Nekromanti uppgraderingar

glittersnus

Veteran
Joined
19 Apr 2002
Messages
132
Location
skåne
tjena! en ide som flög i mej =).. i "kortspelet" (ni som följt med fattar men ni andra behöver dehär:
kortspelet e ett spel som funkr som RA.. och har ungeför samma miljö som RA II (inte lika hi-tech) man kan bygga enorma trupper på flera hundra soldater p åbara ett få kort eftersom man kan ha 45 soldater i varje "barrack" (et kort). jaja... nu vet ni lite iaf.. =D )
NYTT:
när man anfller med 30 soldater får man 30 uppgraderingspoäng. när man kommer upp i typ 200 uppgraderas man till level 2 och får då ett välfritt extragrej (typ möjlighet att bygga "specialfordonsfabriken / specialsoldatsbarracken, (detta ska kanske va lite högre upp tex. nivå 3,4... bara exempel) ett supervapen (inget stort som atombomb, typ robotmisiler) eller kanske bara pengar)

när man blir anfallen får man "försvarsuppgraderingspoäng" som funkar på samma sätt fast man får försvarsgrejer som försvarstorn, bättre murar eller kanske bara pängar =D.

va tyx?
 

Sodivra

Champion
Joined
15 Sep 2000
Messages
12,406
Location
Göteborg
Easy now.. + Kallt krig-idén.

Tja, det skulle uppmuntra till attack och.. försvar. Ju mer man strider, desto starkare blir man. Nackdelen blir att den starke kanske blir ännu starkare, och det är ju inte så spännande att spela ifall man vet halvvägs in i spelet vem som kommer vinna..

Vilket i och för sig kan vara en kul tempo-grej, spelet börjar i kallt krig där bägge sidor rustar upp och smyger och försöker skaffa sig så bra övertag som möjligt, och så fort någon rör den röda knappen bryter helvetet löst, och då får man se om förberedelserna var nog.. :gremsmile: Men man skulle även kunna spela igenom hela spelet i kallt krig-läge..

Nä, jag snackade inte om ditt spel, det var en idé jag kom på bara. Men använd den gärna om du vill.

Iallafall, frågan du får ställa dig är ifall det är kul att spela så, och inte bara en läcker specialeffekt.
Jag märker att du vill göra om datorspel till kortspel.
I datorspel funkar detaljer och specialeffekter bra, för där behöver aldrig spelaren pilla med markörer och uträkningar och sådant, utan kan bara njuta av effekterna och snabb action..

I kortspel blir det mycket långsammare och grötigare.


Så, utgå från att du ska göra ett kortspel, och utgå från spelbalans.
 

glittersnus

Veteran
Joined
19 Apr 2002
Messages
132
Location
skåne
KALLT KRIG

I spelets början RUSTAR MAN BARA! man fån INTE anfalla. rusta rusta rusta... både rusta byggnader, försvar och attack. sen när en spelare "trycker på den röda knappen (en specialeffekt kan va att den röda knappen är ett kort som ligger i mitten och när man vänder (trycker) på den så antingen händer nårr negativt (förlorar 10 soldater) eller nått positivt. efter att man tryckt på knappen MÅSTE alla anfalla någon minst en gång. efter der sker rustning som vanligt med det undantaget att man får anfalla... spelet kan ju då heta kallt krig =D

en ball effect kunde va att när man rustar i början gör man der bakom en skärm typ spelledarskärm som man tar bort när nån trycker på knappen... bra eller dåligt???
 

Morgoth

Swashbuckler
Joined
2 Apr 2001
Messages
2,450
Location
Uddevalla, Västra Götaland
Re: KALLT KRIG

Jadu, snuset. Jag ser inget fel på det...

