on www.warbucket.com. The Warbucket website is now the property of the United States government. Individuals involved in this conduct face up to three years in federal prison and a fine of up to $250,000 per count.
Här är nyhetsnotisen på svenska spelsiten www.gamingeye.com där nyheten bekräftas.

Är det bara jag som tycker att USA ska lägga ner nu?

---

Det är så att jag är ganska upprörd, så jag ber hemskt mycket om ursäkt ifall det här inlägget inte hör hemma här. I så fall är det helt okej om ni tar bort det.
 

entomophobiac

Low Prep High Play
Joined
6 Sep 2000
Messages
8,622
Location
Uppsala
Det var nog det löjligaste jag sett hittills!

Alltså, när man befinner sig härborta så kan man inte mer än skrämmas av hur inskränkta vissa människor är. Många har inte en aning om saker och ting som historia, politiska extremer etc. Folk vet verkligen ingenting!

Så nästa gång någon av er ser Jay Leno påstå att endast 13% av USAs studenter vet var Irak är, så lita på honom. För det stämmer.

(Notera dock att en majoritet i USA är mot kriget i Irak och att flertalet artister och idrottare har gjort aktiva motaktioner för att visa hur illa de tycker om hemlandet. Ett exempel är en basketspelare som vägrade vända sig mot Amerikanska flaggan när nationalsången spelades.)
 

Ackerfors

Alas, your rapids!
Joined
21 Jan 2001
Messages
7,416
(Notera dock att en majoritet i USA är mot kriget i Irak och att flertalet artister och idrottare har gjort aktiva motaktioner för att visa hur illa de tycker om hemlandet. Ett exempel är en basketspelare som vägrade vända sig mot Amerikanska flaggan när nationalsången spelades.)

Jo, och jag vet att Beastie Boys har gjort en låt som är fri att laddas ner på Beastie Boys hemsida som handlar om det också.
 

Sodivra

Champion
Joined
15 Sep 2000
Messages
12,406
Location
Göteborg
Öhn..

Tjaaaeeu.. Ifall det var spelstripparna som var antiamerikanska så skulle det väl vara okej.. Annars får jag väl.. ehum. Låsa. Vi kan inte ha "Allmänt spelforum" som en accepterad OT-dumpplats..

Men.. ändå.. *Slits mellan sina ideal och sina skyldigheter till dramatisk och vemodig musik* (Y, amp tog BN - Still Rem, ajt?)

Nå, som en kommentar så kan jag ju säga att säga att det är ju riktigt gulligt av USA att förfalla till censur av kritik mot staten.. Klassiskt.
Bittert hysteriskt komiskt blir det när man tänker på att detta är frihetens land som är redo att gå i krig för att värna om de mänskliga rättigheterna.
 

Ackerfors

Alas, your rapids!
Joined
21 Jan 2001
Messages
7,416
Re: Öhn..

Jag la inlägget här med tanke på att det handlade om en datorspelssite. Det är väl en motivering om någon. :gremwink:

(Y, amp tog BN - Still Rem, ajt?)

Okej, okej, om du säger det så... :gremconfused:

Nå, som en kommentar så kan jag ju säga att säga att det är ju riktigt gulligt av USA att förfalla till censur av kritik mot staten.. Där går gränsen, känns det lite som.
Bittert hysteriskt komiskt blir det när man tänker på att detta är frihetens land som är redo att gå i krig för att värna om de mänskliga rättigheterna.


Har en känsla av att det här kommer att hamna inom om rådet "politik" vilket inte bör diskuteras här. :gremfrown: Men det är sant som du säger att de sparkar sig själv i skrevet genom att göra såhär.
 

Nightowl

Champion
Joined
17 May 2000
Messages
8,341
Location
Avliden, Tristerbotten
Re: Öhn..

Om det var spelstripparna - men det kan man ju inte avgöra här.

Moderatordiskussion, eller? Jag menar, om någon ville prata om censur av rollspel, nog fasen skulle man få prata om det på rollspelsforumet? :gremconfused:

Erik, har inte läst memot
 

Staffan

Myrmidon
Joined
7 Jun 2000
Messages
4,228
Location
Lund
Luktar hoax lång väg

T ex genom att de har tagit med Warbucket-skaparnas nicks på sidan.

Däremot skulle jag mycket väl kunna tänka mig att de blir stämda för förtal på grund av det här stuntet - de påstår att DoJ har gjort något som de faktiskt inte har.
 

Nightowl

Champion
Joined
17 May 2000
Messages
8,341
Location
Avliden, Tristerbotten
Rätt tänkt...

Bara för att man snackar skit om någon som folk ogillar betyder det inte att man gör rätt... :gremwink:

Hm, en gång i forntiden gick jag en kurs i källkritik... den skulle kommit till bra pass nu, om jag mindes mer. :gremtongue:
:gremblush:
Erik, irriterad
 

Ackerfors

Alas, your rapids!
Joined
21 Jan 2001
Messages
7,416
Re: Luktar hoax lång väg

Det kan mycket väl vara så men eftersom www.isonews.com råkat ut för nästan samma (annan anledning bara) sak så finns möjligheten.

Det är nästan så att jag hoppas att det är ett skämt för USAs skull. De håller på att göra bort sig nog ändå.
 

Man Mountainman

Storsvagåret
Joined
17 May 2000
Messages
7,884
Location
Barcelona
Re: Luktar hoax lång väg

Det är nästan så att jag hoppas att det är ett skämt för USAs skull. De håller på att göra bort sig nog ändå.

Hoppas inte för deras skull. Hoppas för din egen skull.

Själv går jag nog på Staffans linje.
 

Ackerfors

Alas, your rapids!
Joined
21 Jan 2001
Messages
7,416
Re: Luktar hoax lång väg

Hoppas inte för deras skull. Hoppas för din egen skull.

Mmjo, det kanske är lämpligare. Vet att jag kan vara lite godtrogen ibland. Tyvärr... Kritiskt tänkande hoppas jag kommer med ålder och erfarenhet.

Har läst igenom Nyheten på Gamingeye igen lite noggrannare och där står det om att en av arbetarna på Warbucket hade videos and sites he was sub hosting that were anti american and such.

*Börjar tvivla i alla fall*
 

Ackerfors

Alas, your rapids!
Joined
21 Jan 2001
Messages
7,416
Jag ber om ursäkt...

Det var ett skämt precis som Dnalor och Staffan sa och det bevisar bara min godtrogenhet. Ska aldrig hända igen. :gremblush:

Hade inte det här varit ett rollspelsforum så hade jag frågat hur långt USA egentligen kan gå, men eftersom det är ett rollspelsforum så ska jag inte fråga utan gå iväg och skämmas ett tag. :gremfrown:

www.warbucket.com är för övrigt en rätt bra sida. Roliga seriestrippar. :gremsmile:

*skäms*
 

Rosen

Myrmidon
Joined
9 Jun 2000
Messages
5,813
Location
Jakobsberg (Järfälla; 08-trakten)
Re: Luktar hoax lång väg

Däremot skulle jag mycket väl kunna tänka mig att de blir stämda för förtal på grund av det här stuntet - de påstår att DoJ har gjort något som de faktiskt inte har.

Tekniskt möjligt, men osannolikt. Folk tenderar att glömma att de allra mest rabiata kritikerna mot USA:s regering finns i USA; det är inte speciellt ovanligt att höra radiostationer där folk för fram teorier om presidentens bordell i Vita Husets källare, eller hans hemliga konspiration med sydamerikanska knarkkungar, o dyl som säkerligen skulle ha lett till åtal om en svensk station hade sagt det om Göran Persson.

--
Åke
 
Top