Då jag vid flera tillfällen antytt att jag försöker få ut ett nytt alkemisystem och nu tack vare en annan användare inspirerats till att faktiskt ta tag i saker kommer här ett förberedande inlägg innan jag drar ut det material jag faktiskt sitter på 
(Obs: alla som är ointresserade av alkemin kan sluta läsa ungefär nu)
Till att börja med tänkte jag, för att undvika missförstånd, förklara mina mål och visioner vad gäller det nya alkemisystemet.
- ett enkelt, stimulerande system som uppmuntrar alkemi och alkemister till att finnas och verka på flera plan i Mundana, från att skapa medicin och härda vapen till att producera artefakter.
- en uppdelning av alkemin i två undergrenar som är separata men länkade till varandra
- bra och vettiga regler som knyter nekromantin (och i förlängningen kanske biomantin) till alkemin genom mer än ett färdighetsslag
- möjligheten för icke-magiker att att kunna utnyttja alkemin till något vettigt
- ett rimligt och bra artefaktsystem som är väl knutet till alkemin
- fler och mer passande funktioner för alkemin
- en fungerande alkemisk teori som stöder och förklarar hur processerna fungerar och åtminstone till viss del länkar dem med magiteorin
- ett vettigt system för att bestämma reagenser baserat på de tre rikena
- ett system med preparat baserat på aspekterna
- det ska finnas jargiska alkemister
Detta är vad jag vill uppnå och det är alltså vad jag kommer att sträva efter när jag försöker få ihop systemet. Med den biten avklarad, till saken.
Jag kommer i systemet att skapa två "grenar" av alkemin; den ena kommer i stort sett att vara den som finns i regelboken (fast med ett förändrat preparatsystem), och kallas esoterisk alkemi. Den andra är en gren som inte kräver någon form av magi att använda, och kallas mundan alkemi. Mina sammanfattningar av de båda är för närvarande
Mundan alkemi kräver ingen magi eller magisk kunskap och innbebär sådant som
- extrahering av örter och droger (dvs. utvinnande av de aktiva substanserna)
- skapande av medicin (extrahering, rening och modifiering)
- analys av substanser (dvs. materia)
- tillverkandet av enkla preparat (som används för kraftigare alkemi)
- enkel, tillämpad transmutering (t.ex. härdnings- och skärpningsprocesser)
Esoterisk alkemi är nära förknippad med magin och ska innehålla
- tillverkandet av artefakter och elixir (kanske även alkemisk tillverkning av ”cartablancas” för skriven magi)
- analyserandet av magiska objekt och dylikt
- avancerad och höggradig transmutation
- kongelering av filament
Den stora frågan är då; hur ska jag dela upp dem?
Den lättaste metoden är ju att inte dela upp färdigheten alls, utan bara kräva/tillåta en specialisering på de två metoderna. Lärda och apotekare använder mundan alkemi för att de inte kan magi, magiker esoterisk magi för att den är mäktigare och närmare knuten till deras värv, men inget (utom kanske frånvaron av en specialisering) hindrar dem annars från att alternera mellan de två. Frågan om man gör så här är hur specialiseringarna ska fungera.
Det motsatta skulle vara att göra två olika färdigheter - Esoterisk respektive Mundan alkemi. Frågan är i så fall om och hur de skall vara regelmässigt besläktade, och om man ska tillåta specialiseringar på olika delområden av alkemidisciplinen (som "artefakttillverkande" eller "extrahering").
Slutligen så kan man ju också krångla till det och representera deras besläktning genom att ha en färdighet Alkemi som sedan delar sig i färdigheterna Esoterisk och Mundan alkemi (i stil med regeln om expertfärdigheter som kan återfinnas på Neowikin), men jag har i stort sett övergivit de tankarna pga. allt krångel det leder till.
Någon som har några tankar, idéer eller kommentarer gällande vilken metod som är bäst, ifall det är någon möjlighet jag har glömt, eller något helt annat?

(Obs: alla som är ointresserade av alkemin kan sluta läsa ungefär nu)
Till att börja med tänkte jag, för att undvika missförstånd, förklara mina mål och visioner vad gäller det nya alkemisystemet.
- ett enkelt, stimulerande system som uppmuntrar alkemi och alkemister till att finnas och verka på flera plan i Mundana, från att skapa medicin och härda vapen till att producera artefakter.
- en uppdelning av alkemin i två undergrenar som är separata men länkade till varandra
- bra och vettiga regler som knyter nekromantin (och i förlängningen kanske biomantin) till alkemin genom mer än ett färdighetsslag
- möjligheten för icke-magiker att att kunna utnyttja alkemin till något vettigt
- ett rimligt och bra artefaktsystem som är väl knutet till alkemin
- fler och mer passande funktioner för alkemin
- en fungerande alkemisk teori som stöder och förklarar hur processerna fungerar och åtminstone till viss del länkar dem med magiteorin
- ett vettigt system för att bestämma reagenser baserat på de tre rikena
- ett system med preparat baserat på aspekterna
- det ska finnas jargiska alkemister
Detta är vad jag vill uppnå och det är alltså vad jag kommer att sträva efter när jag försöker få ihop systemet. Med den biten avklarad, till saken.
Jag kommer i systemet att skapa två "grenar" av alkemin; den ena kommer i stort sett att vara den som finns i regelboken (fast med ett förändrat preparatsystem), och kallas esoterisk alkemi. Den andra är en gren som inte kräver någon form av magi att använda, och kallas mundan alkemi. Mina sammanfattningar av de båda är för närvarande
Mundan alkemi kräver ingen magi eller magisk kunskap och innbebär sådant som
- extrahering av örter och droger (dvs. utvinnande av de aktiva substanserna)
- skapande av medicin (extrahering, rening och modifiering)
- analys av substanser (dvs. materia)
- tillverkandet av enkla preparat (som används för kraftigare alkemi)
- enkel, tillämpad transmutering (t.ex. härdnings- och skärpningsprocesser)
Esoterisk alkemi är nära förknippad med magin och ska innehålla
- tillverkandet av artefakter och elixir (kanske även alkemisk tillverkning av ”cartablancas” för skriven magi)
- analyserandet av magiska objekt och dylikt
- avancerad och höggradig transmutation
- kongelering av filament
Den stora frågan är då; hur ska jag dela upp dem?
Den lättaste metoden är ju att inte dela upp färdigheten alls, utan bara kräva/tillåta en specialisering på de två metoderna. Lärda och apotekare använder mundan alkemi för att de inte kan magi, magiker esoterisk magi för att den är mäktigare och närmare knuten till deras värv, men inget (utom kanske frånvaron av en specialisering) hindrar dem annars från att alternera mellan de två. Frågan om man gör så här är hur specialiseringarna ska fungera.
Det motsatta skulle vara att göra två olika färdigheter - Esoterisk respektive Mundan alkemi. Frågan är i så fall om och hur de skall vara regelmässigt besläktade, och om man ska tillåta specialiseringar på olika delområden av alkemidisciplinen (som "artefakttillverkande" eller "extrahering").
Slutligen så kan man ju också krångla till det och representera deras besläktning genom att ha en färdighet Alkemi som sedan delar sig i färdigheterna Esoterisk och Mundan alkemi (i stil med regeln om expertfärdigheter som kan återfinnas på Neowikin), men jag har i stort sett övergivit de tankarna pga. allt krångel det leder till.
Någon som har några tankar, idéer eller kommentarer gällande vilken metod som är bäst, ifall det är någon möjlighet jag har glömt, eller något helt annat?