...men nyligen kom Arvidos in på MSN, alldeles gråtfärdig över den hänsynslösa våldtäkten på hans vänliga spån. Jag menar, här har han stått ut med tråd efter tråd om samma sak, utan att låsa, trots uppenbara misplaceringar, och när han sätter ner foten i golvet och flyttar på tråden så är han så snäll och omtänksam att han faktiskt hjälper dig med ett döuttjatad ämne... och då... och då... ;_; *snöööörvel*

Jag menar, du gör nu ett spel som liknar RA2 fast utspelas under medeltiden, fast som ett kortspel av någon anledning. Och Arvid hjälper dig. Och plötsligt har inte Arvid hjälpt dig alls. Du har hjälpt dig själv. Hur länge till tänker du sitta och "fiska idéer ur tomma luften"? Fattar du inte hur genomskinligt det är? :gremlaugh:

Innan detta projektet vill jag dessutom minnas att du spånade på ett mysigt litet spel med det alltför tillfälliga namnet "Snövaktare" (ringer det några klockor?)... japp, det var allt jag hade att säga. Ska du sno saker, får du faktiskt tänka på att andra gärna vill ha lite kudos för dom. Åtminstone. Vissa vill ju inte att du ska sno dom alls, förstås. Men med Arvid var det nog okej. För det var ju faktiskt backup till din idé. Jepp, jepp. Så du tänker på det, då? Okej? Bra.

/Mogge, [color:\\"green\\"]som kanske måste påpeka att Arvid inte var särskilt gråtfärdig alls... å det motsatta har vi båda haft jäkligt skoj åt dina passionerade eskapader... :gremwink:[/color]
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,582
Re: Easy now.. + Kallt krig-idén.

Vilket i och för sig kan vara en kul tempo-grej, spelet börjar i kallt krig där bägge sidor rustar upp och smyger och försöker skaffa sig så bra övertag som möjligt, och så fort någon rör den röda knappen bryter helvetet löst, och då får man se om förberedelserna var nog..
Man borde köra med i huvudsak dolda kort när man är i uppbyggnadsfasen. Med spionkort, spionplan och liknande kan man få glutta på vissa av motståndarens kort så att man kanske kan gissa var man bör ladda upp med de stora kanonerna.
 

Man Mountainman

Storsvagåret
Joined
17 May 2000
Messages
7,884
Location
Barcelona
gniihhhhh

Men med Arvid var det nog okej. För det var ju faktiskt backup till din idé.

Backup... betyder "säkerhetskopia". Termen... som du söker.. är Feedback.

Innan detta projektet vill jag dessutom minnas att du spånade på ett mysigt litet spel med det alltför tillfälliga namnet "Snövaktare" (ringer det några klockor?)...

Alltså, Glittersnus "snövaktare" hade ju ingenting med dina snöväktare att göra. Titta bara:

tjena igen!!! den där onda häxan har ett par "trupper" som har i uppdrag att skydda besvärjelsen. (vi kallar dessa snövaktare tills ja kommit på ett annat namn). dessa e fruktade av människorna (alla raser då) för d e feeta maktmissbrukare. de kan rätt mycke magi men när de sloss använder de bara sina yxor. de går klädda i feeta rustningar och hjälmar så man inte kan se deras ansikten... detta gör att det kommer mer ondska från snöhäxan i vardagen (de finns överallt).
 

Morgoth

Swashbuckler
Joined
2 Apr 2001
Messages
2,450
Location
Uddevalla, Västra Götaland
Re: gniihhhhh

Backup... betyder "säkerhetskopia". Termen... som du söker.. är Feedback.

Jag skyller på... nån annan.

Hallå, jag får väl prata som det känns bra? :gremsmile: Just det.

Alltså, Glittersnus "snövaktare" hade ju ingenting med dina snöväktare att göra. Titta bara:

...kolla här, istället... dufus. Allt har sitt sammanhang.

Glittersnus: Börja använda dom där stora geniknölarna och hitt' på något eget. Det mår du säkert mycket bättre av. ^_^d

Ska du rippa, gör det med stil eller fason!
 

Man Mountainman

Storsvagåret
Joined
17 May 2000
Messages
7,884
Location
Barcelona
Re: gniihhhhh

...kolla här, istället... dufus. Allt har sitt sammanhang.

