Urban Shadows 2ed MC Worksheet

Nässe

Myrmidon
Hej på er!
Jag försöker ta mig igenom Urban Shadows regelbok - väldigt bra spel, överproducerad babblig bok. Och en av alla saker jag retar mig på är att det refereras till en massa grejer som inte finns med i boken. Tex finns playbooksen beskrivna men de faktiska formulären är inte med i regelboken (vissa delar saknas), vilket gör att man inte har det som krävs för att spela spelet - trots att man köpt spelet. Lätt att fixa ju genom att ladda ner. Men mer störigt blir det när boken hela tiden refererar till The MC Worksheet, som inte finns i boken. Och inte beskrivs i boken. Och inte finns att ladda ner...

Någon som har lyckats hitta det på the internet? Så j-vla korkat att skriva en bok, ta svinmycket pengar för den, fylla den med övermånga ord, ord, ord, ord, ord, ord, och inte ha med det som krävs för att spela det spel boken beskriver...

Det finns ju en lista med MC principer etc. i slutet av boken, och det är en del av det. Men det refereras också till något med rutor man skall fylla i...

Det finns ju en lista med MC principer etc. i slutet av boken, och det är en del av det. Men det refereras också till något med rutor man skall fylla i...
Ja, det verkar inte vara det man menar eftersom man ska fylla i det. Gissar att det är en variant av det MC sheet som finns till vanliga Aw.

Edit: och det ska väl sägas igen; det är ett skitbra spel!

Last edited:
Jag är obekant med Urban Shadows förutom att jag fått känslan av att det är ett WoD-inspirerat Urban Fantasy spel.

Vad är bra med det?
Nu har jag aldrig spelat det men jag tycker att det verkar göra WoD bra, och har spännande mekaniker. Ska man säga något är det kanske lite väl långa mekaniker: grund-moves, playbook moves, intimacy moves, city moves, circle moves, faction moves och corruption moves. Just ja, moves för att släppa fram sin inre best. Men jag tror ändå det blir tydligare när man spelar, och att movsen funkar bra ihop och att de är självförklarande. Jätteintressant system med debts för att fokusera på intriger som gör det omöjligt att inte dras in i handlingen. Spännande playbooks, verkligen bra gjorda. Intressant system för att spela på olika power levels i staden. Tycker också reglerna för hur man befolkar ”sin” del av staden med NCPer verkar bra. Massa dramatiska relationer redan från början!

Back