Hmmm....

Har du och Arvid någonsin hört talas om "Häxan och lejonet"?

En värld täckt av snö är liksom ingen *ny* idé.
 

Morgoth

Swashbuckler
Joined
2 Apr 2001
Messages
2,450
Location
Uddevalla, Västra Götaland
nej, nej, NEJ...

En värld täckt av snö är liksom ingen *ny* idé.

Det var ju den plötsliga upptäckten av namnet som på ett lustigt sätt liknade den plötsliga upptäckten av "Kallt Krig"-temat som var lustig, särskilt med tanke på den mysteriska bristen på tacktal eller ursäkter för eventuell ripoff.

Nu vet jag inte hur nyskapande namnet "Snöväktare" är, men jag har iallafall haft det i bollen sedan -98, då det var på engelska, och jag vet att jag inte har snott det från någon. Snow Guardian var tänkt att vara en preapokalyptisk värld om utomjordiska krafter... *suck*
 

Sodivra

Champion
Joined
15 Sep 2000
Messages
12,406
Location
Göteborg
Re: gniihhhhh

Glittersnus: Börja använda dom där stora geniknölarna och hitt' på något eget. Det mår du säkert mycket bättre av. ^_^d
Äsch, det går bra för killen.

Ska du rippa, gör det med stil eller fason!
Rippa på bara, säger jag.
Själv tror jag bara att han inte tänkte på hur det kunde uppfattas om man inte bekräftar hur andra lägger fram idén.

Har du och Arvid någonsin hört talas om "Häxan och lejonet"?
Va.. Blanda inte in mig i det här!


/Arvidos, som har rast från högskoleprovet. Hittills så har jag inte fått ett ord (Det är till två tredjedelar ordförsteålse) som jag kan erinra mig att jag lärt mig i skolan, men däremot ett ord (narrativ) som jag lärt mig på forumet..
Slutsats: Vill du komma in på högskola så är det nyttigare att hänga på forumet än gå i skolan!
 

Man Mountainman

Storsvagåret
Joined
17 May 2000
Messages
7,884
Location
Barcelona
Re: nej, nej, NEJ...

Jag är förstås inte dummare än att jag kan greppa jämförelsen, men samtidigt tycker jag att den är otillräcklig. Snövaktarna *var* ingen ripoff, även om "kallt krig" är det.

Dessutom tror jag inte att "ripoff" är vad snus är ute efter. Jag tror bara att han är lite klumpig i sitt sätt att framföra att han inkorporerat en ny idé i sitt projekt.
 

Morgoth

Swashbuckler
Joined
2 Apr 2001
Messages
2,450
Location
Uddevalla, Västra Götaland
Jo, där kan jag väl dra yxspetsen i jorden...

Dessutom tror jag inte att "ripoff" är vad snus är ute efter. Jag tror bara att han är lite klumpig i sitt sätt att framföra att han inkorporerat en ny idé i sitt projekt.

Jo, så är det väl -men du förstår vad jag menar. Klumpig är just vad jag anklagade honom för att vara. :gremsmile:

Förresten, fanns det inte någon som hette "glittergrus", också...? hm... :gremlaugh:

Nåja, jag får begrava stridsyxan. Men babbla på du bara. Bwaaaa.

/Mogge, [color:\\"green\\"]antiklimax efter billigt servicebutiklösgodis[/color]
 

glittersnus

Veteran
Joined
19 Apr 2002
Messages
132
Location
skåne
Re: Jo, där kan jag väl dra yxspetsen i jorden...

hehe.. ja jag såg att nån hade skrivit från glittergrus för ett par veckor sedan =)... trodde det var ja som skrivit det typ när ja va full eller nått :gremsmirk: ... glittersnus har ja facktiskt snott från en polare som kallade sig för glittergrus hon med (och hon kan ha fått der från honnom,,, eller så e d helt enkelt HON som hänger här.. ) jaja... hehe... :gremlaugh:
 
Top